Az osztrák Kronen Zeitung keddi tudósítása
szerint a Ferdinand Porsche tervezte, három lóerős, elektromos "P1" a
Bécs utcáin guruló első gépjárművek egyike volt. A farmotoros kocsi
annak a négy modellnek az egyike, amelyet annak idején Egger-Lohner C.2
Phaetonnak kereszteltek. Ferdinand Porsche előbb Egger Béla magyar
születésű osztrák gyáriparos budapesti elektromos gyáránál, majd Ludwig
Lohner kocsigyártónál dolgozott, itt építette meg a szóban forgó
elektromos autót. Az alkatrészek nagy részét saját kezűleg készítette,
mindegyikbe gondosan belegravírozta neve kezdőbetűjét és az 1-es számot,
mivel ez volt az első kocsi - az első Porsche -, amelyet maga
tervezett. Innen kapta a modell a P1 becenevet.
A Kronen
Zeitung szerint az autó egy 1899-ben Berlinben tartott 40 kilométeres
versenyen a mezőnyt 18 perccel megelőzve ért célba, és megnyerte a
gazdaságossági versenyt is alacsony energiafogyasztásának köszönhetően. A
lovas kocsi korabeli hipermodern alternatívája óránként maximálisan 35
kilométeres sebességgel haladt, és egy feltöltéssel akár 80 kilométert
is megtehetett. A 130 kilogrammos elektromos motort az első kerekek közé
építették, és a hátsó kerekeket hajtotta. A hátsó üléseken helyet
foglaló utasok egy 500 kilogramm súlyú elemen ültek, a jármű összesen
1,3 tonnát nyomott - írta a Kronen Zeitung.
A mai elektromos
autók hajdani előfutára immár az évi 400 ezer látogatót vonzó stuttgarti
Porsche Múzeumban tekinthető meg. Az intézmény szerint igazi
technikatörténeti szenzációról van szó.
Véleménye van? Szóljon hozzá!