Magyar-mongol légiközlekedési megállapodás
Nagy Bálint, az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) államtitkára expozéjában elmondta, a magyar-mongol légiközlekedési megállapodás megfelelő jogi alapot biztosít a menetrend szerinti személy-, illetve áruszállító légijáratok indításához a két ország nemzetközi kereskedelmi repülőterei között.
Elmondása szerint a megállapodás korszerű keretek között teszi lehetővé a közvetlen légi összeköttetés megteremtését, elősegíti a Magyarország és Ázsia közötti gazdasági együttműködés erősítését, hozzájárul továbbá a kétoldalú kereskedelmi, gazdasági és idegenforgalmi kapcsolatok fejlődéséhez.
A megállapodás szabályozza többek között az egymás számára nyújtható forgalmi jogokat, a légitársaságok kijelölését és engedélyezését, valamint ezen engedélyek visszavonásának és felfüggesztésének lehetőségeit - közölte.
Balla Mihály, a Fidesz vezérszónoka emlékeztetett arra, hogy Magyarország 2010-ben indította el a keleti nyitás politikáját, a kiegyensúlyozott politikai együttműködésre törekvés pedig helyesnek bizonyult.
A légiközlekedési megállapodás aláírásra a mongol házelnök 2024. tavaszi budapesti látogatásának margóján került sor - idézte fel, hozzátéve: ennek jelentőségét növeli, hogy Mongólia eltörölte a Magyarországgal szembeni vízumkötelezettséget. A Fidesz támogatja a tervezetet.
Vejkey Imre, a KDNP vezérszónoka támogatásáról biztosította a javaslatot. Emlékeztetett arra, hogy az Európai Bizottság (EB) korábban felhívta a figyelmet a tervezet 3. és 4. cikkében jelzett 2. függelék hiányára, mely kiegészítéssel a mongol fél egytértett, így az EB is jóváhagyta a tervezetet.
Jakab István levezető elnök a vitát lezárta.
Magyarország és Ontario között a vezetői engedélyek kölcsönös elismeréséről és cseréjéről szóló megállapodás
Nagy Bálint, az ÉKM államtitkára arra emlékeztetett, hogy számos uniós tagállamnak van már a vezetői engedélyek kölcsönös elismeréséről és cseréjéről szóló megállapodása kanadai tartományokkal.
Az Ontarióba érkező magyaroknak jelenleg többlépcsős eljáráson kell végigmenniük vezetői engedélyük elismerése érdekében, ezért a megállapodás jelentős könnyebbséget jelent majd számukra - érvelt.
A dokumentum mérföldkő Magyarország és Ontario kapcsolatában, egyúttal az első ilyen megállapodás egész Kanadán belül - közölte.
Balla Mihály (Fidesz) leszögezte, frakciója támogatja a javaslatot, amely érdemi könnyítést jelent. A képviselő reményét fejezte ki, hogy a jövőben további kanadai tartományokkal is hasonló megállapodás megkötésére kerül sor.
Vejkey Imre jelezte, a KDNP frakciója is támogatja a megállapodást.
Jakab István a vitát lezárta.
A magyar M80 és az osztrák S7 fürstenfeldi gyorsforgalmi út összekötéséről szóló megállapodás
Nagy Bálint, az ÉKM államtitkára elmondta, a megállapodás jogalapot teremt a két gyorsforgalmi út összeköttetésének megteremtéséhez.
Az M80-as autóút Körmend és Szentgotthárd országhatár közötti szakaszának forgalomba helyezése 2021 októberében megtörtént. Az osztrák S7 gyorsforgalmi út 2024 negyedik negyedévében várható átadásáig az M80-as autóút a határ előtt a 8-as főútra köt vissza - közölte.
A projekt keretében 28,9 kilométer hosszban 2x1 sávos - távlatilag 2x2 sávra bővíthető -, 110 km/h tervezési sebességű autóút épült új nyomvonalon. A beruházás célja a települések elkerülése mellett a nemzetközi közúti kapcsolatok javítása, a térség gazdaságának fejlesztése - közölte, kiemelve: a projekttel újabb közúti átkelési lehetőség jön létre Magyarország és Ausztria között.
V. Németh Zsolt a Fidesz vezérszónokaként felidézte, hogy a kormány 2010 óta jelentős eredményeket ért el Magyarország nemzetközi összeköttetésének javításában: 2010-ben 3, hamarosan pedig már 11 gyorsforgalmi út éri el az országhatárt.
Balassa Péter, a Jobbik vezérszónokaként több beígért útfejlesztést is említett Vas vármegye területén, amely mindmáig nem valósult meg. Nehezményezte, hogy az M80-as fejlesztését 2x2 sávosra ígérték, de 2x1 sávosra sikeredett, véleménye szerint túlárazva. A Jobbik minden olyan beruházást támogat, amely a közlekedést megkönnyíti, de nem túlárazva - jelezte.
Vejkey Imre (KDNP) kiemelte: a javaslat csak a két gyorsforgalmi út összekapcsolására vonatkozik, amit a KDNP támogat.
V. Németh Zsolt emlékeztetett arra: a 2x1 sáv kiépítése nem szűkmarkúságból történt meg. EU-s támogatásból történt ugyanis a fejlesztés, ennek keretében pedig alapos forgalomelemzés előzte meg a tervezést, ez pedig a 2x1 sávos út megvalósítását indokolta - emlékeztetett.
Jakab István levezető elnök a vitát lezárta.
(MTI)
Címkék
Országgyűlés
őszi ülésszak
ellenzéki pártok
Fidesz-KDNP
Tetszett a cikk?
Ha igen, kérjük like-olja weboldalunkat!