Az LMP csökkentené a szegedi tömegközlekedési tarifákat

Belföld, 2016.02.11

Egyre rosszabb tendenciák érvényesülnek a szegedi tömegközlekedésben – állítja a Lehet Más a Politika közlekedési szakértője. Ezt a folyamatot csak a közösségi közlekedés tarifáinak csökkentésével lehet megállítani a párt szerint.

Sarlós Ferenc, az LMP szegedi szervezetének közlekedési szakértője szerint a helyi tömegközlekedés annyira drága, hogy sokan nem engedhetik meg maguknak, hogy bérletet vásároljanak. Ez a járatokon utazók számának csökkenésével jár, ezt érzékelve a döntéshozók automatikusan ritkítják a járatokat, sőt menetrend szerint közlekedő buszokat szüntetnek meg. Ha az utasforgalom csökkenésének tendenciája nem áll meg, egyre jobban faragják a tömegközlekedésre fordítható költségeket, egyre kevesebb járat marad, és romlik a szolgáltatás minősége.

Sarlós szerint ez a kedvezőtlen folyamat csak úgy állítható meg, illetve fordítható át, ha a jelenlegi magas bérletárakat első lépésben 20, majd később 50 százalékkal csökkentik. A párt szakértői máris találtak a város költségvetésében megspórolható 120-150 millió forintot, és mivel a teljes jegybevétel közel egymilliárd forint, ez már jelentős bérletár-csökkenést eredményezhetne. Sarlós szerint a villamosok energia-visszatápláló rendszerével lehetne előteremteni ezt a pénzt, majd később meg lehetne vizsgálni ugyanilyen szempontból a buszközlekedést és a trolik hálózatát is.  

Ez az összeg azonban csak az utaslétszám fogyásának megállítására lenne elég, ahhoz, hogy megérje mindenkinek tömegközlekedéssel járni, legalább a felére kellene csökkenteni a bérletek árát. A mai benzinárakkal számolva ugyanis még akkor is jobban megéri egy autóval bemenni a városba, ha egyedül ül benne a sofőr. Meghökkentő tény, de az LMP kiszámolta, hogy az autót csak akkor lenne érdemes a garázsban hagyni, ha a szegedi bérlet ára 3500 forint körüli összegre csökkenne.

Mivel nagyon komoly szociális kérdéseket is felvet a városi közlekedés, érdemes felhívni a figyelmet arra, hogy sokaknak nemhogy autóra, de bérletre sincs pénzük, így vagy kerékpárral, vagy gyalog járnak. Kétségtelen, hogy ez utóbbi két esetben jót tesz az egészségnek a testmozgás, ám télen már nem olyan kellemes sem gyalogolni, sem biciklizni.
Az LMP eljuttatta javaslatait a városvezetéshez, és reméli, hogy a közgyűlést meggyőzik az érveik. Úgy gondolják, minél előbb állítják meg a tömegközlekedés visszaesését, annál jobb. Sarlós arra számít, hogy a jelenlegi alacsony benzinárak még sokáig megmaradnak, így elkerülhetetlen, hogy jelentős tarifacsökkentéssel válaszoljon a tömegközlekedés a viszonylag olcsó autós közlekedésre.

Cikk: Sz. Gy.
(Webrádió)
 

Véleménye van? Szóljon hozzá!



Tetszett a cikk?

Ha igen, kérjük like-olja weboldalunkat!
Kövess minket a Facebookon!