TV műsor

Merkel: Németország támogatja az új autók szén-dioxid-kibocsátásának csökkentéséről kötött EU-s megállapodást

Belföld, 2018.10.10

Németország támogatja az új autók szén-dioxid-kibocsátásának csökkentéséről az EU-tagállamok környezetvédelmi miniszteri tanácsában kidolgozott kompromisszumot, mert biztonságot teremt és felül lehet vizsgálni - mondta Angela Merkel kancellár szerdán Berlinben.

Németország - a legnagyobb európai autógyártó - eredetileg az Európai Bizottság javaslatát támogatta, amely szerint 2030-ra 30 százalékkal kellene leszorítani az új autók szén-dioxid-kibocsátását a 2021-re előirányzott értékekhez képest, és a járműipart sújtó hátrányos következményekre hivatkozva elutasította az Európai Parlament 40 százalékos csökkentésről szóló javaslatát. A környezetvédelmi miniszterek kedden végül a soros EU-elnök Ausztria javaslatára 35 százalékos csökkentésről állapodtak meg.

Ez elfogadható Németországnak, mert megszünteti a gyártókat fenyegető bizonytalanságot - fejtette ki Angela Merkel Berlinben sajtótájékoztatón kérdésre válaszolva.

Hozzátette: ha kedden nem sikerült volna megállapodni, sokáig kellett volna várni az ügy lezárására, mert hamarosan az európai parlamenti (EP-) választás kerül előtérbe, és így az egész európai járműipar hosszabb időre kiszámíthatatlan helyzetbe került volna.

A megállapodás azért is elfogadható, mert szerepel benne, hogy 2023-ban felül kell vizsgálni - tette hozzá a kancellár, kiemelve, hogy a szén-dioxid-kibocsátás csökkentésének üteme nem egyszerűen politikai döntés kérdése, főleg attól függ, hogy milyen sebességű lesz az új meghajtási technológiák, például az elektromos autók piaci terjedése.

Mindezt együttvéve "teljes mértékben védhető" a 35 százalékos csökkentésről szóló kompromisszum - mondta Angela Merkel.

Az ágazat érdekvédelmi szervezete, a német autóipari szövetség (VDA) szerint viszont a megoldás káros, mert a nemzetközi vetélytársaknál rosszabb helyzetbe szorítja valamennyi európai gyártót.

A megállapodás egy "elszalasztott lehetőség a szén-dioxid-kibocsátás csökkentésének gazdaságilag és technológialag realisztikus szabályozására" - emelte ki a szervezet közleményében Bernhard Mattes, a VDA elnöke.

Hozzátette: "több mint sajnálatos, hogy a tagállamok többségének nem volt ereje egyensúlyt teremteni az éghajlatvédelem és a foglalkoztatás biztonsága között".
(MTI)


Véleménye van? Szóljon hozzá!



Tetszett a cikk?

Ha igen, kérjük like-olja weboldalunkat!
Kövess minket a Facebookon!