A publicista következtetését a Media Fact Book becsléseire alapozta, amely szerint a teljes romániai média 2016-os reklámbevételei 350 millió euróra (108 milliárd forint) tehetők. A hétfőn közzétett költségvetés-tervezetben a román közszolgálati televíziónak (TVR) 211 millió eurónyi, a közszolgálati rádiónak (SRR) 85 millió eurónyi, az Agerpres hírügynökségnek pedig 5 millió eurónyi költségvetési forrást irányozott elő a január elején hivatalba lépett Sorin Grindeanu vezette szociálliberális kormány.
A román közmédiát immár csaknem kizárólag az állami költségvetésből tartják fenn Romániában, miután a működési költségek megközelítőleg felét fedező rádió- és televízió előfizetési díjat - másik száz illetékkel együtt - eltörölte a Szociáldemokrata Párt (PSD) elnöke, Liviu Dragnea által kezdeményezett, idén januárban kihirdetett törvény.
A TVR-re idén a tavalyinál több mint hétszer nagyobb összeget irányoztak elő, részben azért, hogy a kieső előfizetési díjakat fedezzék, de a költségvetési törvény tervezete azt is leszögezi, hogy a rendelkezésére bocsátott keretből a köztévének 144 millió eurónyi összeget az évek alatt felhalmozott adóssága törlesztésére kell fordítania.
A bukaresti kormány - a TVR adósságának közpénzből való kifizetése után - jövő évtől kezdődően évi 92 millió eurónyi összeget szándékozik fordítani a médium működtetésére.
Az előfizetési díj eltörlése ellen októberben tüntetést rendeztek a közrádió alkalmazottai arra hivatkozva, hogy a költségvetési finanszírozás politikai szempontból kiszolgáltatottá teszi a médiumot. Az intézkedés ellen a közmédia autonómiájáért aggódó hazai és nemzetközi médiaszervezetek is szót emeltek. Klaus Iohannis államfő alkotmányos óvással is megpróbálta megakadályozni a törvény hatályba lépését, és a parlamentnek is visszaküldte megfontolásra a jogszabályt, sikertelen próbálkozásai után azonban nem tagadhatta meg kihirdetését.
(MTI)
Véleménye van? Szóljon hozzá!