OGY - Krónika 4. rész (közlekedés)

Belföld, 2021.04.28

A közlekedési törvények módosításának vitájával folytatta munkáját az Országgyűlés szerdán.



Közlekedési törvények módosítása


A teherszállítók útdíjának szabályozását és a kiemelt közúti infrastruktúrát is érinti a közlekedési tárgyú törvények módosítása, amely tíz jogszabály megváltoztatását kezdeményezi - mondta az előterjesztés vitájában Schanda Tamás, az Innovációs és Technológiai Minisztérium államtitkára.

Célnak nevezte a beruházások segítését, de jelezte, jogharmonizációs célokat is szolgál a javaslat.

A közút építtetője által a beruházás érdekében megszerzett ingatlanon lévő eszközök az építtető vagyonkezelésébe kerülnek - ismertette.

A közúti közlekedési törvény 1988-as hatálybalépésével megszűnt útkategória, az ingatlannyilvántartásban jelenleg is kivett, saját használatú útként nyilvántartott ingatlan a jövőben magánútnak minősül, elzárásához vagy megnyitásához pedig hatósági eljárásra van szükség.

Mivel a légi közlekedés fejlesztési koncepciójának jóváhagyása az állam feladata, ezért a koncepcióban megfogalmazott követelményeknek a reptér megfelelő dokumentumaiban, például a repülőtérrendben vagy a repülőtéri kézikönyvben is meg kell jelenniük - mondta.

Az unión belüli útdíjrendszerek átjárhatóságát is szolgálja a javasolt változtatás, azzal a céllal, hogy az érintett fuvarozóknak egyetlen fedélzeti eszközre legyen szükségük az elszámoláshoz.

A nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségű beruházások gyorsításáról szóló jogszabály is változik. A kormány javaslata értelmében az országos közutak építtetője a közművek tervezését a közműszolgáltatóval is elvégeztetheti.


Fidesz: jelentős útfejlesztések valósultak meg



Barcza Attila (Fidesz) elmondta: Magyarországon mintegy ezerötszáz magánút van, amelyek kezelését érinti a változtatás.

Üdvözölte, hogy a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő önkormányzati tulajdonban lévő ingatlanokon is megvalósíthat fejlesztéseket, például kerékpárutat építhet.

Szólt arról is, hogy 2010 óta kiemelt fontosságú az úthálózat fejlesztése, amelynek eredménye, hogy akkor még a lakosok háromnegyede ért el fél órán belül gyorsforgalmi utat, míg 2025-re arányuk 90 százalékra nőhet. Vasútfejlesztések is nagy léptekkel haladtak az elmúlt években - mondta, és szólt a budapesti agglomerációs beruházásokról.

Fontosnak nevezte, hogy országos közutak építtetője a közművek tervezését a közműszolgáltatóval is elvégeztetheti.


Jobbik: ez egy kezelhetetlen "salátatörvény"


Ander Balázs (Jobbik) az előterjesztés nagy részét támogathatónak ítélte, ugyanakkor azt mondta: a tíz jogszabályt módosító csomag kezelhetetlen annak "saláta jellege" miatt.

Támogatandónak ítélte a többi között az úgynevezett mutatványos vasutakra vonatkozó szabályozást, valamint az uniós irányelvek átvételét, illetve a biztonsági szabályok pontosítását. Különösen üdvözöte, hogy az unión belüli útdíjfizetési rendszerek átjárhatók lesznek, mondván, ez Magyarországnak, mint tranzitországnak elemi érdeke.

Sérelmezte ugyanakkor a nemzetgazdasági szempontból kiemelt beruházásokra vonatkozó előírásokat. A Dél-Dunántúl közlekedésfejlesztésére is megfogalmazott javaslatokat.


A KDNP támogatja a javaslatot


Juhász Hajnalka (KDNP) az előterjesztést érintően kiemelte a közúti közlekedésről szóló törvény, valamint a közutak nyilvántartására vonatkozó jogszabály változtatását.

Fontosnak nevezte, hogy módosul az útdíjtörvény. Azt mondta, mivel a gyakorlat során szükségessé vált változtatások kerülnek elő a csomagban, frakciója támogatja azt.


MSZP: cél, hogy bármi kiemelt beruházás lehessen


Molnár Gyula (MSZP) ironikusan azt mondta: megemeli a kalapját az államtitkár előtt, amiért van "ilyen törvényre ideje" a jelenlegi vészterhes időkben. Ki gondolta volna húsz éve, hogy például a repülőjogosítványokra ilyen részletes szabályokat kell alkotni? - jegyezte meg.

Szerinte az a szándék, hogy ténylegesen kiemelt beruházásokat ne lassíthassanak egyéni érdekek, már nem él, a cél, hogy bármire rátehessék a "kiemelt beruházás pecsétet".


DK: érdemi párbeszéd kell a kiemelt beruházásokról


Varju László (DK) szerint ismét "lespórolták a hatásvizsgálatokat", holott az kötelezettség. Úgy ítélte meg: még utólagos hatásvizsgálatokra is szükség volna.

A légi közlekedés szervezéséről szólva azt mondta: örülne, ha meghallanák azokat, akiket zavar a zaj. Hozzátette: ha Ferihegyen megvalósulnak a tervezett fejlesztések, amelyek jelentősen növelnék a légi forgalmat, azok számos kritikát kapnak majd.

Érdemi párbeszédet szorgalmazott a kiemelt beruházásokról.


LMP: "önök elárulták a vidéket"


Keresztes László Lóránt (LMP) szerint kevés információ áll rendelkezésre a javaslat megítéléséhez, egyes elemei miatt azonban az LMP nem tudja azt támogatni. Ide sorolta a kiemelt beruházások kérdését és azt, hogy aggódnak az esetleges lánctartozások kialakulása miatt.

Szerinte a közlekedéspolitikának nincs alapvető koncepciója, a legfontosabb fejlesztések pedig elmaradtak.

Kijelentette: 17 ezer kilométernyi alsóbbrendű út rossz vagy nem megfelelő állapotú az állami statisztika szerint; az önkormányzatok területén is "döbbenetes" állapotok vannak. Tamásiban van olyan út, ahol a Volán már felvetette a buszjárat leállítását az útminőség miatt - jelezte. A vasúti mellékvonalakra szerinte szintén alig költött a kormány.

"Önök elárulták a vidéki térséget, vasútromboló politikát folytatnak" - jelentette ki.


Független: semmivé teszik a magántulajdont


Varga-Damm Andrea független képviselő szerint a változtatás visszaélésekre adhat okot, mert "totálisan semmivé teszik" a magántulajdont. Kifogásolta, hogy a bérleti jogviszony is ugyanígy megszüntethető.
(MTI)
 

Véleménye van? Szóljon hozzá!



Tetszett a cikk?

Ha igen, kérjük like-olja weboldalunkat!
Kövess minket a Facebookon!