A hét végén tovább folytak az egyeztetések az M5-öst üzemeltetõ Alföld Koncessziós Autópálya (AKA) Rt. kivásárlásáról. A Népszabadság értesülései szerint a gazdasági tárca két lehetséges megoldást tartalmazó javaslata alapján tegnap eldõlt, milyen áron vezeti be március 12-én az állami matricás rendszert a fõváros és Kiskunfélegyháza közti autópályán. Egyelõre nem ismeretes, hogy a kabinet a koncessziós társaság Medgyessy Péter miniszterelnök által szorgalmazott teljes, vagy a gazdasági tárca szerint kedvezõbb részleges kivásárlását választotta. Mindenesetre a bejelentést a kormány kommunikációs szakértõi Orbán Viktor kedd délutáni országértékelõ beszédéhez igazítják, azaz a döntést várhatóan már ezt megelõzõen közzéteszik.
A gazdasági tárca hétfõre elkészült elõterjesztésének mindkét változata azzal számolt, hogy a kormány az Állami Autópálya Kezelõ (ÁAK) Rt.-re bízza az AKA kivásárlását. Attól függetlenül azonban, hogy a tervezet A, vagy B-változata valósul meg, a kormánynak elsõ lépésben kincstári tulajdonból az Állami Privatizációs és Vagyonkezelõ (ÁPV) Rt. kezébe kell adnia az ÁAK-t. Az üvegzsebtörvény miatt ugyanis az állami sztrádatársaság jelenleg nem vásárolhat részvényeket, így az AKA kivásárlásánál sem járhat el az állam nevében.
Az elõterjesztésben szereplõ egyik javaslat alapján az ÁAK a koncessziós társaság részvényeinek 40 százalékát vásárolja meg. A befektetõkkel hét végén parafált szerzõdéstervezet szerint a mintegy 35 milliárd forintba kerülõ részvénycsomaghoz az AKA valamennyi jelenlegi tulajdonosa hozzájárul. A legnagyobb részesedést francia Bouygues és az érdekkörébe tartózó Colas, illetve a német Bau Holding, valamint építõipari érdekeltsége, a Strabag adja át az állami vevõnek. A kisebb tulajdonosok - a Magyar Intertoll Rt., az Egis Projects SA, CDC Ixis, vagy a Mol Rt., - csupán néhány százaléknyi részvényt adnak el az ÁAK-nak.
Medgyessy Péter ígéretének megfelelõen az M5-ös következõ 45 kilométeres, Szegedig tartó szakaszának 2005. december 31-ig el kell készülnie. Az elõzetes megállapodások alapján 356 millió euróba - tehát hozzávetõleg 93 milliárd forintba - kerülõ beruházás finanszírozása a kisebbségi állami tulajdonba kerülõ AKA feladata lesz. Éppen úgy, mint ahogy a társaságnak korábbi - mintegy 53 milliárd forintnyi - hitelét is fizetnie kell. Feltéve, hogy a kormány hétfõn végül a cég kisebbségi részesedésének megvásárlása mellett foglalt állást. Ezt ugyanis bizonytalanná tette, hogy az M5-ös matricásításáért az AKA által meghatározott, évenként esedékes bérleti díj mértékét a gazdasági tárca túlságosan magasnak találta. A mérsékeltebb díj elfogadására hétfõ délutánig adtak haladékot a befektetõknek. Nem lehet tudni, a szakminisztérium mekkora bérleti díjat tart méltányosnak. Mindenesetre - mint arról már beszámoltunk -, ha a kormány lemondana az AKA kivásárlásáról, a változatlan tulajdonosi összetételû társaság 2004-re és 2005-re évenként 17 milliárd forint, késõbb évi 25 milliárd forint bérleti díjat számlázott volna a költségvetésnek.
Hozz�sz�l�sok Kedves Olvas�! Jelentkezzen be �s akkor hozz�sz�lhat a t�m�hoz!