Nagykorúvá vált a Szegedi Közlekedési Konferencia

Belföld, 2016.12.07

Immár 18 éve, hogy útjára indította a Csongrád Megyei Kereskedelmi és Iparkamara a Magyar Kereskedelmi és Iparkamarával közösen a Szegedi Nemzetközi Közlekedési Konferenciát.

Immár 18 éve, hogy útjára indította a Csongrád Megyei Kereskedelmi és Iparkamara a Magyar Kereskedelmi és Iparkamarával közösen a Szegedi Nemzetközi Közlekedési Konferenciát.

A kezdeti időkben egy vegyes profilú konferencia volt, s a tematika felvállalta, valamennyi közlekedési alágazat ügyes-bajos dolgait. Ám aki sokat markol az keveset fog, s erre gyorsan rájöttek a szervezők, és igyekeztek tematizálni a minden év novemberének harmadik csütörtökére és péntekjére meghirdetett rendezvényt. Néhány év után kialakult egy elismert szakkonferencia ahol elsősorban a személyszállítási szolgáltatások (különösen az a vasúti és autóbusz-közlekedés, valamint taxi közlekedés) problematikái kerültek górcső alá. Mára már ezt a nemzetközi konferencia naptár is jegyzi.

Ám foglalkoztak olyan határterületekkel is, mint a személyszállítási alágazat humán erőforrás ellátottsága, érdekképviselet ügyei, de Európai Uniós konzisztenciákkal is. Soha sem lehetett kihagyni az éppen aktuális infrastruktúra fejlesztések aktualitásait, vagy az alágazat IT fejlesztéseit.

Az idei év tematikája is a közlekedésfejlesztés körül forgott, bemutatva olyan különlegességeket is, mint a 2024-es Olimpiai pályázat közlekedésfejlesztési prioritásai vagy az állami és uniós forrásokból megvalósult, illetve megvalósulandó vasúti és közúti fejlesztéseket. Mert az utóbbi egy-két év nem az ingerszegény fejlesztési időszakát jelentette hazánkban, s nagy fejlesztési tervek megvalósítása várható az elkövetkező 5-6 évben is. Az egyszerű halandónak felfogni is nehéz volt azokat a több ezermilliárdos fejlesztéseket melyekről szó volt. Ugyanakkor az is világossá vált, hogy jó koncepció nélkül nehéz jó végrehajtásokat produkálni. Látszik viszont, hogy a tervezők jó és megvalósítható koncepciókat alakítottak ki az országos közforgalom fejlesztésének érdekében, de ami igazán látványosnak ígérkezik az Budapest és agglomerációjának vasúti infrastruktúra és szolgáltatás fejlesztése. Nagy reményeket lehet fűzni ahhoz, hogy nyertes olimpia pályázat nélkül is az elmúlt évtizedek legfontosabb közlekedés fejlesztései valósulnak meg a jövőben.


Ez persze nem csak a központi régiót, hanem szinte valamennyi régiót érinti vagy vasútfejlesztéssel, vagy közútfejlesztéssel. Elég, csak szűkebb pátriánkra gondolva, a Budapest-Belgrád vasútvonal megújításáról, vagy hazánkban elsőként fejlesztett TramTrain (vonatvillamos) üzembe helyezéséről. Szeged és Hódmezővásárhely ilyen jellegű összeköttetése új dimenziókat nyithat a két város kapcsolatában, ahol a villamos pályák/Szeged és Hódmezővásárhely/ vasúti szolgáltatással lesznek összekötve. Így ne lepődjön meg senki, ha két-három év múlva vonaton utazik a két város villamos pályáin.


Igaz szőr mentén csak,de a szegedi harmadik (integrált) híd fontossága is elhangzott, ha még csak kérdésként is, de mindenki bízik annak megépülésében. Röpködtek a KÖZOP, IKOP, CEF, TOP, GINOP stb. kifejezések, melyek mind-mind uniós forrásokat jelöltek a hazai források kiegészítésével.

„A vonat nem vár”, s ezt tudják a döntéshozók a tervezők, beruházók és kivitelezők is. Aki most elmulasztja ezt a páratlan fejlesztési lehetőséget hosszú távra konzerválhatja jelenlegi technikai színvonalát. Mindenki tudja, ha az ismertetett tervek megvalósulnak olyan gazdasági és társadalmi lendület jöhet, mely nagyban befolyásolja a szolgáltatásokat de az igénybe vevők életminőségét is. Kell a közlekedés minőségének javítása, mert az nem csak társadalmi elvárás, hanem a jólét egyik fokmérője is. Egyszerre mindent! Infrastruktúrát, járművet, szolgáltatás minőséget, humán erőforrást, közlekedésbiztonságot, edukációt stb., Igen csak így lehet integrált módon 21. századbeli fejlesztéseket megvalósítani, mert szigetszerű megvalósítások nem szolgálják a jövő közlekedését.

Szép terveket láttunk nemcsak a hazai vasúttársaságot műszaki és szolgáltatás fejlesztéseiről, hanem a hazai intézményrendszer lehetséges fejlesztéséről, de az ellátási felelősök operátorok felé való megfogalmazásokról is. Itt mutatkozott be először a november 07.-én bejegyzett új vasúttársaság a BHÉV Zrt. is, megismertetve a hallgatóságot a jövő üzleti stratégiájával. Előadást hallgattunk a hazai autóbuszos szolgáltatók hatékonysági törekvéseiről és átszervezésük indokairól, de olyan kuriózum is bemutatásra került, mint az UTIMFORM szolgáltatások, melyről bátran kijelenthetjük, hogy szolgáltatásszervezésük világszínvonalú.

Nem lenne teljes egy ilyen konferencia, ha az önkormányzatok, mint ellátási felelősök igényeit nem ismerhettük volna meg, s érdekes előadást hallottunk e tekintetben Békéscsaba és Szeged illetékes vezetőitől. Ha pedig ITS szakszavak hangoznak, el nem gondolhatunk másra, mint a közigazgatás, így a közlekedés ilyen jellegű szolgáltatás digitalizációjára, mely reményeink szerint rövidesen megvalósul hazánkban is. Végezetül pedig a taxis és személygépkocsis személyszállításról lehetett hallani érdekfeszítő előadást kitérve a hazai piac turbulenciájára különös tekintettel a „költségmegosztó” szolgáltatások piactorzító hatásairól. Köszönet a CSMKIK-nak és azoknak a szervezőknek, aki évek óta szolgálják Szeged egyik legrangosabb közlekedési rendezvényét.


Elhangzott a végén: Jövőre Veletek ugyanitt!

 

(Webrádió)
 

Véleménye van? Szóljon hozzá!



Tetszett a cikk?

Ha igen, kérjük like-olja weboldalunkat!
Kövess minket a Facebookon!