OGY - Krónika 4. rész (magyar-szlovák szerződés egy Ipoly-hídról)

Belföld, 2018.09.18

Az Ipolydamásd és Helemba közötti Ipoly hídról szóló magyar-szlovák megállapodással folytatta munkáját az Országgyűlés kedden. A híd felépítését az ellenzéki képviselők támogatták, annak ellenére, hogy többen kifogásoltak a kivitelezés részleteit.



Magyar-szlovák szerződés az Ipoly-hídról


Cseresnyés Péter, az Innovációs és Technológiai Minisztérium parlamenti államtitkára expozéjában rámutatott: a javaslat a magyar-szlovák kormány által 2012-ben aláírt, a közös államhatáron, Ipolydamásd és Helemba közötti Ipoly-híd megépítéséről és a kapcsolódó létesítményekről szóló megállapodás kiegészítésének kihirdetéséről rendelkezik. A megállapodást törvényi szinten kell kihirdetni - közölte.

Kifejtette: az érintett települések kezdeményezték a híd tervdokumentációjának módosítását. A változás lényege, hogy a beruházási költségek a műszaki tartalom ésszerűsítésével jelentősen csökkenthetők legyenek. Megállapodás született arról is, hogy a hídon a teherforgalom 12 tonna helyett 3,5 tonnáig legyen engedélyezett korlátozás nélküli személyforgalom mellett.

A híd megépülésével lehetőség nyílik élénk gazdasági, kereskedelmi, idegenforgalmi és kulturális kapcsolatok, együttműködések kialakulására, a beruházás a felvidéki magyar lakta területek jobb elérhetőségének biztosításával nemzetpolitikai célokat is szolgál.



Vezérszónoki felszólalások


Fenyvesi Zoltán, a Fidesz vezérszónoka hangsúlyozta: a híd megépítésével hatékonyabb lesz a közlekedés, ami különösen a gépkocsival közlekedőknek jelent könnyebbséget, fellendülhet a turizmus. A javaslat támogatását kérte.

Szávay István, a Jobbik vezérszónoka azt mondta: nagyon fontos ügy fekszik a Ház előtt, aminek van egyfajta szimbolikája is. Hozzátette: egy olyan híd újjáépítéséről döntenek, amely két magyarlakta régiót köt össze. Fontos a magyar-magyar kapcsolatok építése, hogy a Kárpát-medence közösségeit minél több szállal tudják egymáshoz kötni. Az ellenzéki képviselő szorgalmazta a vasúti infrastruktúra fejlesztését is, s szóvá tette, hogy hat év telt el az aláírás óta.

A javaslatot ezzel együtt támogatják - közölte.


KDNP: a híd segíti a gazdaságot és a turizmust


Rétvári Bence (KDNP) azt mondta, hogy a helyben élőknek különösen fontos a híd felépítése, mert a környék gyönyörű, de az államhatár, az Ipoly és a Börzsöny miatt a terület eléggé elszigetelt. Éppen ezért duplán fontos ebben a térségben a hídépítés - szögezte le.

52 méteres híd épül 2,1 milliárd forintból, ami segíti a gazdaságot és a turizmust, miközben új munkahelyeket teremthet - emelte ki. Legalább ennyire fontos, hogy ez a híd összeköti azokat a családokat, akiket az Ipoly és az államhatár kettészakított - tette hozzá.


MSZP: a híd valószínűleg jó helyre kerül


Molnár Gyula (MSZP) rámutatott arra, hogy aki ismeri a környéket, tudja, hogy egy olyan sajátos beszögellésről van szó, amit a Börzsöny, az Ipoly és a határ miatt nehéz megközelíteni. Ha oda épül a híd, akkor valószínűleg jó helyre kerül - közölte.

Az MSZP támogatja a törvényjavaslatot - mondta.


DK: nem szabad 3,5 tonnás hidat építeni!


Hajdu László (DK) elöljáróban leszögezte, a DK meg fogja szavazni a törvénymódosítást. A képviselő azt viszont bírálta, hogy csak 3,5 tonnás hidat akarnak építeni, mert akkor a nagyobb járműveknek, például a buszoknak továbbra is kerülniük kell. A turizmust csak akkor segítenék, ha 10 tonnás járművek is közlekedhetnének rajta - hangsúlyozta a politikus.


Jobbik: egy népszavazás döntött a híd teherbírásáról


Varga-Damm Andrea (Jobbik) is azt mondta, hogy turizmus fejlesztéséhez legalább egy tíztonnás hídra lett volna szükség, de a szlovák oldalon a lakosság kierőszakolt egy népszavazás. A referendummal elérték, hogy 3,5 tonnásnál nagyobb gépjárművekkel ne lehessen áthaladni a hídon - tette hozzá.


Államtitkár: turistabuszok is használhatják a hidat


Miután Lezsák Sándor levezető elnök lezárta a vitát, Cseresnyés Péter az elhangzottakra reagálva azt mondta, a híd nemcsak 3,5 tonnánál kisebb járművek áthaladására, hanem általában a személyforgalomra is alkalmas, ezért egy turistabusz például átmehet. Hozzátette, a helyben élők kérték, hogy a tíz tonnát meghaladó tehergépjárművek ne használhassák a hidat.

Hangsúlyozta, hogy egy beruházás megvalósítása hosszabb időt vesz igénybe.
(MTI)
 

Véleménye van? Szóljon hozzá!



Tetszett a cikk?

Ha igen, kérjük like-olja weboldalunkat!
Kövess minket a Facebookon!