Fülöp Attila: a fogyatékos emberek munkába állását informatikai fejlesztésekkel is érdemes támogatni

Belföld, 2019.10.16

A fogyatékos emberek munkába állását olyan innovatív informatikai fejlesztésekkel is érdemes támogatni, mint a hallássérülteket segítő Kontakt tolmácsszolgálat vagy a látássérülteket segítő Távszem szolgáltatás - mondta Fülöp Attila  szociális ügyekért felelős államtitkár szerdai budapesti sajtótájékoztatóján.

Az államtitkár Kósa Ádám európai parlamenti képviselővel, a Siketek és Nagyothallók Országos Szövetsége (SINOSZ) elnökével a két éve indult és decemberben záruló, csaknem 1,4 milliárd forintos uniós projekt ismertetőjén vett részt.

Fülöp Attila hangsúlyozta, a kormány olyan fejlesztésekben gondolkodik, amelyekkel mind az akadálymentesítést, mind pedig a munkába állást segíteni tudja. Az informatika a legnagyobb és a legjobb segítség lehet a 21. században a fogyatékossággal élő emberek számára - mondta.

Ismertetése szerint Magyarországon 500 ezren élnek valamilyen fogyatékossággal, és családtagjaikat is beszámítva milliós nagyságrendben vannak az érintettek.

Kósa Ádám elmondta, hogy az uniós projektben a SINOSZ mellett a Magyar Vakok és Gyengénlátók Országos Szövetsége, valamint az MTA Nyelvtudományi Intézete vesz részt, utóbbi jelnyelvi szótárt készített.

Rámutatott arra is, hogy az infokommunikációs akadálymentesítés nélkül sem a siket és nagyothalló, sem pedig a látássérült emberek nem tudnak integrálódni a társadalomba és nem tudják önálló életüket fejleszteni. Örömét fejezte ki, hogy a mostani projekttel a szolgáltatást meg tudták nyitni a látássérültek számára, továbbá a hallássérülteknek már a munkaerőpiacon is tudnak segíteni a kommunikációs akadálymentesítéssel.

Kósa Ádám fontosnak mondta az akadálymentes munkahelyek kialakítását, szerinte ebben egy "vállalható reális megoldás" lehet a Kontakt szolgáltatás akár egy céges megbeszélésnél is.

A siket és nagyothalló emberek kiváló munkaerők és ezt a munkaadók is kezdik felismerni, egyre több helyen biztosítják az akadálymentesítést. Példaként említett több céget, amelyek csatlakoztak a programjukhoz: a Decathlont, az Auchant, a Szerencsejáték Zrt.-t, az OTP Bankot, az Aegon Biztosítót, a Magyar Nemzeti Bankot és a kormányablakokat.

A Kontakt szolgáltatás lényege: egy alkalmazás segítségével siket, siketvak nagyothalló, halló ügyfelek jelnyelvi tolmács segítségét kérhetik munkanapokon 8-20 óra között, ehhez mindössze egy tabletre és internet-kapcsolatra van szükség. A legtöbben ügyeik önálló intézéséhez, munkavállaláshoz használják a kommunikációs akadálymentesítés ezen formáját. A jelnyelvi tolmács segítségével kapcsolatot tudnak létesíteni bárhonnan az országból, vagy személyes beszélgetéshez kérhetik a Kontakt közreműködését, vészhívás esetén a nap 24 órájában rendelkezésükre áll a szolgáltatás.

A hallássérült SINOSZ-tagok számára az ingyenes szolgáltatást 12 megyeközpontban kiépített, 17 tolmács munkaállomásból, 30-nál több képzett és tapasztalt jelnyelvi tolmács látja el forgalomhoz igazodó beosztásban és létszámban - áll egyebek mellett a szolgáltatás ismertetőjében.

A Távszem-szolgáltatás lényege: az okostelefonos alkalmazáson keresztül elérhető operátorok "a látássérült helyett látva" szóban adják át számukra szükséges vizuális információkat, mint például egy ruha színe, egy termék lejárati ideje, vagy egy kézírás szövege.
(MTI)
 

Véleménye van? Szóljon hozzá!



Tetszett a cikk?

Ha igen, kérjük like-olja weboldalunkat!
Kövess minket a Facebookon!