Elmarad idén a Cseh Csalogány elnevezésű népszerű könnyűzenei ankét

Kultúra, 2018.09.25

Elmarad idén a Cseh Csalogány elnevezésű népszerű könnyűzenei ankét, amelyben a nézői szavazatok alapján eddig minden évben megválasztották Csehországban az év legjobb férfi és női énekesét, valamint zenekarát.

Az ankét szervezői döntésüket azzal magyarázzák, hogy a közösségi hálózatok általános elterjedése miatt az utóbbi években a nyílt szavazással könnyen vissza lehetett élni, ezért most az egész rendszert át akarják alakítani. "Bízom abban, hogy rövid időn belül visszatérünk" - nyilatkozta újságíróknak Jaroslav Tesínsky, a szavazást lebonyolító Musica Bohemica ügynökség igazgatója.

A döntés azonnal nagy vihart kavart, többen sajnálatukat fejezték ki, míg mások szerint a rendezvény felett eljárt az idő, s meg kellene szüntetni.

A rendkívül népszerű könnyűzenei szavazást, amely 1964-től 1992-ig az Arany Csalogánynak neveztek, 1993-tól pedig a Cseh Csalogány nevet viseli, a legtöbbször Karel Gott és Lucie Bílá nyerte. A férfiak kategóriájában Gott 42 alkalommal, a nőknél Bílá pedig majdnem húsz alkalommal végzett az első helyen.

"A Cseh Csalogány ankétot a cseh könnyűzenei élet szerves elemének tekintem, minden eredményhirdetést, minden díjátadást ünnepként kezeltem. Bízom abban, hogy a jövő évben újra sikerült megrendezni" - reagált a hírre 79 éves Karel Gott.

A prágai sajtóban megjelent vélemények szerint a Cseh Csalogány szüneteltetése mögött nemcsak a szavazással való visszaélés lehetőségének a kizárása, hanem társadalmi és könnyűzenei harcok is meghúzódnak. Az elmúlt években például heves viták voltak a bírálói által neonácinak tartott Ortel együttesről, amelynek az ankéton kapott támogatás lehetőséget adott a közszolgálati tévében való megjelenésre.

A szervezők tavaly a Kabat együttest hozták ki a legnépszerűbb popzenekarként, holott a legtöbb szavazatot az Ortel kapta, amely azonban a szervezők szerint megsértette a fairplay szabályait azzal, hogy egy külön e célra nyitott Facebook-profillal megkönnyítette, sőt ösztönözte a szavazást a saját rajongói számára.

Az átalakítást mögött meghúzódhat a Musica Bohemica eladásának a terve is, a Karlovarske Mineralni Vody főszponzor ugyanis a múlt év végével felmondta a támogatói szerződést, a jelenlegi főszponzor, az ugyancsak Karlovy Vary-i ásványvizet forgalmazó Mattoni cég pedig állítólag a szavazási szabályok megváltoztatását követeli.

Az Arany (Cseh) Csalogány a múlt század hatvanas és a hetvenes éveiben volt a legnépszerűbb, amikor átlagban több mint félmillióan szavaztak. A legutóbbi években a leadott szavazatok száma 150 ezer körül mozgott.
(MTI)
 

Véleménye van? Szóljon hozzá!



Tetszett a cikk?

Ha igen, kérjük like-olja weboldalunkat!
Kövess minket a Facebookon!