A pedagógusok és a diákok küszködnek az új oktatási rendszerben, de egyelőre kitartanak

Belföld, 2020.11.16

Múlt héten a járvány miatt újabb korlátozó intézkedések léptek életbe Magyarországon, így például a középiskoláknak nyolcadik osztálytól felfelé át kellett térniük a digitális oktatásra. A gyakorlatban ez rengeteg problémát vetett fel, és a pedagógusok többsége számára ez megerőltetőbb, mint a tavaszi időszak, amikor egységesen online oktatták a gyerekeket.

Koronavírus - Online oktatás az egri Eszterházy Károly Egyetemen
A tavaszi tapasztalatok sokat segítenek, de ez a hibrid rendszer mégis nagyon megterheli azokat a tanárokat, akiknek egyaránt kell a katedrán és a digitális térben is oktatnia – mondja egy szegedi pedagógus, aki ebben a cipőben jár. Főleg olyan intézményekben okoz ez gondot, ahol egyaránt működik gimnázium és általános iskola.

A zenetanárok estében például gyakran előfordul az a helyzet, hogy az idősebb tanítványoknak online kell órát tartaniuk, a kisebbekkel viszont személyesen tudnak foglalkozni. Ez utóbbi esetben legalább meg tudjuk mutatni közvetlenül a helyes hangszertartást, ki tudjuk igazítani a technikai hiányosságokat, melyek online rettentő nehezen mennének – mondja egy zenetanár.

Nem csupán a hangszerek megszólaltatásának technikáját, hanem a gyermekek lelkét is személyesen lehet ápolni a leghatékonyabban – mondja egy középiskolai tanár. Hiányzik a gyerekeknek a közösség is, a barátokkal ugyanis most csak a közösségi médiában, illetve sky-pon, vagy egyéb digitális kommunikációs eszközök segítségével tudják tartani a kapcsolatot, ami nem hasonlítható a személyes találkozásokhoz.

Egy másik szegedi középiskolai tanár szerint a legrosszabb az, hogy neki otthonról is kell tanítania, mert vannak gimnazista diákjai is, ugyanakkor az általános iskolás korú gyerekek óráit az iskolában kell megtartania. Ha a kettő között csak 10 perc szünet van, akkor nincs ideje beérni, így ilyenkor a laptopjával bemegy az iskolába, és onnan tartja meg a digitális órát, hogy aztán beérjen az osztályterembe a következő órára.

Ő szerencsés, mert van saját mobil felszerelése, ráadásul, ha kell saját gépkocsiján viszonylag gyorsan beér a munkahelyére, de el nem tudja képzelni, hogyan oldják meg olyanok, akik csak az otthoni számítógépükről tudnak kapcsolatot teremteni a diákokkal. Egy Budapest méretű városban akár tömegközlekedéssel, akár gépkocsival is sokkal tovább tart beérni az iskolába, mint amíg a szünet tart, így szinte lehetetlen küldetést kéne teljesíteniük a tanároknak, ha egymást követi egy online és egy normál óra.

Szinte minden megszólaltatott pedagógus szerint mind a diákok, mind a tanárok szeretnek bejárni az iskolába, mindnyájunknak igen fontosak a személyes kapcsolatok, a közvetlen konzultációk. Ugyanakkor szerencse, hogy majdnem két és fél hónap eltelt már a félévből, így nem kell mindent az elejéről kezdeni, így online folytathatják a középiskolások azt, amit személyesen elkezdtek szeptemberben.

Az igazi nehézséget az jelenti, hogy a tanárok és diákok megbetegedései miatt nem volt folytonos már korábban se az oktatás, mert sok osztálynak és pedagógusnak karanténba kellett vonulnia. A gyerekek kevésbé veszélyeztetettek a járvány miatt, azonban az idősebb tanárokért a fiatalabb kollégák és a diákok is aggódnak. Most mindenki abban bízik, hogy legalább a második félév problémamentesen indul, és az iskolában folyhat az oktatás egészen az év végéig.       
(Webrádió)
 

Véleménye van? Szóljon hozzá!



Tetszett a cikk?

Ha igen, kérjük like-olja weboldalunkat!
Kövess minket a Facebookon!