A gyűrésre és hajtogatásra épülő, úgynevezett pliage technika kifejlesztőjeként számon tartott Hantai Simon előre összehajtott, összegyűrt festővásznakra festett kompozíciói olyan egyedi hatást keltenek, mintha egy kaleidoszkóp lencséjén át tekintenénk a világra - közölték a szervezők kedden az MTI-vel.
"A pliage - gyűrés, hajtogatás - néven ismert módszer a modernizmus festői gyakorlatát a népi mesterségek technikáival ötvözve gondolta újra a nyugati festészet történetét, test és vászon, festék és jel, tapintás és látás viszonyát" - idézi az Ybl Budai Kreatív Ház közleménye Berecz Ágnest, a tárlat egyik kurátorát.
Mint a művészettörténész kiemelte, a sokszor faágakra, madárfészekre vagy akár kígyókra emlékeztető, sok színben pompázó figurák, valamint a kép szélein, hátterében megjelenő geometrikus alakzatok egyfajta látomásos, kaleidoszkóp-szerű tájképekké állnak össze, amelyeket Hantai Simon karcolással, kaparással, felitatással és csurgatással tett még egyedibbé.
Hantai Simon Bián született sváb családba, a budapesti Képzőművészeti Főiskola növendékeként az itáliai freskófestészet, Csontváry és Bonnard művei, első párizsi éveiben pedig a klasszikus avantgárd, különösen a szürrealisták, Ernst, Miró és Matta képei hatottak festészetére. 1948 őszén telepedett le Párizsban, ma pedig már a 2. világháború utáni Franciaország legjelentősebb művészei közt tartják számon. 1960 és 1982 közötti, gyűrt és hajtogatott festményei is az emlékezetről szólnak: a sváb kötények mángorolt formáira, a klasszikus festészet duchamp-i elutasítására, Matisse papírkivágásainak színformáira, Pollock padlón csurgatott vásznaira emlékeznek - áll a közleményben.
A Kálmán Makláry Fine Arts Galériával együttműködésben, Berecz Ágnes és Soós Éva kurátori munkájával megrendezett Hantai-kiállítás november 15-ig lesz megtekinthető.
(MTI)
Véleménye van? Szóljon hozzá!