Franciaország, Németország és Spanyolország aláírta az új generációs európai harci repülőgép fejlesztéséről szóló megállapodást

Gazdaság, 2019.06.17

Franciaország és Németország mellé Spanyolország is csatlakozott az új generációs repülőgép fejlesztési programjában (SCAF): az erről szóló megállapodást hétfőn írták alá az 53. párizsi nemzetközi repüléstechnikai kiállítás nyitónapján a Párizstól északra fekvő Le Bourget-i repülőtéren. Az új vadászbombázó a tervek szerint 2040-ben válthatja a Rafale és az Eurofighter gépeket.

Az új generációs repülőgép szürke makettjét Emmanuel Macron francia államfő jelenlétében mutatták be a szakkiállításon.

A keretmegállapodást a három ország védelmi minisztere, Florence Parly francia, Ursula Von der Leyen német és Margarita Robles spanyol tárcavezető látta el kézjegyével a Dassault Aviation francia repülőgépgyártó standján.

Az aláírással hivatalosan Madrid is csatlakozott ahhoz az elképzeléshez, amelyet a francia diplomácia az európai védelmi politika alapkövének tekint, s amely Emmanuel Macron francia államfő és az Európának amerikai hadifelszerelések eladására törekvő Donald Trump amerikai elnök közötti egyik nézeteltérést jelenti.

"Ez a projekt mostantól egyértelműen európai dimenziót ölt, hiszen Spanyolország is csatlakozott hivatalosan a programhoz" - mondta a francia védelmi miniszter az aláírást követően.

A francia kormány szerint az együttműködés a bizonyíték arra, hogy egy közös európai ipari bázisra vonatkozó európai szándék, amely képes szembenézni a kínai, az orosz és az amerikai ipar kihívásával, kezd megvalósulni.

Florence Parly francia védelmi miniszter elmondta: Párizs és Berlin 150 millió eurót szán a következő két évben a fejlesztési és kutatási programra, 2025-ig pedig összesen 4 milliárd eurót, ebből 2,5 milliárd eurót fedez Franciaország. A spanyol ipari és pénzügyi részvétel egyelőre nem tisztázott.

Az Airbus és a Dassault, amely nagyvállalatok a vadászbombázót, drónokat és egy "Air Combat Cloud"-ot magában foglaló SCAF fejlesztési programot vezetik, ipari megállapodást írtak alá és kölcsönös ajánlatokat tettek egymásnak a fejlesztési program első fázisának beindítására. Az első próbarepülést 2026-ra tervezik az európai országok.

Az amerikai konkurenciával szemben a francia elnöki hivatal szerint ez a projekt jelenti az első tesztet az európai védelmi ipar számára, "s a legfőbb eleme az európai szuverenitást szavatoló stratégiának a kulcsszektornak számító védelemi politikában" - hangsúlyozták francia diplomáciai források.

Párizs egyébként további európai országok csatlakozására is számít, legalábbis megfigyelőként.

Az új generációs repülőgépnek legalább egy európai konkurense is lesz, a Tempest, amelyet Nagy-Britannia jelentett be, a BAE Systems és az olasz Leondaro csoport közötti együttműködés részeként.

Emmanuel Macron a szakkiállítás megnyitóján egyébként nevetségesnek nevezte, hogy az európaiak egyes terülteken egymást tekinti riválisnak, jóllehet nem nevezte meg a brit projektet.

"Nevetséges az európaiak közötti rivalizálás, amikor csak gyengít minket az amerikaiakhoz, a kínaiakhoz vagy másokhoz képest" - fogalmazott a francia elnök.

A vadászbombázót a Dassault és az Airbus fogja gyártani a Dassault irányításával, míg a drónokért és az Air Combat Cloud-ért az Airbus lesz a felelős. A Safran és a német MTU Aero Engines csoport egy új motort fejleszt, s a Thales, valamint az Airbust, az BAE Systemst és a Leonardót magába foglaló MBDA csoport is szerepet kap a programban.

A francia-német harckocsi kifejlesztését, amelyről a SCAF-hoz hasonlóan 2017 júliusban állapodott meg a francia elnök és Angela Merkel német kancellár, Németország fogja irányítani.

Franciaország azt reméli, hogy a német politikai vezetőkkel sikerül megállapodni a két ország közötti közös jövőbeni exportszabályokban is, amelyeknek köszönhetően elkerülhető, hogy az egyik ország megakadályozhassa, hogy a két ország által közösen kifejlesztett fegyvereket egyikük exportálni tudja. Párizs szerint anélkül ugyanis hosszú távon nem működhet hatékonyan a projekt.
(MTI)
 

Véleménye van? Szóljon hozzá!



Tetszett a cikk?

Ha igen, kérjük like-olja weboldalunkat!
Kövess minket a Facebookon!