A szlovén legfelsőbb bíróság megsemmisítette a Koper-Divaca vasútvonalról kiírt népszavazást

Külföld, 2018.03.14

A szlovén legfelsőbb bíróság megsemmisítette szerdán a kormány csaknem egymilliárd eurós kiemelt projektjéről, a Koper-Divaca vasútvonal egy 27 kilométeres szakaszán tervezett második vágány építéséről tavaly szeptemberben rendezett népszavazást, mert a kampányt a kabinet állami pénz felhasználásával finanszírozta.

A bíróság szerint a kormány csak a pozitív hatásait ismertette a projektnek, és ezt 130 ezer euró állami pénzből finanszírozta, ami megengedhetetlen, mert így hátrányos helyzetbe hozta azokat, aki ellenezték a beruházást. Ezért megsemmisítette a népszavazás eredményét és új referendumot rendelt el. Elemzők szerint ezzel kétségesé vált a projekt kivitelezése.

A népszavazást az Adófizetők nem adják fel nevű civil szervezet és Janez Jansa volt szlovén miniszterelnök pártja, az ellenzéki, jobbközép Szlovén Demokrata Párt (SDS) kezdeményezte, mert szerintük túl drága a projekt kivitelezése, és teret adhat a korrupciónak.

Az alacsony részvételi arány miatt azonban érvénytelen lett a referendum, a választásra jogosultak valamivel több mint 20 százaléka szavazott csupán. A kérdésre, miszerint támogatja-e, hogy hatályba lépjen a Koper-Divaca vasútvonal második vágányának építéséről, igazgatásáról és gazdálkodásáról szóló törvény, amelyet a szlovén parlament 2017. május 8-án fogadott el, a szavazók 53,6 százaléka válaszolt igennel, 46,4 százaléka pedig nemmel.

A szlovén törvények szerint ahhoz, hogy a népszavazás érvényes legyen, az összes szavazásra jogosult legalább egyötödének - 20 százaléknak - kellett volna ugyanarra voksolnia a kérdésben.

A referendum kezdeményezői elégedettek a legfelsőbb bíróság ítéletével, és arra fognak törekedni, hogy az új referendumot a parlamenti vagy az önkormányzati választásokkal egy időben tartsák meg - mindkettőt idén rendezik -, hogy így spóroljanak a költségeken.

Miro Cerar szlovén kormányfő korábban azzal érvelt, hogy az Európai Újjáépítési és Fejlesztési Bank (EBRD) 25 évre szóló kedvező hitelprogramja fedezi a költségek egyharmadát. A projekthez hozzájárul az európai Kohéziós Alap, továbbá Ljubljana számít azoknak az országoknak a tőkéjére is, amelyek főleg a koperi kikötő vonzáskörzetébe tartoznak, mint Magyarország, Szlovákia és Csehország - hangsúlyozta.

A szlovén parlament külügyi bizottsága nemrég megszavazta, hogy a kormány további tárgyalásokat folytasson Magyarországgal a Koper-Divaca vasútvonal építési projektről, amit még a parlamentnek is jóvá kellett volna hagynia.

Magyarország korábban jelezte, hogy kész anyagilag - akár 200 millió euróval - támogatni a projektet. Cserébe a magyar kormány azt kérte, hogy a koperi kikötő és az oda vezető vasútvonal fejlesztésében magyar vállalatok is komoly szerepet játszhassanak, mivel a koperi a magyar vállalatok által leginkább használt kikötő.

A tárgyalásokat azonban a júniusi szlovéniai parlamenti választásokig nagy valószínűséggel elhalasztják.
(MTI)
 

Véleménye van? Szóljon hozzá!



Tetszett a cikk?

Ha igen, kérjük like-olja weboldalunkat!
Kövess minket a Facebookon!