A szervezők ragaszkodva az eredeti konferencia naptárhoz az idei konferenciát is november hónap harmadik csütörtökén és pénteken 2019. november 21-22-én rendezték meg Szegeden a Csongrád Megyei Kereskedelmi és Iparkamara konferencia termében.
A szervezést a Csongrád Megyei Kereskedelmi és Iparkamara, az
Enterprise Europe Network-Szeged és a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara a KTI
Közlekedéstudományi Intézet Nonprofit Kft, a Közlekedéstudományi Egyesület
közlekedésszakmai támogatásával végezte.
Az idei konferencia fő címe: „Innováció és
versenyképesség a közlekedési szolgáltatások területén“ volt . A tematikát pedig úgy alakították ki, hogy az
első napon az Innovációs és Technológiai Minisztérium és háttérszervezete (KTI)
mellett megszólaltak a hazai legfontosabb közlekedési szolgáltató vállalatok, a
legnagyobb szakmai szövetségek és a KTE képviselői is bemutatva azt, hogy mit
tettek eddig szervezetük versenyképessé tételéért, különösen felhasználva az
innováció adta eredményeket. A második napon az ITM és KTI előadóin túl
megszólaltak a hazai tudományos műhelyek, egyetemek, kutatóintézetek, tanácsadó
szervezetek ugyancsak ezekben a témákban felvázolva azt, hogy még milyen
kutatások és lehetőségek vannak a versenyképesség és innováció vonatkozásában.
A konferencia egybeesett a Közlekedéstudományi Egyesület 70.
évfordulójával, s a rendezők szerették volna méltóan megünnepelni ezt a jeles
eseményt, ezért Bősze Sándor a KTE főtitkár-helyettese köszöntötte a mintegy
150 tagú publikumot méltatva az egyesület 70 évét, melyet szakaszokra bontott
az eredmények és elvégzett feladatok tekintetében. A tudomány, projektek és fenntarthatóság
életszakaszok mind-mind meghatározó hordozói voltak az egyesület munkájának. A
KTE főtitkár-helyettese előtt szokás szerint, a házigazda Nemesi Pál CSMKIK
elnök az MKIK alelnöke köszöntötte a résztvevőket megköszönve azt, hogy az idén
is megtisztelték a konferenciát nem csak a hazai, hanem a külföldi szakemberek is,
akik elsősorban Romániából és Szerbiából érkeztek. Nemesi Pál kiemelte, bár a
megye ipari teljesítménye elmarad egyes fejlett megyék teljesítményeitől,
azonban a közlekedési szolgáltatások területén az élvonalhoz tartozik
köszönhető ez földrajzi fekvésének, hiszen hármas határ mentén van, de
köszönhető ez a fejlett tercier ágazatnak is, amihez jól illeszkednek egyes
közlekedést kiegészítő szolgáltatások is. Rámutatott arra, hogy a megyei
informatikában fellehető innovációk között erőteljesen jelennek meg
közlekedéssel, logisztikával stb. összefüggő fejlesztések. Ennek
bizonyítékaként megjegyezte, hogy éppen most folyik a szegedi rendezésű
informatikára alapozott SzeBiT kiállítás és konferencia az egyetem egyik
épületében.
A Csongrád Megyei Közgyűlés nevében Dr. Polner Eörs alelnök
tartott köszöntőt kiemelve az 1000 éves vármegye örökösének a megyei
önkormányzat jelenlegi funkcióját a Települési Operatív Programok (TOP)
végrehajtásában. A megye fejlettségét egyfajta gondolati szálon összefűzte a
közlekedés infrastruktúra fejletségével is. E tekintetben bár nem áll rosszul a
megye a hazai összehasonlítást tekintve, de vannak még feladatok mind a vasúti
mind pedig a közúti infrastruktúra további fejlesztése érdekében. A
konferencia, nyitó előadását Borbélyné Dr. Szabó Ágnes az ITM Közlekedési
Szolgáltatási Főosztályának vezetője tartotta összefűzve az országos
versenyképességi kitekintéssel a hazai közösségi közlekedés előtt legfontosabb
feladatokkal, melyhez fejlett versenyképességi attitűd és az innovációs
eredmények minél magasabb szintű rendszerbeállítása szükséges.
Előadásának címe: „ A közösségi közlekedés
versenyképességének megőrzése” volt , de
mint nyitóelőadó beszélt az új EU bizottság programjáról kiemelve azt ,hogy az
ún. zöld irányvonalnak az ember központú gazdaságnak,az EU polgárok életminőség
javításának ,digitalizációnak,és a globalizációnak ,klímasemlegességének végső
soron az emberek(utasok) érdekeinek szem előtt tartásának közlekedési
vonatkozásait. A hazai jövőkép bemutatásával, - hogy hazánk 2030-ra az öt
legélhetőbb ország közé kerüljön 2030-ra Európában- kitért a közösségi
közlekedés igényszerinti átalakítására annak hatékony üzemeltetési elvárásaira
az alágazatok együttműködésére, a gerinchálózati koncepcióra az utazási lánc
igényének szemléletére, az átgondolt és átjárható tarifa és
kedvezményrendszerre, valamint a hatékony eszköz és teljesítmény
felhasználásra. Ismertette a menetrendi összehangolás eddigi és várható eredményeit,
a határon túli magyar lakta területek közösségi közlekedéssel való elérésének
javítását és a járműberuházás terén az ún. „zöldbusz program” célkitűzéseit.
Kiemelte a közösségi közlekedést érintő klímapolitikai elvárásokat is kiemelve
azt, hogy az állam tíz év alatt 36 MD forintot kíván a programra költeni.
Főosztályvezető
asszony kitért a készülő és tervezett IMCS-k (Intermodális Központok) valamint
a most folyó HKIR és NEJP közlekedésinformatikai fejlesztések várható
szerepére, de érzékeltette a közlekedésbe áramló IKOP, MVP, TOP stb. források
jelentőségét is.
A helyközi
autóbusszal ellátott közösségi közlekedés pályázati rendszeréről is szó esett
az előadás kapcsán miszerint a 2018-ban megjelent előzetes tájékoztatók szerint
7 nagy és 7 kishálózatra várható a pályázati anyagok megjelentetése, mely munka
jelenleg is folyik.
A nap
második előadója Dr. Erb Szilvia a KTI ügyvezető igazgatója „Tudomány és
innováció a fejlesztésekért” címmel a KTI szerepéről az ott zajló
feladatokról az intézet versenyképességéről és innovációs feladatokról tartott
előadást. Kiemelte, hogy a KTI mint az
ITM háttérszervezete szoros feladatokban dolgozik a minisztériummal. Bemutatta
az intézetet számokban kiemelve azt, hogy egy non profit szervezet elsősorban a
pontos és eredményes munkában érdekelt kiszolgálva a közlekedési kormányzat,
kutatási, tudományos, oktatási, tanúsítási, közszolgáltatási tevékenységét.
Ugyanakkor a KTI megjelenik mind a nemzetközi mind pedig a hazai piacokon
pályázati projektekben a közlekedési kutatások, tanácsadások területén is. Hangsúlyosan
szó esett a KTI számtalan K+F és innovációs tevékenységéről mind a járműműszaki
mind a klíma és zajvédelmi és az önvezető autók témakörében, de a képzés és
vizsgáztatás egyes közlekedési szakmákban még hangsúlyosabb feladatává vált a
KTI-nek. Röviden bemutatásra került a leányvállalat KAV Zrt. (Közlekedési
Alkalmassági és Vizsgaközpont) feladatai és egyéb a KTI bázisán folyó közlekedési
szakképesítések oktatásáról, a Vasúti Vizsgaközpont szerepéről valamint a GINOP
6.1.9. program KTI által végzett feladatairól is. Igazgató asszony kiemelte
ezen felül mind a tanúsításban mind pedig a közösségi közlekedési
közszolgáltatásban a KTI meghatározó szerepet foglal el, mint piaci szereplő, s
mint az ITM közreműködő szervezete.
„Fejlődés és hagyomány az
infrastruktúrában”
Verdes Máté,
Magyar Közút Nonprofit Zrt. intelligens közlekedési rendszerek osztályának
vezetője igen érdekes előadást tartott, a társaságnál zajló innovatív
megoldásokról. A közúti infrastruktúra területén számtalan olyan innovatív
megoldás van más hazánkban is, amit az átlag állampolgár nem vagy csak alig
ismer. Már most is attraktív az az adatgyűjtési feladat, amit a cég végez
telematikai eszközökkel, kamerákkal és egyéb forgalomszámlálási hardverekkel.
Az adatgyűjtés és elemzés a forgalomirányításban és tájékoztatásban nagy
segítséget jelent, ugyanakkor csak a szakma szűk rétege tudja, hogy a Magyar
Közút bázisán folyik az a kísérleti projekt mely a NAP (Nemzeti Adathozzáférési
Pont) ami későbbiekben értékes adatcseréket fog megfelelő szabványok által
biztosítani az érintett országoknak és szervezeteknek. Kitért az egyes
digitális szolgáltató nemzetközi szervezetekkel Google-Vazze stb.
együttműködésre is. Osztályvezető úr a közlekedés, logisztika és
kapacitásmenedzsment jelentőségéről és eredményeiről is beszámolt. A közutak
mentén lévő parkolóhelyi információk széles körű alkalmazása pedig pontos
szerepet játszhatnak az úton lévő haszon gépjárművek vezetőinek a vezetési és pihenő
idő tervezésére. Különösen érdekes volt előadásának azon része, ahol az
önvezető autók és az ott alkalmazott technológiákról volt szó, hiszen létrejön
vagy sem az utak szenzorállásának igénye is. Kitért arra is, hogy egyes
országok és gyártók milyen fejlődési irányokat vettek ez idáig.
Kerékgyártó József a MÁV-START Zrt.
vezérigazgatója Versenyképes vasút
Vevőközpontúság, szolgáltatásfejlesztés” címmel tartott előadást, ahol
különös igényességgel magyarázta el a közösségi közlekedési szolgáltatások és
az emberek (utasok) kapcsolatát kiemelve az utas központú
szolgáltatásfejlesztést. A legnagyobb személyszállítási vasúti szolgáltató
három meghatározó szegmensben dolgozik elővárosi, regionális és távolsági vagy
országos szolgáltatások a legjellemzőbbek a vasúttársaságra, de ugyanakkor a
nemzetközi teljesítményei is meghatározóak kelet-közép európában melyet fejleszteni
kívánnak a lehetőségek és igények mentén. Kiemelte az elővárosi szolgáltatások
kiemelve Budapest és vonzáskörzetét a V4 országok között is kiemelkedő. Itt
látszik igazán, hogy a fejlesztések (jármű, pálya, villamosítás, biztosító
berendezések, értékestés elektronizálása stb.) egyszóval a
szolgáltatásfejlesztések milyen utasvonzó képességgel rendelkezik példának
említve két kiemelt desztinációt (Székesfehérvár- Budapest, ill.
Esztergom-Budapest). Külön szólt arról, hogy ezek a fejlesztések folytatódnak
és Bp. elővárosában 2022-re már csak korszerű motorvonatok teljesítenek
szolgálatot. A vezérigazgató kifejtette a digitalizáció korszakában a vasúttársaság
is halad a korral gondoljunk csak a JÉ jegyrendszerre az interneten vásárolható
jegyekre és a számtalan értékesítési automatára melyek telepítve vannak. Ezen
felül még jó néhány olyan digitalizált rendszer szolgálja a vasútbiztonságot,
forgalomirányítást utastájékoztatást stb. amik már a mai korban
elengedhetetlenek. Beszélt a pályasebesség és vontató járművek sebesség emelési
törekvésekről a szolgáltatási színvonal egyéb tényezőinek fejlesztéséről és a
kiemelt teendőkről, mint a Belgrád-Budapest vasútfejlesztés leendő
lehetőségeiről a személyszállítás területén a EURONIGT flottafejlesztésről az IC+ kocsik
fejlesztéséről és rendszerbeállításáról stb.
Végezetül kiemelte a gerinchálózati szerepe a
vasút társaságot arra predesztinálja, hogy az említett sebességnövelés, jármű
és infrastruktúrafejlesztés mellet komolyan koncentráljanak a hivatásforgalom
mellett a családbarát szolgáltatásokra a fesztivál és zarándok turizmusra,
kerékpárszállítás mellett a P+R és B+R tárolókra valamint azokra a különleges
fejlesztésekre (Pl. Szeged-Hódmezővásárhely Tramtrain szolgáltatásra) ill. a
határon túli összeköttetésekre.
Dr. Kerékgyártó János a BKK
vezérigazgató-helyettese „Innovációs lehetőségek a fővárosi közösségi
közlekedésben” címmel
tartotta meg előadását. Előadásának felvezetéseként számot adott a BKK-BKÜ
együttműködésről a közlekedésszervező feladatairól és azokról az eredményekről
melyek már megvalósultak ill a közeljövőben megvalósulnak az innovációs
feladatok során. Így bemutatta a mobiljegy fejlesztés sikerét a kezdeti pilot
programtól az élesbe állításig, beszélt az alkalmazott fődiszpécseri
tájékoztatási rendszer előnyeiről a jegy és bérlet automaták működéséről és további
fejlesztéseiről, Külön szót ejtett az alternatív közlekedési módok a közösségi
kerékpár (BUBI) rendszeréről, de szót ejtett a MaaS keretén belüli egyéb
fejlesztési lehetőségekről is így különösen a Carsharingről és egyéb
alternatívákról.
Fejes Miklós a Volánbusz Zrt. forgalmi
régióvezetője, „Versenyképes közösségi közlekedés a VOLÁNBUSZ Zrt.-vel …egységben
az erő...” címmel tartotta meg előadását. Mindjárt azzal kezdte, hogy
hazánkban, februárban csúcsot döntött a telekocsi rendszer vagy szakmai nevén a
„sharing economy” ami komoly kihívást jelent a közösségi közlekedés számára,
hiszen a távolsági vagy országos személyfuvarozásuk tekintetében utas elvonzás
figyelhető meg. Ezért mindenképpen indokolt volt olyan egységes vállalatot létrehozni,
ami képes megfelelni a 21. század kihívásainak a közösségi közlekedési piacon.
Az egység az egyenlő és folyamatosan fejlesztett szolgáltatásemelést is jelent.
Az azonos eljárással és átlátható működéssel nem csak a szolgáltatás
egyenszilárdságú fejlesztését pl. jármű és infrastruktúra célozták meg, hanem
olyan eljárásokat is, ami megkönnyíti az utas tájékoztatást az értékesítést
minden potenciális utas számára, ugyanakkor a belső üzemi feladatok ellátásában
is egy integrált informatikai fejlesztés várható. Kifejtette a helyközi autóbusszal
ellátott közszolgáltatási piacnyitás, ami a piacon maradás, ill. piac
megszerzés pályáztatásával párosul, kihívás az integrált nagyvállalat számára
is, de addig is a legfontosabb cél, hogy a pályázat beadásáig felkészüljenek
azokra a kihívásokra, ami a pályázatokban meg fognak jelenni. Értelemszerűen
minden régióban, térségben ott szeretnénk lenni zárta előadását a régióvezető.
„A hazai közúti közlekedési szolgáltatói szektor versenyképessége” előadást
Karmos Gábor, a
Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületének főtitkára tartotta meg talán a legnagyobb
érdeklődéssel ahol ismertette elsősorban a közúti áruszállítás területén a
versenyképességi kritériumokat. Az egyesület megállapításainak- más szakmai
szövetségekkel - azzal adott nyomatékot, hogy a döntéshozók felé már korábban
megküldték a véleményüket és a versenyképesség fokozására különböző
munkacsoportok is alakultak a minisztériumok és szakmai érdekképviseletek,
kamarák részvételével.
A problémákat a következőkben vázolta:
Ötös prés alatt a szakma:
1.
Jelentős költségnövekedések érték őket (pl. útdíj)
2.
Jelentősen nőttek az üzemanyag s bér költségek
3.
mobilitás csomag hátrányai
4.
gépkocsivezetői hiány
5.
láthatóak más a recesszió jelei és ez kihat a fuvarozásra is.
Ezek alapján megállapította növekedtek a közúti fuvarozók száma és
teljesítményei, a Mobilitás csomag európai célkitűzései különösen az ún.
„Posting” irányelv nem szolgálják a hazai és kelet európai fuvarozók, a CEMT és
bilaterális fuvarozási engedélyek nagy száma nem szolgálják a hazai
vállalkozások érdekeit.
A hazai problémák sajátosságaiként vetette fel a TSM mérés
bizonytalanságát, az engedély regisztráció problematikáját, de különösen a
biztosítási díjak exponenciális emelését, amelyek nem szolgálják ennek az
alágazatnak az érdekeit.
„Innováció és smart-megoldások. A közúti fuvarozói KKV szektor lehetséges
versenyképességi perspektívái” címmel Földi Elek, a NiT-HUNGARY alelnöke
tartott előadást.
A gyakorlatban is fuvarozó vállalkozást működtető előadó plasztikus módon
mutatta be a kombinált fuvarozás előnyeit és annak alkalmazása esetén azokat a
versenyképességi előnyöket, melyek ott megvalósulna. Különösen az a számadat
sokkolta a hallgatóságot, amikor kijelentette, hogy évi 50 ezer kamionnal lenne
kevesebb Magyarország útjain, ha megvalósítanánk a kombinált fuvarozás valódi
feltételeit.
A feltételek között említette az előadó a versenyképes vasúti
szolgáltatások (pálya, vontató, személyzet) megteremtését a ROLA forgalomra
alkalmas eszközöket, megfelelő minőségű és számú kamionparkolókat. Kifejtette a
kombinált fuvarozással 1200 km/nap, míg a csak közúton való közlekedés legjobb
esetben is 700 km/nap, út megtétele lehetséges.
Szorgalmazta a relációváltást és a KKV-ék konzorciális megjelenését a
feladat ellátásban, de hangot adott a közúti fuvarozás más irányú
fejlesztéseseinek is különösen kitérve az informatika, digitalizáció
alkalmazására, mint az E-CMR. Azzal zárta előadását, hogy a digitalizáció terén
a teherfuvarozásban máris kimutatható hátrányunk van pl. Lengyelországgal
összehasonlítva mely arány már 1:2,5 –hez.
Városi közlekedés: a versenyképesség
új dimenziói címmel Dr. Majó-Petri Zoltán, a Szegedi Közlekedési Társaság ügyvezető igazgatója
tartott előadást, a versenyképesség Shumpeter-i megfogalmazásán túl elvezette a
hallgatóságot ahhoz a három dimenzióhoz melyek alapvetően befolyásolják az
elektromobilitást. Kifejtette, az energia verseny mellett egy idő és időmérleg
verseny van, majd visszatekintve egészen 1888-ig bizonyította megállapításait.
Ma alapvetően diverzifikációs törekvések vannak és óriási a verseny az energia
tárolás terén. A hatótávolság kérdése persze az elektromobilitás alkalmazásában
meghatározó és ennek kell alárendelni célkitűzéseinket is a témában. Ezért is
fontos az általa bemutatott készülő szegedi fejlesztés ahol a vezetékes troli
hálózatot kombinálják önjáró képességgel mintegy meghosszabbítva a vezetékes
hálózati teljesítményét ahol a vezetékes töltés után önjárásra alkalmas
trolibuszok fognak szolgálatot teljesíteni, mintegy spórolva a felső vezeték
kiépítésével és megnövelve a flexibilis közlekedési képességet. Miután azonban
Szeged a napfény városa az energiatermelést a leginkább klíma semleges módon
napelem park létestésével oldanák meg. Ami a város közlekedés problémáit
jelenti az ügyvezető igazgató jó néhány szabályozási problémára hívta fel a
figyelmet, ami ebből igazán szorító a városi közlekedési vállalatok számára a
finanszírozáson túl a versenyképes munkaerő képzése. Szeretnék azt elérni, hogy
a villamosvezetők, trolibuszvezetők és autóbuszvezetők képzési feltételein
enyhítsenek és olyan szükséges és elégséges oktatási tematikát szorgalmaznak,
mely lerövidítheti a képzés idejét.
A konferencia második napján
alapvetően a kutatók a tudomány szólalt meg körbejárva a konferencia
tematikájának szinte valamennyi állomását.
„Akkor még nem sejtettem" - az
önvezető autók és mi”
címmel Dr. Lukovics Miklós, Szegedi Tudományegyetem, Gazdaságtudományi Kar,
egyetemi docense tartott igazán érdekes előadást kutatva az önvezető vagy
autonóm autók társadalmi hatásait mind az Egyesült Államokban mind pedig
hazánkban. Kutatásainak középpontjában a társadalmi elvárás és félelem áll,
hogy mit gondolnak az egyes társadalmak a technológia bevezetéséről annak időhorizontjáról,
de különösen annak felelősségi kérdéseiről. Hangsúlyosan merül fel már mai is
képes lesz-e a technológia exponenciális fejlődését a jogi szabályozás követni?
Summás megállapítása volt a kutató-oktatónak, hogy ma még a technológiai szint
magasabb, mint a társadalom a témában való felkészültsége és elfogadása.
„Mi lesz veled fuvarozás? Helyzetkép
az I. Mobilitási Csomagról”
Kovács Kornél,
Innovációs és Technológiai Minisztérium, Gépjármű-közlekedési és Vasút
Szabályozási Főosztály, vezetője tartott előadást. Részletesen ismertette az EU
mobilitási csomagját majd a nemzetközi közúti fuvarozási teljesítményekről
országonkénti fejlődéséről, ill. visszafejlődéséről adott pillanatképet.
Kiemelte, a már említett Posting irányelv különösen a szakma gyakorlás
feltételeiről, a szociális jogszabályokról, kiküldetések szabályozásáról és a
bérelt járművek feltételeiről tartalmaz változásokat. Bár említette miszerint
13 európai ország (akiknek érdekeit jelentősen sérti a szabályozás)
megkísérelte a szabályozásváltoztatást, de az nem vezetett eredményre.
Érvek voltak miszerint az irányelv
betartatásával egyes országok előnyt fognak élvezni így a versenysemlegesség
csorbát szenvedhet, várhatóan a KKV szektorban csökken a vállalkozások száma,
nő a munkanélküliség a szektorban, jelentősen nőni fognak a fuvardíjak, adminisztrációnövekedés
és üres futás többlet várható. A személyszállításban is változást hoz az
1073/2009 EK rendelet módosulásával.
„Közösségi bevonás a városi
mobilitás tervezése során” címmel
Kovács Tamás, KTI Közlekedéstudományi Intézet Nonprofit Kft., központvezetője
tartott előadást. Előadásában a mobilitás tervezés rejtelmeit ismertette és
annak módszereibe avatta be a hallgatóságot. A felülről vagy alulró építkező
tervezési módszerek kritériumait ismertetve, megerősítette, hogy az alulról
építkező eljárást tartja legcélravezetőbbnek. Megerősítette a SUMP-ok tervezése
okán, az emberközpontú közlekedést szem előtt tartva a jó helyzetelemzés csak a
lakosság bevonásán keresztül valósulhat meg. Kitért a budapesti mobilitási
pontok kiválasztására (Gellért tér,Kelenföldi pu.,Nyugati pu.,József A. Lakótelep),
s világossá tette a közösség nélkül nem lehet a jó és fenntartható mobilitást
létrehozni és mind az emberi mind pedig az épített környezet védelmének
prioritása kell, hogy megvalósuljon.
„A helyi közforgalmú közlekedés
jövője - versenyben az utasért” címmel
Dr. habil Horváth Balázs, Széchenyi István Egyetem, Építész, Építő- és
Közlekedésmérnöki Kar, Közlekedési Tanszék, dékán, tanszékvezető előadásában a
közösségi közlekedés ezen belül is a helyi közlekedés versenyképességének
kritériumairól. Feltette a kérdést a közösségi közlekedés rugalmas, kényelmes,
biztosítja a szabad időválasztást? A választ mindenkinek magának kell
megfelelnie, egy azonban biztos a közösségi közlekedés használata érdekében
komoly tudatformálást kell az állampolgároknál végrehajtani. Tudatosítani kell
az egyéni motorizáció hátrányait nem csak a társadalmi költségek tekintetében,
hanem a klímavédelem, emisszió, infrastruktúra védelem stb. tekintetében is.
Azért a közösségi közlekedési szolgáltatások eladhatósága szempontjából
szükséges lesz a gyorsaság, pontosság és megbízhatóság és a megfelelő
diverzifikáció is.
„Elektromobilitástól a MaaS-ig,
közlekedési innováció a BME-n” címmel
Aba Attila,
Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem, Közlekedésüzemi és
közlekedésgazdasági Tanszék, tudományos segédmunkatárs, a KTE képviselője
tartott előadást. Pazar felsorolásában tájékoztatta a konferenciát a BME-n
folyó kutatásokról, most felsorolni is nehéz lenne, hogy hány és milyen mélységű
projekteket kezel az Egyetem a közlekedési témákban kiemelve persze a MaaS
koncepció és ahhoz kapcsolódó kutatásokat. Számtalan egyetemközi együttműködést
sorolt fel a témában megemlítve azt, hogy bár a MaaS koncepció jelenleg még
kezdeti szakaszban van, az azonban látszik, hogy nagy az érdeklődés a technikai
kihívások területén. Az üzleti modellre bár számtalan javaslat és pilotműködés
létezik a világban, alkalmazhatóságának még számos akadálya van. A tényleges
kereslet ki fogja kényszeríteni a valós stratégiai gondolkodást e téren is.
„Az autóbusz üzemeltetés és
szolgáltatás-beszerzés keretei a módosított 1370/2007 EK rendelet tükrében” címmel Murányi Szilvia, az IFUA
Horváth&Partners Kft. vezető tanácsadója tartott előadást. A címben
szereplő jogszabály (PSO) és a hazai személyszállítási szolgáltatásokról szóló
rendelkezéseit vette górcső alá. Világossá tette mit is jelent a
személyszállítási közszolgáltatásban a piacnyitás, melyek azok a mozgásterek
melyek alkalmazhatósága terén nem csak az ellátási felelősöknek (állam és
önkormányzatok), hanem a szolgáltatóknak is komoly tenni valóik vannak. Kitért
a közszolgáltatás speciális kiválasztási elveire, azokra a szakmapolitikai
kérdésekre, amire meg kell felelni és felvázolta azt a két lényeges modellt,
ami alapján a kiválasztás pályáztatás útján megtörténhet. Végigvezette a
koncessziós eljárás szabályrendszerét és kötelezettségét, de kitért a
klasszikus közbeszerzés adta kiválasztási kritériumokra is. A finanszírozási
modellek lehetőségeit vizsgálva kitért a közszolgáltatásban szigorúan vett túl
kompenzáció tilalmára, ugyanakkor érzékletesem mutatta be a finanszírozási
lábakat, amit a közösségi közlekedésben alkalmazni lehet. Röviden bemutatta a
minőségi szolgáltatás elvárását az ott alkalmazott ellenőrzési kritériumokat
(SLA), de a jármű minőség és infrastruktúra használat elveire is.
Hétköznapi Innovációk címmel Egri Zsolt, a New Line Kft.
ügyvezetője tartott rövid, de lényegre törő előadást. A konferencia egyik
támogatójaként természetesen elsősorban saját innovációikat mutatta be, beszélt
a NEJP projektben vállalt szerepüktől a szenzorális parkolás, a kijelző
vezérlés, mobiljegyhez kapcsolódó hardverfejlesztés, a digitális igényvezérelt
szolgáltatás, a pénz nélküli automata, elővételi terminál és ellenőri készülékfejlesztésekről.
Bemutatva azt a szakmai munkát, amit a cégnél a közlekedés informatika
területén végeznek.
Háztól-házig: intelligens közösségi
közlekedés címmel
Radnóthy Csaba, a KTI Nonprofit Kft. HKIR projekt vezetője tartott előadást.
Egy jövőt bemutató Hyperloop víziót bemutató kisfilm után a HKIR (Helyközi Közlekedés
Információs Rendszer) alkalmazhatóságáról leendő tudásáról adott számot.
Kifejtette hosszú előkészítés után a közbeszerzésen kiválasztották a rendszer
fejlesztőket és szállítókat, a szerződés megkötése után a megvalósítás
szakaszánál tartanak, s remélhetőleg ennek eredményeit 2021-ben már
érzékelhetik az utasok és szolgáltatók párhuzamosan a NEJP fejlesztésekkel és
megvalósításokkal együtt.
A konferenciát a levezető elnök Dr.
Szeri István az MKIK Közlekedési és
Logisztikai Kollégiuma elnökének szavai zárták. Jó választásnak ítélte meg
a konferencia témáját s ez nem csak az érdeklődők számából állapítható meg,
hanem a nagy sajtóérdeklődésnek is. Megállapította, hogy a versenyképesség és
innováció szoros jegyben jár a fejlődéssel. A hazai közlekedési szolgáltatások
bár számos problémával küzdenek, mégis igyekeznek a versenyképességüket növelni
számtalan fejlesztéssel, ill. azok alkalmazásával. Az világosan látszik, hogy a
digitalizáció eredményei, ill. azok használata nagyban befolyásolják egy-egy
résztvevő piaci sikereit. Nagy örömmel nyugtázta, hogy a technológiai
fejlesztések terén mind a hazai kutatóhelyek, egyetemek, mind a szakos
vállalatok számtalan eredményt értek el, s elérkezett az idő azok rendszerbe
állítására. Végezetül a konferencia sikerére is alapozva a „jövőre veletek
ugyanitt” kifejezés is elhangzott, ami biztató, mert lesz XXII. közlekedési
konferencia.
(www.webradio.hu)
Véleménye van? Szóljon hozzá!