Nemes Fekete Edit vajdasági keramikusnak nyílik kiállítása Budapesten

Kultúra, 2019.10.15

Nemes Fekete Edit vajdasági keramikus alkotásait mutatja be az a kiállítás, amely szerdán nyílik Budapesten, a Forrás Galériában a Nemzetstratégiai Kutatóintézet Kárpát-haza Galéria sorozatának keretében.

Az MTI-hez elküldött tájékoztató szerint az október 30-ig nyitva tartó kiállítás művei a makói József Attila Városi Könyvtár és Múzeum gyűjteményéből érkeznek Budapestre, a Ludasi Kis Jézus és a Szent Erzsébet című alkotások kivételével.

Mint írják, Nemes Fekete Edit kerámiái egyszerre visszafogottak és erőteljesek, elegánsak, és letisztult gondolatot közvetítenek. A keramikus gyakran sorozatokban gondolkodik, egy-egy témát minden oldalról körbejár; ilyen sorozatok a vallási témára készített kerámiái, az anyasággal, a nővel kapcsolatosak vagy a menni, vagy maradni kérdését formába öntő művei. A kerámia mellett szívesen dolgozik pasztell- és kollázstechnikával. Életútját élesen elválasztható ciklusok jelzik - áll a közleményben.

Nemes Fekete Edit Szabadkán született és Kishegyesen nőtt fel. Az újvidéki Iparművészeti Középiskola kerámia szakának elvégzése után általános iskolai tanárként dolgozott Kishegyesen. Az újvidéki Pedagógiai Főiskola Képzőművészeti szakán 1969-ben fejezte be tanulmányait. Ugyanebben az évben a Vajdasági Iparművészek és Formatervezők Egyesülete rendes tagjává választotta. 1975-től Szabadkán él és dolgozik.

Az 1958-ban alapított Kishegyesi Dévics Imre Kerámia Művésztelepnek 1962-től 1990-ig állandó résztvevője, 1971 és 1981 között pedig a vezetője volt.

Kezdeti munkáin az újvidéki főiskolán látottak, tanultak érezhetőek: népi motívumokkal díszített tányérokat, szobrokat, később színes majolika - mázas figurákat hozott létre. Az 1970-es évektől formái egyszerűsödnek, munkáira jellemző a monokrómia, és hangsúlyt kap a kompozíció. Alkotásaiban megjelenik a nő, amely mint a föld, a mindenség középpontja, befogad, megtart és elbocsájt.

Az 1990-es évek drámai korszakát tükröző kerámiák érett alkotói korszakát jelzik. A menni, megállni, vagy maradás kérdése válik munkáinak központi témájává. Az Újvidék háborús helyzete, az elvándorlások, fenyegetések ihlette művekben az oltalmazó anya ház formában jelenik meg, amely körülöleli, óvja gyermekét. Az ezredfordulótól kezdődő új alkotói korszakában a történelmi és vallási témák fonódnak egybe a nemzeti múlt és az ősi kereszténység elemeivel.

Nemes Fekete Edit csaknem száz egyéni és több mint háromszáz csoportos tárlaton mutatkozott be, alkotásai több közgyűjteményben megtalálhatóak.
(MTI)
 

Véleménye van? Szóljon hozzá!



Tetszett a cikk?

Ha igen, kérjük like-olja weboldalunkat!
Kövess minket a Facebookon!