Mi lesz a szegedi vendéglátósokkal az NTAK rendszer bevezetése után?

Belföldi hírek, 2023.06.15

Többek között erre a kérdésre is igyekezett választ adni egy helyi, több vendéglátóegységgel is rendelkező vállalkozó.

Étterem Na de mi az az NTAK adatszolgáltató rendszer, kiknek kötelező bevezetnie és, hogyan tudják mindezt megtenni? Na meg persze meddig kötelesek erre? A Nemzeti Turisztikai Adatszolgálató Központ (NTAK) adatszolgáltató rendszer bevezetése az éttermeknek, büféknek, cukrászdáknak, kávézóknak és alkoholmentes italokra specializálódott vendéglátóhelyeknek, az italüzleteknek és bároknak, a zenés-táncos szórakozóhelyeknek, a gyorséttermeknek és az alkalmi vendéglátóhelyeknek lesz kötelező július elsejétől – vannak, akik haladékot kapnak. Az első lépés, amit meg kell, hogy tegyenek ezek a vendéglátóegységek az az, hogy regisztrálnak, majd igényelnek egy NTAK regisztrációs számot.

A regisztrációt és az azonosító igénylést követően elektronikusan van lehetőség a kötelező adatok beküldésére az NTAK felé. Ahhoz, hogy ezt meg tudja tenni a vendéglátóegység, szüksége lesz egy NTAK adatküldésre alkalmas vendéglátó szoftverre. A szoftver kiválasztásánál fontos szempont, hogy az képes legyen emberi beavatkozás nélkül is folyamatosan eleget tenni a kötelező adatszolgáltatásnak – írja a bythepay.hu

WR.: Több vendéglátóegység tulajdonosaként, hogyan érint az NTAK adatszolgáltatás bevezetése?

Szegedi vállalkozó: A hozzám köthető vendéglátóegységeknél szerencsére túl nagy módosításra nem lesz szükség. Anyagilag nem okoz mindez extra terhet, hiszen minden egységem a kezdetek óta digitális rendszerekre épülve működik. Az első lépés, amit meg kell tennünk, hogy regisztrálunk az NTAK rendszerbe, majd igénylünk egy NTAK regisztrációs számot. Ez egy egyedi azonosító, amit akkor kapunk, amikor regisztrálunk az NTAK rendszerébe. Erre azért van szükség, mert az adatszolgáltatás NTAK regisztrációs számhoz kötött. Miután már rendelkezünk ezzel a bizonyos regisztrációs számmal, ki kell választani egy NTAK kompatibilis vendéglátó szoftvert, amivel technikailag képesek leszünk elvégezni az adatszolgáltatást. Mi már alapjáraton olyan szolgáltatóval rendelkezünk, akik képesek a megfelelő szoftvert rátelepíteni a számítógépeinkre. Azok viszont, akik eddig nem rendelkeztek számítógéppel vagy laptoppal, előbb kell, hogy vásároljanak egyet, és csak ezután tudják megvásárolni azt a bizonyos szoftvert. Ennek pedig nyilván így plusz anyagi vonzata van.

WR.: Mit gondolsz, mi annak az oka, hogy a Magyar Turisztikai Ügynökség javaslatára július elsejétől bevezetik mindezt?

Szegedi vállalkozó: A kérdés kapcsán előbb egy másik kérdést lenne érdemes tisztázni, mégpedig, hogy egy büfé egyenértékű-e egy Forrás Hotellel vagy egy Novotellel? Illetve, hogy azok a vendéglátóegységek, akik eddig nem így működtek, azok miért nem így működtek? Minden bizonnyal ennek a lépésnek egyfajta gazdaságfehérítő célja is van.

WR.: Szegedi viszonylatban hozzávetőlegesen hány egységet érint ez a lépés negatívan?

Szegedi vállalkozó: Az elmúlt évek kormányzati döntései alapján a terep letisztult, ez azt jelenti, hogy egyre kevesebb a kiskapu, egyre több és nagyobb ellenőrzést végeznek az erre kijelölt szervek – vagyis, ha ezt vesszük alapul, akkor nem olyan sok egységet érint majd mindez negatívan. Azokat az egységeket azonban mindenképp, ahol a cégalapító, a vállalkozás megálmodója egy személyként működik; beszerző, termék előállító, értékesítő és adminisztratív munkás is egyben.

WR.: Előbb a koronavírus-járvány, majd az orosz-ukrán háború okozta gazdasági nehézségek okoztak számotokra is, mint oly sok mindenki más számára gondot. Hogyan sikerül/ sikerült megküzdeni ezekkel?

Szegedi vállalkozó: Mind a két szituáció más-más nehézségekkel állított szembe bennünket. A munkaerőhiány mellett, óriási a szakember hiány, ez azt is jelenti, hogy kevesebben tudják úgy és azt a munkát megcsinálni, amit meg kell csinálni, de, ha kevesebben csinálják és nem olyan szakértelemmel, akkor az már a minőség rovására megy. Ez egyenesen arányos a vendégek elvesztésével, ami forgalomcsökkenéshez vezet. Emellett a munkavállalók – tisztelet a kivételnek – mentális jelenléte sokszor instabil, eluralkodik rajtuk a stressz, a fáradtság, a családi gondok, de, ami talán ettől is nagyobb baj, hogy a jogaikkal ugyan tisztában vannak, de a kötelezettségeikkel csak kevesen. Ez azt jelenti, hogy míg a munkavállalókat rengeteg szabály védi, addig a munkaadókat szinte semmi. Ez az elmúlt évek egyik hozadéka. A másik, ami leginkább a gazdasági nehézségeknek köszönhető az az, hogy az emberek kétszer is meggondolják, hogy beülnek-e az étterembe, házhoz rendelnek vagy megfőznek maguknak inkább. Ezek hatását tehát ugyanúgy megérezzük, mint a koronavírus-járvány hatásait, ami szintén formált a fogyasztói hozzáálláson.

WR.: És, ha már itt tartunk, melyik ma a legolcsóbb megoldás: ha beülünk az étterembe, ha házhoz rendelünk vagy, ha megfőzünk maguknak?

Szegedi vállalkozó: Erre a kérdésre nehéz választ adni. Én a nyugati világhoz igazodva fejlesztem a vendéglátóegységeimet. Ez azt jelenti, hogy ha beül valaki valamelyik éttermembe, akkor ott szervízdíjat számolunk fel neki, mégpedig azért, mert szolgáltatást nyújtunk. Ez a szolgáltatás nemcsak abból áll, hogy a pincérek kedvesen felveszik és kiviszik a rendelést, hanem abból is, hogy az adott egységben rend van, tisztaság van, a mellékhelyiségek higiénikusak, az ott dolgozó személyzet egészséges, csinos és így tovább… Az így begyűjtött szervízdíj azonban a kollégák között kerül szétosztásra. Ez egy ugyanolyan költség, mint a kiszállítási díj. És, ha már kiszállítási díj, a házhozszállítást ebből adódóan egy másik iparágként kell emlegetnünk. Sajnos ebben az esetben – annak ellenére, hogy a legtöbben azt várják el – nem tud ugyanúgy kinézni az étel, mint akkor, amikor azt az étteremben fogyasztja el valaki. Már csak azért sem, mert dobozban és nem tányéron kerül a fogyasztó elé. A világ viszont gyorsul, az emberek kevesebbet főznek otthon, több időt kívánnak együtt tölteni a gyerekeikkel, a családtagjaikkal, barátaikkal, a magánéletükkel, a pihenéssel… és ez így van jól. Itt azonban meg kell említenem azt is, hogy ha valaki egy külsős partneren keresztül rendel házhoz, például a Wolton vagy a Foodorán keresztül, akkor azzal gyakorlatilag az adott étteremnek csinál plusz költséget, amit az adott étteremnek is előbb-utóbb be kell valahová építenie…

Kiegészítés: 

Egy, a portálunk által megkérdezett belvárosi "kisebb" étterem tulajdonosa szerint az NTAK bevezetése számára jelentős többlet terhet jelent, amely véleménye szerint alaposan megnehezíti a kisebb vendéglátóhelyek életét, hiszen az adatszolgáltatáshoz szinte egy ember munkája szükséges, ami további költségnövekedéssel járhat. Az általunk megkérdezett, főleg napi menüre fókuszáló étterem tulajdonosa abban bízik, hogy a kisebb vendéglátóhelyek halasztást kaphatnak az NTAK alól. A portálunk által megkérdezett étterem tulajdonosa ugyanakkor hozzátette, az NTAK bevezetése olyan többlet terhet jelenthet, amely már nem kigazdálkodható, ezért ha kötelezővé teszik, vélhetőleg kénytelen lesz eladni a vendéglátóhelyet, amelyet több évtizede üzemeltet.
(Webrádió)

Címkék

Nemzeti Turisztikai Adatszolgálató Központ NTAK
 

Véleménye van? Szóljon hozzá!



Tetszett a cikk?

Ha igen, kérjük like-olja weboldalunkat!
Kövess minket a Facebookon!