A szakĂ©rtõk azonban - ismerve az sztrádaválallat eddigi beadványait - nem fĂ»ztek nagy remĂ©nyket a társaság Ăşjabb megoldási terveihez. A szaktárca is az autĂłpálya állami tulajdonba vonását tartaná a legjobb megoldásnak, de csak elfogadhatĂł áron hajlandĂł visszavásárolni az alföldi sztrádát. Lejárt tegnap az a határidõ, amelyet az M5-öst ĂĽzemeltetõ Alföldi KoncessziĂłs AutĂłpálya (AKA) Rt.-nek, illetve az autĂłpályatársaság tulajdonosainak szabott a közlekedĂ©si tárca, arra, hogy benyĂşjtsák a sztráda jövõbeni mĂ»ködtetĂ©sĂ©re vonatkozĂł vĂ©gsõ javaslatukat. Egyelõre nem tudni, hogy mit tartalmaz az AKA Rt. ajánlata, a szakĂ©rtõk azonban - ismerve az sztrádaválallat eddigi beadványait - nem fĂ»znek nagy remĂ©nyket a társaság Ăşjabb megoldási terveihez. A Gazdasági Ă©s KözlekedĂ©si MinisztĂ©riumtĂłl megtudtuk, hogy a szaktárca is az autĂłpálya állami tulajdonba vonását tartaná a legjobb megoldásnak, az autĂłpályavállalat eddigi pĂ©nzĂĽgyi követelĂ©seit azonban tĂşlzĂłnak tartják. A tulajdonosok - a francia Bouygues, az osztrák Strabag, a Colas, Ă©s a Bauholding - korábbi ajánlatukban több mint 70 milliárd forintra tartottak volna igĂ©nyt az AKA Rt.-ben lĂ©võ rĂ©szvĂ©nyeikĂ©rt. A kĂ©szpĂ©nzben fizetendõ vĂ©telárhoz pedig hozzáadĂłdott volna az AKA Rt. mintegy 50 milliárd forint hitel állományának az átvállalása. ĂŤgy a pálya megvásárlása összesen mintegy 120-130 milliárd forint kiadással járna. Az AKA Rt. tulajdonosainak a másik korábbi ajánlata az volt, hogy tĂz Ă©ven át fizetendõ Ă©vi 15 milliárd forint fejĂ©ben hozzájárul az állami tulajdonĂş autĂłpályákon alakalmazott matricás dĂjfizetĂ©s bevezetĂ©sĂ©hez a ma mĂ©g fizetõkapus M5-ösön. Ami azt jelentette volna, hogy egy Ă©vtized alatt a költsĂ©gvetĂ©s - jĂłkora kamattal - kifizette volna az autĂłpálya árát. Ez az ĂĽzemeltetĂ©si támogatás jelentõs hasznot hozhatott volna a sztrádatársaságnak. A cĂ©g Ă©ves adĂłsságszolgálata - informáciĂłink szerint - mindössze hat milliárd forint, a dĂjszedĂ©s fenntartása mintegy fĂ©l milliárd forint költsĂ©get jelet, a pálya ĂĽzemeltetĂ©se pedig csupán Ă©vi 1,5 milliárd forintot visz el. ĂŤgy összesen nyolc milliárd forintba kerĂĽl Ă©vente a pálya fenntartása. Vagyis a 15 milliárd forintos állmi támogatás felvĂ©tele esetĂ©n Ă©vente hĂ©t milliárd forint ,,tiszta nyeresĂ©get" Ă©rt volna el a vállalat. Ez pedig egyesek szerint már csak azĂ©rt is tĂşlzott igĂ©ny mert a tulajdonosok által az M5-ös meglĂ©võ szakaszának - a Budapest Ă©s KiskufĂ©legyháza között megĂ©pĂtett mintegy 100 kilomĂ©ter hosszĂş szelvĂ©nynek - az Ă©pĂtĂ©sĂ©be fektetett összeg már megtĂ©rĂĽlt. A tulajdonosok ugyanis mindössze 12 milliárd forintot fektettek a beruházásba, az Ă©pĂtĂ©si költsĂ©gek zömĂ©t hitelekbõl fedeztĂ©k, amelyeket mĂ©g fizettek vissza. A társaság bevĂ©telei elĂ©rtĂ©k az Ă©vi 9-11 milliárd forintot, Ăgy mostanra az összesen hozzávetõleg 60 milliárd forintra tehetõ eddigi Ă©pĂtĂ©si költsĂ©gek is megtĂ©rĂĽlhettek. A sztráda Szegedig törtĂ©nõ továbbĂ©pĂtĂ©sĂ©Ă©rt pedig a korábbi ajánlat szerint 110 milliárd forintot kĂ©rt volna az AKA Rt., miközben a közlekedĂ©si tárca mindössze 73 milliárd forintbĂłl kĂvánja megvalĂłsĂtani a beruházást. (Az Ă©v vĂ©gĂ©n lejár az AKA Rt. opciĂłja, amelyet a pálya továbbĂ©pĂtĂ©sĂ©re szerzett meg.) SzakĂ©rtõk szerint annak a lehetõsĂ©ge is felmerĂĽlt, hogy a kormányzat nem a közeljövõben, hanem kĂ©sõbb, 2006 után vásárolja vissza az alföldi autĂłpályát. Ez a megoldás azonban a hozzáértõk szerint - bár a mostani kormányzat számára "kĂ©nyelmes" megoldás lenne - jelentõs, legalább 40-60 milliárd forintos többletkiadással járna.
|
Hozz�sz�l�sok Kedves Olvas�! Jelentkezzen be �s akkor hozz�sz�lhat a t�m�hoz!