ÁSZ: megfelelően szabályozták a Várgondnokság kft. gazdálkodását

Gazdaság, 2017.08.14

Megfelelően szabályozott volt a Várgondnokság Közhasznú Nonprofit Kft. gazdálkodása, a vagyonnyilvántartása viszont nem volt szabályszerű - állapította meg az Állami Számvevőszék (ÁSZ) a társaság 2012. január 1. és 2015. december 31. közötti időszakra vonatkozó ellenőrzéséről szóló jelentésében.

Az ÁSZ internetes oldalán hétfőn megjelent közlemény szerint az ellenőrzés megállapította, hogy a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő (MNV) Zrt. és a Miniszterelnökség szabályszerűen gyakorolta a tulajdonosi jogokat a társasági részesedés felett. A Várgondnokság Közhasznú Nonprofit Kft. kezelésében lévő nemzeti vagyon feletti tulajdonosi joggyakorlás rendjét a MNV Zrt. kialakította és megfelelően gyakorolta.

A jelentés szerint a társaság belső szabályozottsága összességében megfelelt az előírásoknak, rendelkezett a gazdálkodás rendjét alapvetően meghatározó szabályzatokkal.

Hiányosság volt azonban, hogy 2015-ben a könyvvezetésre és bizonylatolásra vonatkozó részletes belső szabályok kialakítása nem biztosította a közhasznúsági melléklet adatainak közvetlen alátámasztását, továbbá nem határozta meg belső szabályzatban az önköltségszámítás rendjét, és nem állapította meg a végzett szolgáltatások önköltségét az utókalkuláció módszerével.

A bevételek és ráfordítások elszámolása - az anyagjellegű ráfordítások elszámolása kivételével - megfelelő volt - írták.

Az ÁSZ megállapította, hogy a társaság vagyonnyilvántartása nem volt szabályszerű. A vagyonkezelési szerződést nem módosították a vagyonkezelt eszközökön végrehajtott értéknövelő beruházásokkal, felújításokkal. Nem volt biztosított 2012 és 2014 között a saját és a vagyonkezelésbe vett tárgyi eszközök analitikus és főkönyvi nyilvántartása közötti egyezőség, továbbá 2012 és 2015 között a beszámolók mérlegeinek alátámasztása leltárral.

A vagyon változását eredményező döntések megfeleltek az előírásoknak. A vagyon értékének, állagának megőrzéséről gondoskodtak.

A számvevőszék a MNV Zrt. vezérigazgatójának egy, a Várgondnokság kft. ügyvezetőjének hét javaslatot fogalmazott meg, amelyekre harminc napon belül intézkedési tervet kell készíteniük.

A közleményben kitértek arra is, hogy a társaság jogelődjét 1997. december 15-én az állam nevében a Környezetvédelmi és Területfejlesztési Minisztérium és a Budapest I. kerület Budavári Önkormányzat alapította. Feladata a kiemelt kulturális örökség védelme, a magyar állam tulajdonából el nem idegeníthető ingatlanok kezelése és a budai Várban található intézmények egységes kiszolgálása volt. A 2014-ben az Emberi Erőforrások Minisztériumával kötött közszolgáltatási szerződés alapján tevékenysége kiegészült a Budavári Szent György tér és a Várbazár műemléki együttes helyreállítási feladataival, a felújított Várkert Bazár hasznosításával.

A társasági részesedés feletti tulajdonosi jogokat 2012. január 1-je és 2014. szeptember 11. között az MNV Zrt., ezután a Miniszterelnökség gyakorolta.

Az ÁSZ ütemezetten ellenőrzi az állami tulajdonú gazdálkodó szervezeteket, ennek keretében végezte a Várgondnokság Közhasznú Nonprofit Kft. ellenőrzését.
(MTI)
 

Véleménye van? Szóljon hozzá!



Tetszett a cikk?

Ha igen, kérjük like-olja weboldalunkat!
Kövess minket a Facebookon!