NMHH: rádiós pályázatokat bírált el ismét a médiatanács

Gazdaság, 2024.05.23

Több rádiós médiaszolgáltatási lehetőség használatára kiírt pályázati eljárásban hirdetett eredményt a médiatanács május 21-ei ülésén - közölte a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) kommunikációs igazgatósága csütörtökön az MTI-vel.

A közlemény szerint az NMHH két műsorszámmal kapcsolatban is a cseh társhatósághoz fordult téves korhatár-besorolás miatt.

Mint írták, a helyi vételkörzetű rádiós médiaszolgáltatási lehetőségek használatára indított pályázati eljárásokban hirdetett eredményt a héten a médiatanács. Mindkét esetben egy-egy résztvevője volt az eljárásoknak, ugyanis a frekvenciákat jelenleg is használó médiaszolgáltatók egyedüliként nyújtottak be pályázati ajánlatokat. A testület így a Gyöngyös 101,7 MHz esetében a Radio Plus Kft-t., míg a Salgótarján 100,4 MHz esetében a Helyi Rádió Kft.-t hirdette nyertesnek, egyúttal megindította a hatósági szerződések megkötésére irányuló eljárásokat.

A médiatanács ugyanezen az ülésén arról is döntött, hogy közigazgatási hatósági eljárást indít a KarcFM Média Kft.-vel szemben a Hír FM állandó megnevezésű lineáris rádiós médiaszolgáltatás április 8-14. között sugárzott műsora miatt, ugyanis a médiaszolgáltató vélelmezhetően nem tett eleget a zenei művek közzétételére szánt műsoridőben a magyar zenei művek napi és heti arányaira vonatkozóan tett szerződéses vállalásainak.

Közigazgatási hatósági eljárást indít a médiatanács az Érd Médiacentrum Nonprofit Kft.-vel szemben is az Érd FM 101,3 állandó megnevezésű lineáris rádiós médiaszolgáltatás 2024. március 4-10. között sugárzott műsora tekintetében a hatósági szerződésben rögzített műsorstruktúrától eltérő műsor sugárzása miatt - tudatták a közleményben.

A tájékoztatás szerint két állampolgári bejelentés alapján indult vizsgálat a TV2-n április 8-án 18 óra 45 perctől sugárzott Tények Plusz című műsorszám egyik szegmense miatt, mert a bejelentők szerint az gyűlöletkeltő volt, és abban önbíráskodás, illetve erőszakkal fenyegetés volt felfedezhető. A magazinműsor kifogásolt része arról szólt, hogy feldúlták Kis Grófo édesapjának sírját, a család keresi a rongálót, ennek érdekében nyomravezetői díjat is felajánlottak, és üzentek is az elkövetőnek. A médiatanács a hatósági ellenőrzés során megállapította, hogy a műsorrész tartalmazott indulatos megnyilvánulásokat, de nem volt alkalmas sem a gyűlöletkeltésre, sem kirekesztésre, és nem merült fel a kiskorúak védelmére vonatkozó törvényi rendelkezések megsértése sem, ezért nem indított eljárást a médiaszolgáltatóval szemben.

Szintén egy néző bejelentése nyomán fordult a cseh társhatósághoz, az RRTV-hez a magyar hatóság amiatt, hogy az HBO EUROPE S.R.O. által üzemeltetett HBO MAX Hungary megnevezésű lekérhető médiaszolgáltatáson elérhető Tintin kalandjai című műsorszám hét éven felülieknek ajánlott besorolást kapott annak ellenére, hogy abban - többek között - géppisztolyból tüzelnek egy emberre. A műsorszám a Nemzeti Filmiroda besorolása és a hatósági ellenőrzés szerint is a III. korhatár-kategóriába (tizenkét éven aluliak számára nem ajánlott) tartozik, ezért a közzététel nem felelt meg a kiskorúakat védő magyar jogszabályi rendelkezéseknek - ismertette a hatóság kommunikációs igazgatósága.

Kitértek arra is, hogy a Nicktoons állandó megnevezésű médiaszolgáltatáson április 7-én 19 óra 12 perces kezdettel sugárzott, A Casagrande család című műsorszám Rumbára fel!, Rossz kutya című epizódjával kapcsolatban is bejelentést tett egy néző, aki a korhatári besorolást hiányolta. A hatósági vizsgálat azt állapította meg, hogy a kifogásolt sorozatrész - tekintettel annak tartalmára, üzenetére és képi világára - a magyar szabályozás szerint a II. korhatár-kategóriába tartozónak minősülne (hat éven aluliak számára nem ajánlott). Mivel azonban a médiaszolgáltató nem tartozik a magyar joghatóság alá, a hatóság ebben az esetben is értesítette a társhatóságot a vélelmezett jogsértésről, és kérte a szükséges intézkedések megtételét.

Közölték azt is, hogy nézői észrevétel nyomán vizsgálta a hatóság a Film+ csatornán május 2-án 19 óra 29 perctől, valamint 20 óra 7 perctől közreadott reklámblokkot is, mert a bejelenő túl hangosnak talált egy sört népszerűsítő kereskedelmi közleményt. A magyar szabályozás szerint a reklám, a televíziós vásárlás és a műsorelőzetes, valamint az ezek közzétételét akusztikus módon jelző figyelemfelhívás átlagos vagy a néző és hallgató által érzékelt hangereje nem lehet nagyobb, mint a környező műsorszámoké. A médiatanács a nemzetközi gyakorlat figyelembevételével 3 decibelben határozta meg azt a hangerőkülönbséget, amelynek esetében nem teljesül a törvényi követelmény. A vizsgált esetben a hangerőkülönbség kevesebb volt 3 decibelnél, ezért nem volt indokolt a társhatóság megkeresése.

A médiatanács heti üléseinek teljes napirendje megtalálható a testület honlapján, ahogy az ülésekről készült jegyzőkönyvek, illetve valamennyi határozat is - a legfrissebbek a szükséges hitelesítési és adminisztrációs átfutási idő után lesznek nyilvánosak - áll a közleményben.
(MTI)
 

Véleménye van? Szóljon hozzá!



Tetszett a cikk?

Ha igen, kérjük like-olja weboldalunkat!
Kövess minket a Facebookon!