OGY - Krónika 2. rész (energetika)

Belföld, 2018.11.29

A kormánypártok támogatták, az ellenzéki pártok azonban az energiaszektorban a kormányzati befolyás növekedésének lehetőségét látták az energetikai tárgyú törvények, valamint egyes klímapolitikai és adózási tárgyú törvények módosításáról szóló törvényjavaslatban, amelyet csütörtökön vitatott meg az Országgyűlés.



Fidesz: a javaslat a kormány legfontosabb energiapolitikai céljait tükrözi



Manninger Jenő (Fidesz) úgy értékelt, a törvényjavaslat tükrözi, hogy az energiaszektor területén a kormány legfontosabb célja: az ellátásbiztonságnak és versenyképességnek mint hosszú távú céloknak az érvényesítése az aktuális energiapolitikai koncepció és szakterületi stratégia mentén a környezetvédelmi szempontok figyelembe vételével.

A bányászati törvény módosításáról közölte, szigorítják a kutatási engedély megadásának, a bányatelek megállapításának és a bányászati jog átruházásának pénzügyi-gazdasági feltételeit. Bővül a felügyeleti díjat fizetők köre a kutatási tevékenységet végzőkkel, valamint 15 ezerről 20 ezer négyzetkilométerre emelkedik az egy bányavállalkozóra vonatkozó kutatási területi korlátozás - részletezte.

Hozzátette: a törvény erejénél fogva a Magyar Szénhidrogén Készletező Szövetség tagjává válik minden, a végfogyasztók kőolajtermékkel, illetve földgázzal történő ellátást végző társaság.

Fontos újításként beszélt a szénd-dioxid-kvóták értékesítésének egyes szabályairól. A javaslat szerint a kvóta értékesítéséből származó bevételek felhasználása kötött: "száz százalékban zöldítési célokra fordíthatóak" - közölte. Elmondta, a változtatás indoka még, hogy a potenciális kvótavásárlók jelezték, csak akkor vásárolnak, ha a bevételt Magyarország száz százalékban igazolt módon kibocsátást csökkentést eredményező beruházásokra fordítja.



Jobbik: a lakások hőszigetelését is támogatni kellene



Kepli Lajos (Jobbik) támogathatónak nevezte a törvényjavaslat azon részeit, amelyek technikai pontosításokat, illetve adminisztratív rendelkezéseket tartalmaznak. Kifogásait a klímapolitika és az energiahatékonyság kapcsán fogalmazta meg.

Szerinte a kormánynak nemcsak a középületek, hanem a családi házak, lakások energiahatékonysági felújítását is támogatnia kellene. A rezsicsökkentés mellett a hőszigeteléssel az energiaköltségek negyven százalékát is megspórolhatnák a családok - mutatott rá.


KDNP: a fogyasztóvédelem céljait és az energiaszolgáltatók érdekeit szolgálja a javaslat



Aradszki András (KDNP) is gyakorlatai tapasztalatokkal indokolta a törvénymódosítást, amelyet a KDNP támogat és úgy látta, hogy az előterjesztés az energiahatékonyságot, az energiabiztonságot, a fogyasztóvédelem céljait, valamint az energiaszolgáltatók érdekeit szolgálja.

Helyesnek nevezte a bányavállalkozók mulasztásával kapcsolatos szabályok tisztázását, valamint hogy megteremtik a termálvízzel kitermelt kísérőgázok hasznosításának szabályait. Vélemény szerint nem jelent kutatásellenességet az a szabály, hogy a kutatáskor kitermelt bányászati termék, ásványi vagyon után is bányajáradékot kell fizetni.

Megjegyezte, a megérett a helyzet a bányászati törvény piacibb alapú, átláthatóbb újrakodifikálására.

A jövőben a nemzetközi számviteli szabályok szerint működő társaságok beszámolóit is alkalmazni lehet a felügyeleti díjak megállapításakor a távhőszolgáltatási, a földgázellátási és a villamosenergia-törvény módosításával - ismertette. Szerinte a javaslat egyes panaszeljárásokkal kapcsolatban pozitív szabályokat is tartalmaz.



LMP: nő a kormányzati befolyás



Schmuck Erzsébet (LMP) közölve, hogy frakciója nem támogatja a javaslatot, elmondta, az olyan adminisztratív lehetőségeket nyit meg a Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatalnak (MEKH), amely a kormányzati befolyást növekedését szolgálja. Hozzátette: a rendelkezések arra utalnak, hogy a villamosenergia-iparban és a távhőszektorban erősödni fog a kormányzati befolyás, várhatóan kiszorítják a piaci szereplőket és kormányközelieket hoznak helyzetbe.

Jelezte, az LMP nem ellenzi a közösségi tulajdon térnyerését, de azt nem a nemzeti közművekhez hasonló nagyvállalatokkal, hanem az önkormányzati, a szövetkezeti és az állami tulajdon sokszínű elegyeként képzeli.

Hozzátette: ahogy a távhő- vagy a villamosenergia-szektorban úgy a gázpiacon is minden, a tulajdonosi viszonyokat érintő eseményhez az energiahivatal, végső soron a kormány engedélye kell a jövőben. Kitért arra, gyászos a javaslatban szereplő energiahatékonysági csomag: a Fidesz 2010-ben még évente az épületállomány 10 százalékát ígérte korszerűsíteni, most már csak a középületek 3 százalékáról van szó.



Az MSZP nem támogatja a javaslat



Bangóné Borbély Ildikó (MSZP) közölte, bár vannak a törvényjavaslatban pozitív elemek, de jelenlegi formájában nem tudják támogatni. A pozitívumok között említette, hogy számos korábbi értelmezhetetlen és érthetetlen, egyes gazdasági szereplők magánérdekeit szolgáló rendelkezést helyez hatályon kívül.

Hozzátette: nem támogatják a javaslatot, mert az nem biztosítja az uniós előírásoknak való megfelelést. Érthetetlen, miért költött a magyar állam 400-500 milliárd forintot gáztározók vásárlására, ha biztonsági készletet akár külföldön is lehet tárolni - firtatta. Azt is tudakolta, miért akar a kormány titkolózni az Európai Bizottsággal szemben a hosszú távú gázvásárlási szerződések ügyében. A javaslat a fogyasztóknak hátrányos rendelkezéseket tartalmaz - mondta.
(MTI)
 

Véleménye van? Szóljon hozzá!



Tetszett a cikk?

Ha igen, kérjük like-olja weboldalunkat!
Kövess minket a Facebookon!