TV műsor

Botrányt keltett Lengyelországban a Ringier Axel Springer médiakonszern főnökének körlevele

Külföld, 2017.03.17

Botrányt keltett Lengyelországban a Ringier Axel Springer német-svájci médiakonszern pénteken közzétett belső körlevele, melyben a cég főnöke arra szólítja fel lengyelországi alkamazottait, hogy a múlt heti EU-csúcstalálkozó után helyezzék megfelelő megvilágításba Varsó és Brüsszel viszonyát.

Mark Dekannak, a Ringier Axel Springer főnökének a levelét a wpolityce.pl konzervatív hírportál tette közzé teljes terjedelmében. Csütörtök este az iratot a lengyel közszolgálati televízió idézte.

"Az értékek és az ész legyőzték a primitív ideológiákat" - írta Dekan arra vonatkozóan, az EU-csúcstalálkozó múlt pénteki zárókövetkeztetéseit, valamint a Donald Tusk volt lengyel miniszterelnök előző napi újraválasztását az Európai Tanács élére a 27 uniós tagállam annak ellenére hagyta jóvá, hogy Beata Szydlo jelenlegi lengyel kormányfő ellenezte ezt.

"Tuskkal együtt a lengyelek győztek, mindazok, akik büszkék az EU-tagságra" - állapította meg a médiakonszern főnöke, hozzáfűzve: a vesztesek között Jaroslaw Kaczynski, a kormányzó Jog és Igazságosság (PiS) elnöke mellett "Lengyelország hírneve is szerepel".

A médiakonszern vezetője szerint az EU "megtanulta, hogy nem kell mindenáron törekedni az egységre", s e "nagyon értékes" felismerés fényében "bizonyára felgyorsul a többsebességes EU koncepciójának beindítása" - írja Dekan.

"A közeljövőben az uniós integráció autópályáján nemcsak a gyorsforgalmi és a lassító sáv jelenik meg, hanem egy parkoló is" - fogalmazott Dekan, hozzáfűzve: "éppen ebben a pillanatban kell bekapcsolódnia a szabad médiának, mint amilyen mi vagyunk". A körlevél itt arra biztatja az újságírókat: "súgják meg az olvasóknak, mit kell tenniük, hogy a gyorsforgalmi sávban, ne pedig a parkolóban maradjanak".

A lengyel külügyminisztérium péntek este közleményben aggodalmát fejezte ki amiatt, hogy a körlevél "kísérlet lehet a beavatkozásra a lengyelországi média függetlenségébe". "A lengyelországi médiapiac helyzete már többször a kétoldalú megbeszélések témája volt" - szögezi le a tárca, vélhetően utalva a külföldi tulajdonú médiában megjelenő, a PiS-kormányt bíráló kommentárokra. "Kérni fogjuk partnereink magyarázatát" - áll a közleményben.

Beata Mazurek, a PiS szóvivője "botrányosnak" nevezte a levelet, mely szerinte arra vall, hogy a német média megpróbál beavatkozni a lengyel belügyekbe. Ryszard Terlecki, a PiS soraiból megválasztott házelnök-helyettes kilátásba helyzete, hogy az üggyel jövő héten a parlament kulturális bizottsága foglalkozik rendkívüli ülésén.

A G20 csoport németországi miniszteri találkozóján részt vevő Mateusz Morawiecki lengyel kormányfő-helyettes "szégyenletes, a sajtószabadságot sértő" ügynek minősítette a levelet.

Krzysztof Skowronski, a legtöbb lengyel újságírót tömörítő szövetség, az SDP elnöke a lengyel köztelevíziónak elmondta: a "tényekkel alá nem támasztott értékelést" tartalmazó levél fényt derít arra, hogy a német cég "eszközként kezeli a médiát". Dekan sérti azt az elvet, hogy az üzlet világát szigorúan külön kell választani az újságírói küldetéstől - értékelte Skowronski. Az SDP péntek délután egy nyilatkozatban úgy értékelte: a médiakonszern korlátozza a sajtószabadságot.

A Ringier Axel Springer az egyik legnagyobb sajtókiadó Lengyelországban, többek között a Fakt bulvár napilap, a Newsweek hetilap, a Forbes havilap lengyel változatát adja ki, tulajdonosa az egyik legolvasottabb hírportálnak, az onet.pl-nek is.
(MTI)


Véleménye van? Szóljon hozzá!



Tetszett a cikk?

Ha igen, kérjük like-olja weboldalunkat!
Kövess minket a Facebookon!