Éjszakai nyitvatartással "tiltakoznak" standjaik folyamatos bezárása ellen, amelyhez a tömeges olvasóhiány vezet. A demonstráció - olasz módra - egy pohár itallal veszi kezdetét. "Nincs azonban ünneplésre okunk" - fejtette ki Giuseppe Marchica szakszervezeti képviselő. Az adatok szerint az utóbbi tizenöt évben az olaszországi utcai újságosstandok fele megszüntette tevékenységét: a most is működő 42 ezer újságosnak pedig további ötven százaléka küzd a túlélésért.
Az olaszországi újságosstandok bevétele a tíz évvel ezelőtti 5 milliárd euróról 1,8-ra esett vissza.
Az ágazat válságát mindenekelőtt az újságolvasók számának rohamos csökkenése okozta: a számtalan olasz napilapból csak nyolcnak haladja meg a 100 ezret a napi példányszáma. A legolvasottabnak számító napilap Corriere della Sera 300 ezernél áll, ami a korábbi példányszám kevesebb mint fele.
Az olaszok ma már interneten olvassák a híreket. Csapást mértek az újságárusokra a Rómában és Milánóban 2005-től bevezetett ingyenes lapok, amelyeket napi több mint fél millió példányban terjesztenek.
A fehér éjszakához egy milánói újságosbódénál Cristina Tajani az észak-olasz város kereskedelmi tanácsosa is csatlakozott. Hangsúlyozta, hogy az újságos standok a "plurális és demokratikus kultúra" fennmaradását biztosítják, ezen kívül társadalmi találkozópontok szerepét is betöltik.
A La Repubblica napilapnak nyilatkozó Nicolo' De Angeli milánói újságos, aki a dédapjától örökölt standot vezeti, "kulturális süllyedéssel" magyarázta a vevők eltűnését. "Ezért árulok már mindent a térképektől az üdítőkig" - hangsúlyozta. Kiemelte, hogy újságot egyre inkább csak az idősebbek vásárolnak, a fiatalok egyáltalán nem.
A felmérések szerint az újságosstandok bezárása inkább a nagyvárosokra jellemző, miközben a kisebbekben úgy ahogy megmaradt a vevőkörük.
A szakszervezetek az olasz állam támogatását sürgetik, és javaslatcsomagot állítottak össze, hogy miként lehetne az újságstandokat megmenteni átalakítva őket információs-szolgáltatási pontokká.
(MTI)
Véleménye van? Szóljon hozzá!