Sportemberek
Dr. Kereszty Bélára emlékeztek
Dr. Kereszty Bélára, a Maty-ér egyik szülõatyja tiszteletére emléktáblát avattak a hálás utódok pénteken délután, az evezõst ábrázoló szobor talapzatán. Olvassa újra korábban, vele készült interjúnkat!
Szabó László (Sonka)
Sándor István
BartĂłk Csaba
Bartalos Zoltán
Dr. Adamkovich István
Sport
Helyi sport
Bronzéremmel tértek haza a szegedi Delfinlányok
Országos sport
Férfi vízilabda ob I - Egygólos Honvéd-gyõzelem a rangadón
Nemzetközi sport
A járvány gazdasági hatásai a világ sportjára
Programajánló
M�jus 2024
H K S C P S V
29301 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31 1 2
Ebben a h�napban
HĂ­rfolyam
14:42 
Csongrád megyében is támogatják a Mintamenza program terjedését
14:41 
Ukrán válság - Az oroszok hajók elsüllyesztésével foglyul ejtették az ukrán flotta egy részét
14:40 
Ukrán válság - Orosz lap: Viktor Janukovicsot állítólag infarktussal kórházban kezelik
14:38 
Versenyuszoda épül Gödöllõn
14:36 
Ukrán válság - Magyar katona vezeti az EBESZ katonai megfigyelõit
13:44 
Diszkótragédia - Fenntartotta a korábbi jogerõs ítéletet a Kúria a West Balkán-ügyben
Szeged
Szegedi hĂ­rek
Vízilabda ob I - Molnár Tamásék Diapolo Szeged VE néven folytatják
Választás 2014 – Bajnai: áprilisban hosszĂş távra eldõl, az ország merre halad tovább
Szabó Gábor akadémikust javasolja rektornak a Szegedi Tudományegyetem szenátusa
Választás 2014 – Botka: az Orbán-kormány leválthatĂł
Elindult az utastájékoztató-rendszer tesztüzeme a szegedi megállókban
Magazin
Uccai dumák
Kapcsolati zûr
Játék
Kivirágzás vezényszóra
AutĂłk
Elia: Elsõ tuningcsomag az új Renault Cliohoz
Sportemberek Sportemberek
Órákon át a kalahári sivatag fölött
MunkatársunktĂłl   2007 January 28, Sunday  
Image
Kétszer is megdöntötte az elmúlt három hétben az egy felszállással elérhetõ távolsági vitorlázó repülés magyar csúcsát Szabó Péter, az ARK válogatott versenyzõje, Namíbiában.
  Hozzászólások Nyomtat E-mail PDF

Miért tölti a szilvesztert és január elsõ három hetét egy magyar vitorlázó repülõ Namíbiában, a Kalahári sivatagban? Errõl kérdeztem Szabó Pétert, az Alföldi Repülõ Klub válogatott vitorlázó repülõjét Domaszéken, ahol éppen a kiegészítõ sportként ûzött kézilabdatorna szünetében merengett az öltözõpadon.
- Három hétig voltam Namíbiában egy osztrák sportrepülõt oktattam, mivel a versenyzés mellett oktatóként is dolgozom. Teljesítményrepülést oktattam Neki, de szerencsére a napi nyolc, kilencórás megterhelést nem bírta folyamatosan, így alkalmam nyílt egyedül repülni. Így többször is csúcsot repülhettem, melyeknek hitelesítése folyamatban van.

- Kötelékben repültek ilyenkor, vagy egyedül? Gondolom a Kalahári sivatag fölött  nagyon magányos lehet az ember.
- Bár velem volt klubtársam, Marosi Péter is, de a csúcsrepüléseket nem kötelékben hajtottam végre. Az elsõ ezer kilométeres repülésemnél a helyiek szemöldök izmait is sikerült megtornáztatnom. Az történt ugyanis, hogy a helybeliek leginkább a felhõk alatt szeretnek repülni, hisz úgy jobban láthatók az emelések. Ekkora teljesítményhez viszont a felhõk fölött kell repülni, és én kb hétszáz kilométert repültem száraz termikek között. Azon a napon egészen szokatlan volt a felhõzet, s a többiek a kisebb ellenállás irányába repültek, csak én vállaltam az ismeretlent. (Badárt idézve, azért ez teljesítmény- a szerk.)

- Vannak egyáltalán felhõk a Kalahári fölött? Ott fent mennyire érezhetõ a forróság?
- Vannak felhõk természetesen. Bár nem mindig olyan szerkezetûek, mint itthon. A hõmérsékletrõl csak annyit, hogy elég sokszor fázott a derekam, mert hatezer méteren már mínuszban számoljuk a fokokat, fõleg a felhõk alatt van hideg. Mivel lent nagyon meleg van, fent erõs a sugárzás, fehér hosszú ujjú ingben repültem, s ez nem védett a hidegtõl.

- Milyen Namíbia a felhõk fölül?
- Hatalmas ország, hatszor-hétszer nagyobb Magyarországnál, de mindösszesen másfél millióan lakják. A lakosság kilencvenöt százaléka a három nagyvárosban él. Farmokon is élnek emberek, ezerhektáros birtokokon nyolcan -tízen.
Ahol mi laktunk, kimondottan repülõs túrizmusra specializálodott farm volt. A legközelebbi benzinkút hatvan kilométerre tõlünk. Európai színvonalú szállással, úszómedencével, korrekt ellátással. De ott eltölteni három hetet, repülés nélkül büntetés lenne. Gyakorlatilag információ és ingermentes területen éltünk.
A levegõbõl csodálatos, de félelmetes az ország. Északra bozótos szavanna, keletre Botswana. Ez egy külön történet. A két ország határát, mintha vonalzóval húzták volna, olyan egyenes, ráadásul a sivatag homokja Botswanaban barnább, sötétebb, szóval föntrõl jól látható, támpontot ad. Nyugatra egy hegyvonulat fölött repültünk, ahol az Óceán felõl érkezõ levegõ találkozik a szárazföldivel, s repülésre kifejezetten jó ez az elegy. Viszont a táj kimondottan holdbéli. Kráterek, sziklák. Fentrõl rengeteg antilopot láttam, de természetesen más álatokat is. Az utak mentén majmok serege látható. De fentrõl, öt-hatezer méterrõl, elég nehéz beazonosítani az élõlényeket.

- Több mint, nyolc órán keresztül repülnek folyamatosan. Miképpen oldják meg a folyadék háztartást?
- Egyrészt kiizzadjuk a folyadékot, másrészt viszünk magunkkal nejlonzacskót. Egy kulacsból, mûanyag csövön pótoljuk az elvesztett vizet, illetve szõlõcukorral pótoljuk az energiát.

- Hányszor sikerĂĽlt „hosszĂşt" repĂĽlnie, Ă©s pontosan mennyi az Ăşj magyar csĂşcs?
- NĂ©gyszer repĂĽltem ezer kilomĂ©ternĂ©l hosszabbat. A legtöbb 1105 km volt, nyolc Ă©s fĂ©lĂłra teljes repĂĽlĂ©si idõvel. BejelentkeztĂĽnk egy 1250-es repĂĽlĂ©sre is, de az egyetlen napon, amikor ez összejöhetett volna, földön voltam. A konvergencia vonalon „jojĂłzva" akár 1300 kilomĂ©tert is lehetne repĂĽlni, de annak nincs igazi sportĂ©rtĂ©ke.
Csúcsot csak elõre kijelölt háromszög pályán lehet repülni. Természetesen ilyen teljesítményt csak Open kategóriájú géppel lehet megtenni, az osztrák repülõs bérelt egy ASH 25-ös, kiváló gépet 28 méteres fesztávval. Ennél nagyobb szárnytávolságú gép csak egy van, de azt nehezebb kezelni. Az új magyar csúcsom egyébként 1097,6 kilométer. Azért nem ezeregyszáz, mert kétféle mérõmûszerrel mérték, s az enyém szerint megvolt az 1100 km.

- Mennyiben segítette ez az út az idei felkészülését?
- Nagyon. Azt hiszem, hogy ez kamatozni fog az év fõ versenyén, az Európa bajnokságon. Az a fõ problémám, hogy a Standard és az Open fõ versenye, egy idõben, két helyszínen lesz, s nekem választanom kell. Ha a repülõ párom, Halász Laci addigra visszajön Szenegálból, ahol dolgozik, akkor Litvániában, Standardban indulok, ha nem Openben, Franciaországban.

- Meg van-e a tárgyi feltétele az igazán nagy eredményhez? Ez egy technikai sportágban alapkérdés. Ön szerint van-e esélye arra, hogy tíz éven belül világ, vagy Európa bajnok legyen?
- Nagyon remélem. Bízom abban, hogy legalább a dobogó összejön. Litvániában két éve egy héten keresztül vezettem, de egy készülék hiba elvette a végsõ gyõzelmet. Egy milliós mûszer áramellátása adta meg magát. Azon leszek, hogy mielõbb élen végezzek. Jövõre, meg Namíbiában újabb csúcsokat szeretnék dönteni.

Barok István


Hozz�sz�l�sok Kedves Olvas�! Jelentkezzen be �s akkor hozz�sz�lhat a t�m�hoz!



Webradio.hu - Szegedi, orsz�gos �s sport h�rek a nap 24 �r�j�ban!:Hírek arrow Sport



Content on this page requires a newer version of Adobe Flash Player.

Get Adobe Flash player


Content on this page requires a newer version of Adobe Flash Player.

Get Adobe Flash player