"Lassítva" mutatja be a Pierre Bonnard műveit Tate Modern

Kultúra, 2018.07.24

"Lassítva" is bemutatja Pierre Bonnard festményeit jövő évi kiállításán a londoni Tate Modern, a tárlat kurátorai szerint ugyanis úgy a legélvezetesebbek a francia művész alkotásai, ha kellő időt szánnak rájuk.

A januárban nyíló kiállítás lesz húsz év múltán az első jelentős tárlat Nagy-Britanniában Bonnard műveiből. Négy évtizedet ölel majd fel a művész munkásságából.

"Festményei megérdemlik, hogy rendkívül közelről és alaposan tanulmányozzák őket. Ez talán kihívást jelent manapság, de ez a kiállítás erre bátorít majd" - idézte a The Daily Telegraph című lap kedden Matthew Gale kurátort, aki szerint mindazonáltal nem lesz könnyű rábírni a látogatókat, hogy szenteljenek több időt a képeknek.

A múzeum tervei szerint az érdeklődők külön időpontokban, vezetés alatt élhetnek majd a "lassítás" lehetőségével. Az is elképzelhető, hogy csak két-három festményre és ezek olyan módon való tanulmányozására jut majd idő, amely lehetővé teszi az elsőre nem látható részletek vizsgálatát is. Példaként a festő Műterem mimózával című és a párizsi Pompidou Központból érkező képét említették, amelyen sokan észre sem veszik a bal alsó sarokban megbújó alakot.

A Tate Modern igazgatója az újítások között említette a kiállítással kapcsolatban, hogy nagyobb méretű címkéket akarnak, így a látogatóknak nem kell a nyakukat nyújtva olvasniuk a kép címét és azt, hogy honnan érkezett kölcsönbe. "Ez a legnagyobb panasz, amelyet a közönségtől kaptunk. Zavarja az élményt." Francis Morris szerint ilyen közelről nézve a Bonnard-kiállítás valódi felfedezés lesz.

A tárlat Pierre Bonnard hozzávetőleg száz munkáját vonultatja fel, és azt hangsúlyozza majd, hogy élénk színeket használva a francia művész miként forradalmasította a 20. század első felének festészetét. A kiállításon szereplő művek 1912 - Bonnard jellegzetes stílusának kialakulása - és 1947-ben bekövetkezett halála között születtek, és karrierjének kevésbé ismert részleteiről is elárulnak részleteket. Bemutatnak többek között két, együtt ritkán, Nagy-Britanniában pedig először látható művet, amelyek az első világháború alatti életet tükrözik. Az Egy falu romokban, Ham közelében című 1917-es festmény a sivárságot és a szenvedést, a Július 14. című 1918-as alkotás pedig a nemzeti ünneplést ábrázolja.

Matthew Gale emlékeztetett arra, hogy Bonnard rendkívül visszahúzódó ember volt, a kiállítással pedig többek közt az a céljuk, hogy "valamiféleképpen visszaillesszék a történelembe és bemutassák, miként reagált a körülötte zajló dolgokra".

A kiállításra a világ minden pontjáról, magán- és közgyűjteményekből érkeznek alkotások. A Londonban május 6-ig látható tárlat anyaga ezt követően Koppenhágában és Bécsben is bemutatkozik majd.
(MTI)
 

Véleménye van? Szóljon hozzá!



Tetszett a cikk?

Ha igen, kérjük like-olja weboldalunkat!
Kövess minket a Facebookon!