Az olasz felsőház támogatásáról biztosította a Torino-Lyon közötti nagysebességű vasútvonalat

Külföld, 2019.08.07

Az olasz felsőház (szenátus) szerdán elutasította a kormánykoalíció egyik tagpártja, az Öt Csillag Mozgalom (M5S) által benyújtott indítványt, amely leállította volna a Torino-Lyon közötti nagysebességű vasútvonal építését. A másik kormánypárt, a Liga több ellenzéki párttal együtt az M5S indítványa ellen szavazott, növelve a koalíciós szakadékot.

A szenátus 181-110 szavazati arányban utasította el az M5S indítványát. Bár a parlamentben az M5S a legnagyobb párt, koalíciós társa, a Liga több bal- és jobboldali ellenzéki párttal együtt leszavazta beterjesztését.

A szenátus ezzel együtt 180-109 arányban jóváhagyta a nagysebességű vasútvonal (TAV) melletti állásfoglalásra irányuló indítványt, amelyet az ellenzéki, balközép Demokrata Párt (PD) nyújtott be.

Az említett tervezett vasútvonalban szerepel egy 58 kilométeres alagút kiépítése az Alpokon keresztül. Az M5S szerint azonban ez ártana a környezetnek. A kormánypárt azzal érvel továbbá, hogy a terv pazarlás, az arra szánt pénzt ugyanis inkább a már meglévő közlekedési hálózat fejlesztésére kellene fordítani. Danilo Toninelli közlekedési és infrastrukturális miniszter, az M5S politikusa például "haszontalannak" nevezte a vonalat.

A Liga szerint azonban a beruházás munkahelyeket teremtene, és elősegítené a növekedést, valamint - érvelése szerint - az áruszállítás közútról vasútra való átterelése környezetbarátnak minősül.

Giuseppe Conte olasz miniszterelnök az elmúlt hónapban azt mondta: az Európai Uniótól (EU) és Franciaországtól érkezett újabb pénzügyi ajánlatok által a TAV kevésbé lenne költséges Olaszországnak, illetve immár drágább lenne leállítani a projektet, mint befejezni.

Az augusztus 8-tól nyári szabadságon levő római parlament legutóbbi ülésein felerősödtek a kormánypártok közti ellentétek. Az M5S-frakció hétfőn nem egységesen támogatta a Liga vezetője, Matteo Salvini belügyminiszter nevével fémjelzett migrációs törvénycsomagot, ezúttal pedig a jelentős közlekedési folyosó kiépítése osztotta meg a két kormánypártot, ami a szavazást megelőző parlamenti vitában is érzékelhető volt.

Elemzők szerint már csak idő kérdése, hogy mikor bomlik fel a tavaly június elsején megalakult Liga-M5S kormánykoalíció. A májusi európai parlamenti választásokon a legnagyobb olasz párttá előlépett Liga (amelynek támogatottsága a jelenlegi felmérések szerint meghaladja a 36 százalékot) mintegy átvette a kormány irányítását az M5S-től, amelynek korábbi támogatottsága a felére, mintegy 17 százalékra csökkent.

Olasz sajtóelemzések szerint Salvini "felzabálta" az M5S-t, amely "kénytelen volt elfogadni" a Liga migrációs szigorítását, valamint eredetileg környezetvédő mozgalomként nem tudja megakadályozni a hegyeket letaroló vasútvonal építését sem. Ha azonban az M5S fellázad, a kormány megbukik, és a Liga megnyeri a következő választást, az M5S-t pedig az eltűnés fenyegeti.

Megfigyelők szerint a Liga vezetője a szeptemberben kezdődő költségvetési tárgyalások alatt boríthatja fel a kormányt. Ha ez így történne, az államfő nem szakértői kormányt nevezne ki, hanem előrehozott választásokat írna ki, akár már februárra.

Az Il Messaggero című napilap szerint az olasz belügyminiszter azért vár szeptemberig, mivel akkor derül ki, hogy Ursula von der Leyen, az Európai Bizottság (EB) megválasztott elnöke "helyet biztosít-e" a Liga jelöltjének a brüsszeli uniós testületben vagy sem.
(MTI)
 

Véleménye van? Szóljon hozzá!



Tetszett a cikk?

Ha igen, kérjük like-olja weboldalunkat!
Kövess minket a Facebookon!