Alig használják, egyszer teljesen megszűnhetnek a nyilvános telefonfülkék?

Belföld, 2022.07.06

Országos szinten 4850 darab nyilvános telefont tart nyilván és üzemeltet a Magyar Telekom, amelybe beletartoznak a nyilvános telefonfülkék, valamint a kórházakban, közlekedési csomópontokon és többek között a bevásárló központokban működő egységek is.

Telefonfülke Talán kevesen tudják, de a Magyar Telekomnak, mint egyetemes szolgáltatónak kötelező a szolgáltatási területén minden 3000 főnél kisebb lélekszámú településen legalább 1 darab, ennél nagyobb településeken pedig 3000 lakosonként szintén minimum egy nyilvános telefonállomást üzemeltetni. A megújult hírközlési szabályozás értelmében ugyanakkor várható, hogy közeljövőben felülvizsgálják a jelenlegi egyetemes szolgáltatás elemeket, így a nyilvános telefonállomásokat, fülkéket is, hogy azok további fenntartása indokolt-e a jövőben?

A Magyar Telekom a kötelezettségét megtartva ugyanakkor megkezdte a leszerelését azon kihasználatlan és folyamatosan megrongált fülkéknek, amelyek sokszor lakossági és önkormányzati panaszok forrásai is voltak. 2021. december 31-i adatok szerint országos szinten 4850 darab nyilvános telefont üzemeltetett a cég, amely 6 évvel korábban még 6462 volt. A nyilvános telefonok 90%-a telefonfülkében, közterületen, míg a többi nyilvános telefon jellemzően kórházakban, közlekedési csomópontokon, illetve bevásárlóközpontokban üzemel.  

A nyilvános telefonokat leginkább a mobiltelefonok betörése előtt, azaz a '90-es évek végén, a 2000-es évek elején használták legtöbbet, ekkor egy készülékről még havonta átlagban több mint 10 órát telefonáltak az ügyfelek. Miután a mobiltelefonok megfizethetővé váltak és elterjedtek, jelentősen csökkent a fülkék használati ideje is, mára nagy átlagban kevesebb mint fél órát telefonálnak az emberek nyilvános telefonfülkékből havi lebontásban. Egy készülékről átlagosan kicsivel több mint félszáz telefonhívást bonyolítanak havonta, itt azonban meg kell jegyezzük, hogy van olyan fülke, amelyet egyáltalán nem és olyan is akad, amelyiket gyakran használják az ügyfelek.  

Viszont fontos megjegyezni, hogy havonta egy hívás érkezik az ingyenes segélyhívó számokra, amely nagy segítség lehet a bajban.

A Telekom a nyilvános fülkéket rendszeresen karbantartatja, és szükség szerint felújíttatja - tájékoztatott kérdésünkre a telekommunikációs vállalat. A nagyvárosokban jellemzőbb a vandalizmus, főleg Budapesten, így sokszor nem elég a rendszeres takarítás és karbantartás. Frekventált helyeken a vandálok napi rendszerességgel fosztogatják vagy okoznak kárt, elsősorban az érmével működő készülékekben.

Szegeden egyébként 93 darab "matuzsálem" található, amelynek a száma adott esetben csökkenhet, amennyiben kihasználatlan és a jogszabályok ezt lehetővé teszik. Sőt egyszer az is előfordulhat, hogy teljesen eltűnhetnek a nagyvárosokból a nyilvános telefonfülkék.

Az első telefonfülkét 94 évvel ezelőtt, 1928. december 13-án helyezték üzembe a budapesti Váci utca elején, a Nyugati pályaudvarral szemben. Az első fülkét az IBUSZ és a Magyar Vasúti Forgalmi Rt. közös cége, a Magyar Telefonautomata Rt. , a Matart működtette.

Csehországban például az utolsó nyilvános telefonfülkét idén nyáron szerelték le, ez várhat a rendszerre itthon?

(Webrádió)
 

Véleménye van? Szóljon hozzá!



Tetszett a cikk?

Ha igen, kérjük like-olja weboldalunkat!
Kövess minket a Facebookon!