A kormányzat által eredetileg vártnál jĂłval magasabb összeget kĂ©rne rĂ©szesedĂ©se eladásáért az M5-ös autĂłpályát ĂĽzemeltetõ AKA Rt. kĂ©t fõ tulajdonosa: a Bau Holding Ă©s a Bouygues, Ăgy ez a vállalat hitelállományának átvállalásával egyĂĽtt 215-220 milliárd forintba kerĂĽlne az államnak, a Világgazdaság a sztrádacĂ©g tulajdonosi körĂ©bõl szerzett Ă©rtesĂĽlĂ©se szerint. A kiszivárogtatott informáciĂł alapján a tárgyalásokon emiatt le is kerĂĽlt a napirendrõl, hogy a kormányzat teljesen kivásárolja az AKA Rt.-t, mivel lapinformáciĂłk korábban hetvenmilliárd forintos vĂ©telárrĂłl, valamint a társaság ötvenmilliárdos hitelállományának átvállalásárĂłl szĂłltak. Nincs lehetõsĂ©g arra sem, hogy a kormányzat csak a Bouygues rĂ©szesedĂ©sĂ©t vásárolja meg.
A kĂ©t fõ tulajdonost ugyanis köti az a megállapodás, amely szerint rĂ©szesedĂ©sĂĽket csak egyĂĽttesen Ă©rtĂ©kesĂthetik. Ăšgy tudjuk, Ă©ppen ezĂ©rt a kormányzat már csak arra törekszik, hogy kisebbsĂ©gi tulajdont szerezzen az AKA Rt.-ben a Magyar FejlesztĂ©si Bank (MFB) bevonásával, igaz, az Ă©rtesĂĽlĂ©st hivatalosan a Gazdasági Ă©s KözlekedĂ©si MinisztĂ©riumban, a kormányszĂłvivõ titkárságán, illetve az MFB-nĂ©l sem erõsĂtettĂ©k meg. Ennek megvalĂłsulása esetĂ©n a többsĂ©gi tulajdonosi jogokat továbbra is a Bau Holding Ă©s a Bouygues gyakorolhatná az AKA Rt.-ben Ăşgy, hogy az M5-ös továbbĂ©pĂtĂ©sĂ©nek jogát is ismĂ©t megkapná a sztrádacĂ©g.
A vĂ©gsõ konstrukciĂł ugyanakkor mĂ©g kedd dĂ©lután is kĂ©rdĂ©ses volt, ugyanis a tulajdonosok finanszĂrozási oldalrĂłl több olyan garanciális hiányosságot is felvetettek, amely a kĂ©sõbbiekben hátráltathatná a sztráda továbbĂ©pĂtĂ©sĂ©nek megkezdĂ©sĂ©t. A Világgazdaság Ăşgy tudja, ehelyett a tulajdonosi oldal egy olyan - hĂłnapokkal ezelõtt már felmerĂĽlt, majd elvetett - alternatĂvát szorgalmaz, hogy a kormányzat az AKA Rt.-ben törtĂ©nõ tulajdonszerzĂ©s helyett inkább vegye bĂ©rbe az autĂłpályát, amellyel az állam elkerĂĽlhetnĂ© az Ăşjabb hitelek felvĂ©telĂ©t. A hivatalos kormányzati tájĂ©koztatás szerint a hĂ©t vĂ©gĂ©re már elkĂ©szĂĽlt egy parafált szerzõdĂ©s, s március 12-Ă©n a jelenlegi fizetõkapus dĂjrendszert fel fogja váltani a matricás rendszer, ám pillanatnyilag csak az tĂ»nik bizonyosnak, hogy a kormány mai ĂĽlĂ©sĂ©n kiemelten foglalkozik az M5-ös autĂłpálya ĂĽgyĂ©vel.
Hozz�sz�l�sok Kedves Olvas�! Jelentkezzen be �s akkor hozz�sz�lhat a t�m�hoz!