Balatoni Katalin: a népi kultúra kiválóan használható a készség és képességfejlesztés területén is

Belföld, 2024.05.21

A népi kultúra nyújtotta lehetőségek kiválóan használhatók a készség- és képességfejlesztés területén is - jelentette ki a Belügyminisztérium köznevelési helyettes államtitkára kedden Hódmezővásárhelyen.

Balatoni Katalin a Németh László Gimnázium és Általános Iskolában rendezett szakterületi módszertani napon tartott előadásán azt mondta, a gyorsan változó világra az oktatásnak reagálnia kell. Ma már sokkal nagyobb részt tesz ki a fejlesztés a pedagógiai munkából mint korábban.

A népi kultúra erős identitással ajándékozza meg a gyerekeket, amely az egész életük során elkíséri őket. Az erős identitás nem mások ellen szól, hanem kapaszkodót, iránymutatást nyújt a nehéz időszakokban - közölte a helyettes államtitkár. Úgy fogalmazott, amelyik embernek erős identitása van, az nyitottá válik más emberekre és más kultúrákra is.

A két évtizeden át néptánc-pedagógusként is dolgozó, az Így tedd rá! programot megalapító politikus kifejtette, a mondókák, a népi játékok és a néptánc a paraszti kultúrában hozzájárult a gyerekek személyiségfejlődéséhez.

Az oktatásba bekerülve a szocializmus évtizedeiben a cél az volt, hogy terméket csináljanak a népi kultúrából, melyet igyekeztek megfosztani identitásteremtő erejétől. A produkcióorientált oktatással szemben elvárás volt, hogy folyamatosan fellépésekre készítsék fel a gyerekeket. Holott a cél az lenne, hogy a gyerekek "fülig érő szájjal", boldogan vegyenek részt a játékokban, miközben a pedagógusok tudatosan használják azokat a lehetőségeket, amelyeket ezek kínálnak - hangsúlyozta Balatoni Katalin.

A politikus leszögezte, meg kell találni azokat az eszközöket és módszereket, melyekkel meg lehet szólítani a gyerekeket.

A játék, a tánc, az ének olyan közösségi élmény, amelyet együtt élnek át a gyerekek, és ez sokat tud adni a valóság érzékeléséhez. Jól használható eszköz a többi közt a verbális és a nonverbális kommunikáció fejlesztésében.

Míg tíz évvel ezelőtt a gyermekek mozgáskészségében volt leginkább lemaradás, ma már a beszédkészségben is problémákat tapasztalni. Ez részben a pandémia, részben a digitális "kütyűk" elterjedésének következménye - hangsúlyozta a helyettes államtitkár.

(FOTÓ)
(MTI)
 

Véleménye van? Szóljon hozzá!



Tetszett a cikk?

Ha igen, kérjük like-olja weboldalunkat!
Kövess minket a Facebookon!