Programajánló
�prilis 2024
H K S C P S V
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 1 2 3 4 5
Ebben a h�napban
HĂ­rfolyam
14:42 
Csongrád megyében is támogatják a Mintamenza program terjedését
14:41 
Ukrán válság - Az oroszok hajók elsüllyesztésével foglyul ejtették az ukrán flotta egy részét
14:40 
Ukrán válság - Orosz lap: Viktor Janukovicsot állítólag infarktussal kórházban kezelik
14:38 
Versenyuszoda épül Gödöllõn
14:36 
Ukrán válság - Magyar katona vezeti az EBESZ katonai megfigyelõit
13:44 
Diszkótragédia - Fenntartotta a korábbi jogerõs ítéletet a Kúria a West Balkán-ügyben
Szeged
Szegedi hĂ­rek
Bõrgyógyászati távkonzultációs rendszert fejlesztettek Szegeden
Színházi világnapi programok Szegeden
Elfogadták szegedi önkormányzat 2014-es költségvetését
Balett és fantasztikus vígjáték a Szegedi Nemzeti Színház márciusi mûsorán
Választás 2014 – Botka: az Orbán-kormány leválthatĂł
Magazin
Uccai dumák
Jégesõ, világvége
Játék
Kivirágzás vezényszóra
AutĂłk
Múzeumba került az elsõ, 1898-ban készült Porsche
Szegedi hĂ­rek Szegedi hĂ­rek
Továbbra sem tudni, mi lesz az M5-ös sorsa
munkatársunktĂłl   2003 December 16, Tuesday  

Egyelõre nem tudni, hogy milyen ajánlatot nyújtott be a közlekedési kormányzatnak az M5-ös autópályát üzemeltetõ társaság a tegnapig megszabott határidõig.
  Hozzászólások Nyomtat E-mail PDF
A szakértõk azonban - ismerve az sztrádaválallat eddigi beadványait - nem fûztek nagy reményket a társaság újabb megoldási terveihez. A szaktárca is az autópálya állami tulajdonba vonását tartaná a legjobb megoldásnak, de csak elfogadható áron hajlandó visszavásárolni az alföldi sztrádát.
Lejárt tegnap az a határidõ, amelyet az M5-öst üzemeltetõ Alföldi Koncessziós Autópálya (AKA) Rt.-nek, illetve az autópályatársaság tulajdonosainak szabott a közlekedési tárca, arra, hogy benyújtsák a sztráda jövõbeni mûködtetésére vonatkozó végsõ javaslatukat. Egyelõre nem tudni, hogy mit tartalmaz az AKA Rt. ajánlata, a szakértõk azonban - ismerve az sztrádaválallat eddigi beadványait - nem fûznek nagy reményket a társaság újabb megoldási terveihez.
A Gazdasági és Közlekedési Minisztériumtól megtudtuk, hogy a szaktárca is az autópálya állami tulajdonba vonását tartaná a legjobb megoldásnak, az autópályavállalat eddigi pénzügyi követeléseit azonban túlzónak tartják.
A tulajdonosok - a francia Bouygues, az osztrák Strabag, a Colas, és a Bauholding - korábbi ajánlatukban több mint 70 milliárd forintra tartottak volna igényt az AKA Rt.-ben lévõ részvényeikért. A készpénzben fizetendõ vételárhoz pedig hozzáadódott volna az AKA Rt. mintegy 50 milliárd forint hitel állományának az átvállalása. Így a pálya megvásárlása összesen mintegy 120-130 milliárd forint kiadással járna.
Az AKA Rt. tulajdonosainak a másik korábbi ajánlata az volt, hogy tíz éven át fizetendõ évi 15 milliárd forint fejében hozzájárul az állami tulajdonú autópályákon alakalmazott matricás díjfizetés bevezetéséhez a ma még fizetõkapus M5-ösön. Ami azt jelentette volna, hogy egy évtized alatt a költségvetés - jókora kamattal - kifizette volna az autópálya árát. Ez az üzemeltetési támogatás jelentõs hasznot hozhatott volna a sztrádatársaságnak. A cég éves adósságszolgálata - információink szerint - mindössze hat milliárd forint, a díjszedés fenntartása mintegy fél milliárd forint költséget jelet, a pálya üzemeltetése pedig csupán évi 1,5 milliárd forintot visz el. Így összesen nyolc milliárd forintba kerül évente a pálya fenntartása. Vagyis a 15 milliárd forintos állmi támogatás felvétele esetén évente hét milliárd forint ,,tiszta nyereséget" ért volna el a vállalat. Ez pedig egyesek szerint már csak azért is túlzott igény mert a tulajdonosok által az M5-ös meglévõ szakaszának - a Budapest és Kiskufélegyháza között megépített mintegy 100 kilométer hosszú szelvénynek - az építésébe fektetett összeg már megtérült. A tulajdonosok ugyanis mindössze 12 milliárd forintot fektettek a beruházásba, az építési költségek zömét hitelekbõl fedezték, amelyeket még fizettek vissza. A társaság bevételei elérték az évi 9-11 milliárd forintot, így mostanra az összesen hozzávetõleg 60 milliárd forintra tehetõ eddigi építési költségek is megtérülhettek.
A sztráda Szegedig történõ továbbépítéséért pedig a korábbi ajánlat szerint 110 milliárd forintot kért volna az AKA Rt., miközben a közlekedési tárca mindössze 73 milliárd forintból kívánja megvalósítani a beruházást. (Az év végén lejár az AKA Rt. opciója, amelyet a pálya továbbépítésére szerzett meg.)
Szakértõk szerint annak a lehetõsége is felmerült, hogy a kormányzat nem a közeljövõben, hanem késõbb, 2006 után vásárolja vissza az alföldi autópályát. Ez a megoldás azonban a hozzáértõk szerint - bár a mostani kormányzat számára "kényelmes" megoldás lenne - jelentõs, legalább 40-60 milliárd forintos többletkiadással járna.

NĂ©pszava

Hozz�sz�l�sok Kedves Olvas�! Jelentkezzen be �s akkor hozz�sz�lhat a t�m�hoz!



Webradio.hu - Szegedi, orsz�gos �s sport h�rek a nap 24 �r�j�ban!:Hírek



Content on this page requires a newer version of Adobe Flash Player.

Get Adobe Flash player


Content on this page requires a newer version of Adobe Flash Player.

Get Adobe Flash player