OGY - Krónika 5. rész (állami ingatlanok, Budapest-Belgrád vasút)

Belföld, 2017.04.20

Több állami ingatlan ingyenes egyházi tulajdonba adásáról szóló javaslattal folytatta csütörtöki munkáját a parlament, majd áttértek a Budapest-Belgrád vasútvonalról szóló előterjesztésre.



Állami ingatlanok



A Jobbik támogatja a javaslatot


Hegedűs Lorántné (Jobbik) közölte: pártja támogatja az előterjesztést, miután közfeladatellátási kötelezettség is társul az ingatlanátadás mellé.

Javasolta ugyanakkor: az egyházak vállalják azt a társadalmi-közéleti szerepet is, hogy például más történelmi felekezetekkel kapcsolatot tartanak.

Megjegyezte továbbá, hogy vannak olyan, "amerikai gyökerű szektáknak" minősíthető egyházi egyesületek, amelyekkel kapcsolatban fenntartásai vannak, és reméli, a kormányzat is óvatos lenne, ha ezek ingatlanigénnyel lépnének fel.


Az LMP nem támogatja, hogy függő helyzetbe hozzanak egyházakat


Ikotity István (LMP) arra hívta fel a figyelmet, hogy a tavaszi ülésszakban ez már a harmadik olyan indítvány, amely állami ingatlanok ingyenes átadásáról szól.

A politikus azt mondta: nem tartja elfogadhatónak az olyan típusú egyedi eljárásokat - mint amilyenek az ingatlanátadások is -, amelyekkel függő helyzetbe hozhatnak egyházakat.

Az LMP szerint szabályozott kárpótlási keretek között lehetne ingatlanokat átadni egyházaknak, mert így az állam nem telepedne rájuk - közölte.


KDNP: az egyházak munkáját segítik az ingatlanok



Szászfalvi László (KDNP) szerint a törvényjavaslatban felsorolt ingatlanok hozzájárulnak ahhoz, hogy az egyházak hatékonyan és korszerűen végezhessék el munkájukat, különösképpen az oktatás területén.

Ismertetése szerint az egri érseki palota alatti pincerendszert kulturális és hitéleti feladatainak elősegítése érdekében adják át az Egri Főegyházmegyének. Az Esztergom-Budapesti Főegyházmegye a fenntartásában működő Vitéz János Katolikus Nyelvoktató Német Nemzetiségi Általános Iskola, illetve a Pázmány Péter Katolikus Egyetem használatában álló kollégium épületének tulajdonba vételét kezdeményezte - ismertette.

A kormánypárti politikus elmondta, Miskolcon a zsinagóga melletti ingatlan az Egységes Magyarországi Izraelita Hitközség tulajdonába kerül, a jelenleg használaton kívüli épületben bölcsödét és óvodát létesítenek.

A főváros IV. kerületében lévő, egykor a Károlyi család tulajdonában álló gyermekmenhely a Don Bosco Szalézi Társaságé lesz - közölte. Megjegyezve, az ott működő intézetet 1924-től az államosításáig a rend működtette. Elmondta, VIII. kerületi ingatlanokat is átadnak egy egyházaknak közfeladat ellátására.

Kitért arra, hogy a kommunista diktatúra idején az egyházak vagyonát egy tollvonással vették el, és 1989 után csak részleges kárpótlás történt. Hozzátette: a mostani törvényjavaslatot részletesen megvitatta a kormányzat.



MSZP: semlegesen, rendszerszerűen kellene kezelni a kérdést



Mesterházy Attila (MSZP) szerint a törvényjavaslat céljával nincs gond, de a megvalósítást, annak ad hoc jellegét nem tartják jónak. Nem attól kellene, hogy függjön egy ingatlan átadása, ki mennyire jól tud lobbizni, illetve mennyire kedves a kormánynak - mondta. Szerinte semlegesen, rendszerszerűen kellene kezelni a kérdést.

Jelezte, az MSZP várhatóan tartózkodni fog.

Megjegyezte, igaz, hogy részlegesen kárpótolták az egyházakat, de más sem kapott a rendszerváltás után teljes kárpótlást.


Zárszó



Homolya Róbert, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium közlekedéspolitikai államtitkára elmondta, az elmúlt 10-20 évben az egyházak társadalmi szerepvállalása nagy mértékben változott, igazodott a társadalmi szükségletekhez, helyi igényekhez.

Vitatta, hogy ad hoc módon történik az ingatlanok ingyenes átadása az egyházaknak. Kifejtette: minden esetben helyi kezdeményezésre dönt az állam az ingatlanátadásról. Jogszabályban rögzített az, hogy ha felmerül egy igény, akkor azt meg kell vizsgálni és a törvényhozásnak kell dönteni az ingatlanátadásról - mondta.


Budapest-Belgrád vasútvonal


A jelenlegi 8 órás helyett 3,5 órásra csökkenhet a Budapest és Belgrád közötti vonatút a két város közötti vasútvonal fejlesztésének köszönhetően - ismertette a közlekedéspolitikai államtitkár a beruházás kivitelezéséről és finanszírozásáról szóló egyezmény második mellékletének kihirdetéséről szóló javaslat csütörtöki, parlamenti vitájában.

Homolya Róbert közölte: a kormány a Budapest-Ferencváros és Kelebia közötti, mintegy 166 kilométeres projekthez kapcsolódó dokumentumot januárban írta alá a kínai féllel. Az egy kétvágányú, villamosított vonal fejlesztéséről szól, amely az európai uniós előírásoknak is megfelel.

Hozzátette: az Európai Bizottság is megfelelőnek ítélte a projekt közbeszerzési irányelveit.

A projekt szükségességét hangsúlyozva az államtitkár kiemelte: a vasútvonal végén lévő Pireusz kikötőjének konténerforgalma megtöbbszöröződött az elmúlt években.


Fidesz: a fejlesztés óriási jelentőségű Magyarország számára


Dunai Mónika (Fidesz) elmondta, hogy frakciója támogatja a javaslatot, a vasútvonal fejlesztésének jelentősége ugyanis szerinte óriási Magyarország számára, sőt a politikus a Kína és Közép-Európai közötti együttműködés zászlóshajó-projektjének, az új selyemút kulcsfontosságú láncszemének nevezte azt.

A Macedónián és Szerbián át Magyarországon keresztül haladó teherszállítási korridor a leggyorsabb lesz Kína és Európa között - ismertette. Mindez logisztikai bázissá teheti Magyarországot - fűzte hozzá. A vonatok akár 160 kilométer/órás sebességgel is haladhatnak az 550 milliárd forintos beruházás eredményeként.

Rámutatott arra is: mivel a vonal a transzeurópai törzshálózat része, amelyekre 2030-ig uniós fejlesztési kötelezettségünk is van, Magyarország ennek is eleget tesz most.
(MTI)
 

Véleménye van? Szóljon hozzá!



Tetszett a cikk?

Ha igen, kérjük like-olja weboldalunkat!
Kövess minket a Facebookon!