Deli Andor: az autópályadíjak meghatározását tagállami hatáskörben kell hagyni

Külföld, 2018.05.15

Az unió tagállamai fokozatosan térjenek át a távolság alapú autópályadíjak megállapítására és vezessék ki az időalapú matricarendszert a nehézgépjárművek, a 3,5 tonna feletti buszok és távolsági buszok, valamint a 3,5 tonna alatti könnyű tehergépjárművek és a személygépkocsik esetében is - ezt javasolja az Európai Bizottság (EB) az úgynevezett Euromatrica irányelvek tervezetében. Deli Andor szerint tagállami hatáskörben kell hagyni az autópályadíjak meghatározását.

A vajdasági fideszes EP-képviselő az MTI-hez kedden eljuttatott nyilatkozatában felhívta a figyelmet, nem tartja jó megoldásnak, hogy a buszok azonos elbírálásban részesüljenek a nehézgépjárművekkel. Magyarázata szerint a buszok nagyban hozzájárulnak a dugók és a torlódás elkerüléséhez, a tömegközlekedés fontos és szerves részei, főleg azokban a tagállamokban, amelyekben a vasúti közlekedés kevésbé fejlett. "Mivel a buszok használati módja eltér más nehézgépjárművekétől és a környezeti hatásuk is kedvezőbb, ezért nagyobb teret kell hagyni a tagállamoknak, hogy maguk döntsenek a díjszabásról" - vonta le a következtetést a közlemény szerint az erről szóló vitában az Európai Parlament közlekedési és turisztikai szakbizottságában, ahol a héten tárgyalják az első mobilitási csomaghoz beérkezett módosító indítványokat.

A személyautókkal kapcsolatban még óvatosabbnak kell lenni - húzta alá Deli Andor. Hozzátette: nem elfogadható, hogy ebben a körben kötelező legyen a távolságalapú díjak alkalmazása. Véleménye szerint ez a megoldás jelentős többletköltséget jelentene az autósoknak, ami ahhoz vezethet, hogy elkerülik az autópályákat és a regionális utakra terelődik át a forgalom. Ez növelné a torlódásokat, veszélyeztetné a közlekedésbiztonságot és a levegőszennyezést.

A jelenlegi uniós szabályozás szerint minden tagállam maga dönthet arról, hogy kíván-e útdíjat bevezetni, és ha igen, milyen járművekre és milyen díjbeszedési módszer alkalmazásával. Egyes tagállamok távolságalapú útdíjrendszert, míg mások időalapú matricarendszert alkalmaznak. Bizonyos tagállamok egyáltalán nem vetnek ki útdíjat.

A fideszes képviselő az EP közlekedési szakbizottságának autópályadíjakkal kapcsolatos vitájában kijelentette, az Európai Bizottság javaslata túlságosan leszűkíti a tagállamok hatáskörét az autópályadíjak meghatározását illetően. "A tagállamoknak nagyobb rugalmasságra van szükségük, hogy a szociális és gazdaásgi viszonyokat, polgáraik és vállalkozásaik érdekeit figyelembe véve határozhassák meg a díjszabás módját és mértékét."

"Mint legkedvezőbb megoldás, a szubszidiaritás elvével összhangban a döntés a díjszabás módjáról és mértékéről tagállami hatáskör kell, hogy maradjon" - fogalmazott a képviselő.
(MTI)
 

Véleménye van? Szóljon hozzá!



Tetszett a cikk?

Ha igen, kérjük like-olja weboldalunkat!
Kövess minket a Facebookon!