OGY - Krónika 1. rész (napirend előtt: dugódíj, környezetvédelem, pedagógusbéremelés)

Belföld, 2022.06.28

A dugódíjról, a környezetvédelemről és a pedagógusbéremelésről is szó volt kedden napirend előtt az Országgyűlésben.



LMP: azonnal be kell vezetni a dugódíjat Budapesten



Kanász-Nagy Máté (LMP) a dugódíj minél előbbi bevezetését sürgette Budapesten. Véleménye szerint a közlekedési dugót, a túlzott autóhasználatot vissza kell szorítani az életminőség javítása érdekében. Szerinte a dugódíj nem egy sarc, hanem forgalomszabályozási eszköz.

Több érvet is megfogalmazott a dugódíj mellett: szerinte ahol bevezették, csökkent az autós forgalom, élhetőbbé, zöldebbé váltak a városok, emellett a belvárosban élőknek is joguk van a csendes, nyugodt környezethez. Hozzátette: Magyarországon évente 10-15 ezer ember hal meg környezetszennyezés miatt, a dugó pedig környezetszennyező.

Szólt arról is, hogy jelenleg az autós közlekedés költségét csak részben fizetik az autósok, érvényesíteni kell a fizessenek a szennyezők elvet. Közölte: a dugódíjjal plusz forrás jutna a közösségi közlekedésre. Jelezte, hogy a dugódíjat nem a baloldal, hanem a zöldek, az LMP szeretné bevezetni.

Fürjes Balázs, a Miniszterelnökség parlamenti államtitkára kijelentette: amíg ez a kormány hivatalban van, nem lesz dugódíj. Indoklásként elmondta: a kormány nem akarja nevelni az embereket, nem akarja megmondani, hogyan éljék az életüket, mivel közlekedjenek. Szerinte Karácsony Gergely főpolgármester mellett most már az LMP is a dugódíj mellett van.

Értékelése szerint a probléma valós, de a dugódíj mint megoldás nem jó, mert nem helyes azoknak a külső kerületekben, vagy az agglomerációban élőknek a megsarcolása, akik például munkába járáshoz használják az autót. Autóval közlekedni nem deviancia - közölte.

Elmondta: a budapesti közlekedés romokban hever, a káosz mindennapos, mert nem hangolják össze a fővárosi önkormányzat által megvalósított fejlesztéseket, amelyek késnek is, holott a kormány jelentős pénzt ad rájuk. Ha Tarlós István maradt volna a főpolgármester, már rég készen lennének a budapesti fejlesztések - hangoztatta.

Hiányolta a 3-as metró klimatizálását. Úgy összegzett, a főpolgármester nem teszi, amit ígért, de teszi, amiről egy szót sem szólt: megbénítja a város közlekedését biciklisávokkal és lezárja az autóval közlekedőktől szinte a teljes rakpartot.


Párbeszéd: a jövő évi költségvetésből hiányzik a zöld szemlélet



Szabó Rebeka (Párbeszéd) szerint a 2023-as költségvetésből hiányzik a zöld szemlélet, ezért a Párbeszéd 306 milliárd forint értékben adott be környezetvédelmi témájú módosító javaslatokat. Szorgalmazta az állami feladatokat átvállaló zöld civil szervezetek nagyobb támogatásá és egy nyolcmilliárd forintos országos állatvédelmi alap létrehozását, amiből például fel lehetne újítani az ebrendészeti telepeket.

Azt mondta, bajban vannak az ország nagy tavai, rekonstrukciós keret kellene számukra. Példaként a Fertő tavat, továbbá a Velencei-tavat említette, ahol rekordalacsony a vízszint és tenni kellene azért, hogy ne száradjon ki. Bírálta, hogy a 8,3 milliárd forint állami pénz jut arra a balatonaligai beruházásra, amely "legyalulná" a magaspartot.

Koncz Zsófia, a Technológiai és Ipari Minisztérium (TIM) parlamenti államtitkára a kormány elkötelezettségét hangsúlyozta a klímavédelem iránt és a kormány klímavédelmi akciótervét ismertette.

Elmondta azt, hogy a TIM a jövő évi költségvetéséből többletforrást biztosít az energia- és klímapolitikai modernizációs rendszerhez kapcsolódó zöldgazdasági feladatokra, a fenntarthatósági feladatokra és a közműszolgáltatásokra is.

Jelezte: az uniós helyreállítási alap vissza nem térítendő részének 30 százalékát energetikai projektekre fordítanák.



Mi Hazánk: a költségvetési maradványokból finanszírozzák a pedagógusbéremelést


Szabadi István (Mi Hazánk) azt javasolta, hogy a költségvetési maradványokat fordítsák a pedagógusbéremelésre. Elmondta, ezeket a pénzeket a pénzügyminiszter, vagy a kormány "egy tollvonással" át tudja csoportosítani.

Hozzátette: ez az összeg a múlt évi államkincstári beszámoló szerint több mint 700 milliárd forint volt, így akár 10 százalékkal nagyobb mértékben is lehetne emelni a pedagógusok fizetését. Elmondta, hogy ebből a maradványból az elmúlt időszakban 9,7 milliárd forintot fordítottak a 4-es metró kiegészítő finanszírozására, ügyvédi díjakra, projektmenedzsmentre. Ne várjunk az uniós pénzre, ezekből a pénzmaradványokból csoportosítsanak át forrásokat a pedagógusoknak, vagy az ápolók béremelésére - mondta.

Tállai András, a Pénzügyminisztérium parlamenti államtitkára azt mondta, a maradványelszámolásnak szigorú szabályai vannak, a maradványt ugyanis a megtakarítási alap előirányzatába kell befizetni. Ennek a felhasználásáról kormányhatározattal rendelkeznek, a fejezet vezetőjének indokolnia kell, hogy a szabad maradványt milyen célra akarja felhasználni - magyarázta, hozzátéve, hogy tavaly 746 milliárd forint volt a maradvány.

Közölte, a maradványforrásokra folyamatos béremelést tervezni súlyos szakmai, politikai hiba lenne, mert béremelést csak olyan forrásokra szabad tervezni, amelyeket a költségvetésben biztosan be tudnak szedni.
(MTI)
 

Véleménye van? Szóljon hozzá!



Tetszett a cikk?

Ha igen, kérjük like-olja weboldalunkat!
Kövess minket a Facebookon!