A miniszterelnöknek és a kabinet tagjainak arról kell határozniuk, hogy évi néhány milliárd forint költségvetési kiadást felvállalva, az AKA Rt- vel együttmûködve, vagy inkább a koncessziós társaság összesen 100-120 milliárd forintos kivásárlásával teremtsék meg a feltételeket a matricás autópályadíj- rendszer bevezetéséhez az M5-ösön. A döntés nem lesz könnyû, mert a hírek szerint még mindig nem teljesen egyértelmû, hogy a kormány, illetve az autósok számára melyik megoldás az elõnyösebb, és ami rövid távon olcsóbb, végül nem lesz-e mégis drágább.
Egy közvetlenül karácsony elõtt napvilágot látott kormányhatározat szerint a pénzügyi és a gazdasági tárca vezetõi január 7-ig köthettek megállapodást az AKA Rt- vel a matricás rendszer M5- ösre történõ kiterjesztésérõl. Ilyen megállapodás azonban eddig nem született.
Az AKA érdemben nem változtatott december 5-én a Gazdasági és Közlekedési Minisztériumhoz (GKM) eljuttatott javaslatán. Ennek feltételei akkor nem feleltek meg a kormányzatnak.
A GKM szerdán a kormány elé kerülõ elõterjesztésébe azonban mégis bekerült az AKA-val való együttmûködés lehetõsége. Így elképzelhetõ, hogy a kormány a matrica bevezetésért cserébe évi 8-10 milliárd forint bevételkiegészítést fizet majd a koncessziós társaságnak. Ez pedig kiegészülhet azzal is, hogy mégis az AKA építheti meg az M5-ös következõ, Szegedig vezetõ szakaszát. Az új pályaszakasz megépítéséért és üzemeltetéséért a költségvetés úgynevezett rendelkezésre állási díjat fizetne a befektetõknek.
A kormány december 23-i határozata értelmében akkor, ha a kabinet ma elfogadhatatlannak tartja az AKA-val való együttmûködést, a gazdasági és a pénzügyi tárca január végéig tárgyalhat a cég kivásárlásáról is. A lehetséges megoldások között a koncessziós társaság egészének – mintegy 120 milliárd forintba kerülõ – megvásárlása mellett most elõször a részleges kivásárlás is szerepel. A kormányhatározatból az is kiderül: a kabinet nem kizárólag az állami kivásárlásban gondolkodik. Bár a GKM-ben korábban légbõl kapott találgatásnak minõsítették, a kalapban az is benne van, hogy az AKA részvényeit "magyarországi, illetõleg külföldi befektetõ tulajdonában lévõ gazdasági társaság" vásárolja meg.
A részleges kivásárlással az állam olcsóbban is befolyást szerezhet az M5-ös díjainak alakításában, mintha a kivásárlásra 120 milliárdot költene. Elképzelhetõ, hogy az állam vagy a nevében eljáró magyarországi befektetõ csupán az AKA egyik fõtulajdonosa, a francia Bouygues 41 százaléknyi részvénycsomagját vásárolja meg. Ez a becslések szerint 30-35 milliárd forintba kerülne. Ha ezzel párhuzamosan a kormány ahhoz is hozzájárul, hogy a koncessziós társaság építse tovább az országhatárig az M5-öst, a részvények ugyancsak 41 százalékával rendelkezõ Bau Holding feltehetõen nem gördít majd leküzdhetetlen akadályt a matricás rendszer kiterjesztése elé.
Hozz�sz�l�sok Kedves Olvas�! Jelentkezzen be �s akkor hozz�sz�lhat a t�m�hoz!