OGY - Krónika 4. rész (Budapest-Belgrád vasútvonal, üvegházhatású gázok)

Belföld, 2020.04.08

A Budapest-Belgrád vasútvonal-újjáépítési beruházásról szóló törvényjavaslat után az Országgyűlés szerdán megkezdte az üvegházhatású gázok közösségi kereskedelmi rendszerében történő részvételről szóló előterjesztés módosításának vitáját.



Független: Kína gazdasági előretörése káros Európa és Magyarország számára



Volner János (független) politikai hibának nevezte, hogy a törvényjavaslatot most hozta be a kormány a Ház elé. Felhívta a figyelmet arra: a most érkező kínai segítség nem ingyen, hanem pénzért jön, jelentős felárral. Kína semmit sem ad ingyen, lehet, hogy ezt éppen ezzel vasútszerződéssel fizetjük meg - mondta.

Úgy értékelt: a nyugati világnak, az Európai Uniónak és Magyarországnak is káros Kína gazdasági előretörése, világpolitikában betöltött szerepe, és geopolitikai szerepének felértékelődése, ezért ez ellen tenni kellene.

Jelezte: nem támogatja a Budapest-Belgrád vasútvonal beruházását, mert rendkívül sokba kerül és homályos a megtérülése.



LMP: van-e garancia arra, hogy megfelelő lesz a beruházás kihasználtsága?



Keresztes László Lóránt, az LMP frakcióvezetője azt kérte számon a kormányon, hogy kínai üzleti érdekekre hivatkozva akarja titkosítani az ügylet részleteit. Szerinte kérdéses, van-e garancia arra, hogy megfelelő lesz a vasútvonal kihasználtsága.

Részletes költségvetést követelt a kormánytól, hogy kiderüljön mi kerül 5 milliárd forintba egy kilométer vasútvonal megépítésén. Azt is tudni akarta, pontosan milyen formában részesedik majd Magyarország a keleti irányból érkező áruszállításból.

Hangsúlyozta: az LMP nem vagyunk vasút- és fejlesztésellenes, de ezt a beruházást a nemzeti érdekkel ellentétesnek, értelmetlennek tartja.



Fidesz: a jövőt szolgálja a beruházás


Bányai Gábor (Fidesz) visszautasította azokat az ellenzéki állításokat, melyek szerint a nemzeti érdek elárulását jelenti a beruházás. Azzal érvelt: egy olyan projektről van szó, ami a jövőt szolgálja, ami a közlekedési piacot, a magyar szállítmányozást fel tudja emelni, a hasznot pedig minden magyar állampolgár számára megteremti.

A beruházás költségeiről szólva arra hívta fel a figyelmet: jelentős, több mint két és félszeres árkülönbség van a 120km/órás és a 160 km/órás sebességet lehetővé tévő vasúti vonal megépítése között.


Jobbik: a kormány hogyan akarja felhasználni az elkülönített forrásokat?


Z. Kárpát Dániel (Jobbik) rákérdezett arra, hogy a kormány a koronavírus-járvány során pontosan hogyan kívánja felhasználni az elkülönített forrásokat. Ennek fényében lehet megítélni, hogy egy Budapest-Belgrád vasútvonalra jut-e pénz - közölte.

Ezt követően Hiller István levezető elnök az általános vitát lezárta.

Kormány: nem eltolni, hanem gyorsítani kell a fejlesztést!


Schanda Tamás, az Innovációs és Technológiai Minisztérium parlamenti államtitkára az elhangzottakra felelve azt mondta, a kormány hisz a patrióta gazdaságpolitikában. Emellett arra is szükség van, hogy Magyarország a befektetési lehetőségek célpontjává tudjon válni, mert ennek a jelentősége a következő években még inkább fel fog értékelődni - szögezte le.

Ezt a fejlesztést nem eltolni vagy befagyasztani kell, hanem éppen, hogy fel kell gyorsítani - jelentette ki.

Már most is kapacitáshiány van a szállítmányozás területén és alapvetően ez lesz a legjobb és leggyorsabb szállítási mód - érvelt az államtitkár.


Kormány: kiemelten fontos az üvegházhatású gázok kibocsátásának csökkentése


Az üvegházhatású gázok közösségi kereskedelmi rendszerében és az erőfeszítés-megosztási határozat végrehajtásában történő részvételről szóló törvény módosításának vitájával folytatta munkáját a parlament.

Schanda Tamás, az Innovációs és Technológiai Minisztérium parlamenti államtitkára azt mondta, Magyarország számára kiemelten fontos, hogy minden szektor, így a légiközlekedés is hozzájáruljon az üvegházhatású gázok kibocsátásának csökkentéséhez.

A módosítás felhatalmazza a Nemzeti Klímavédelmi Hatóságot, hogy a légijárművek üzembentartóitól jogszerűen bekérhesse a szükséges információkat és ezzel biztosítja a jelentéstételi kötelezettséget - közölte.


Fidesz: Magyarország eddig is mindent megtett a klímavédelemért


Szabó Zsolt (Fidesz) is hangsúlyozta, hogy egy jogharmonizációs eljárásról van szó. Magyarország eddig is mindent megtett a klímavédelem területén és igyekezett meghozni a szükséges jogszabály-módosításokat - emelte ki.

A jogszabály egyrészt kötelezi a repülés területén dolgozó cégeket és szervezeteket az adatszolgáltatásra, az adatokat pedig 2020-tól egy olyan táblázatban kéri be, ami összehasonlíthatóvá teszi azokat - ismertette a javaslatot.


A Jobbik támogatja az indítványt


Balczó Zoltán (Jobbik) azt mondta, hogy egy tonna kerozin elégetésekor 3,1 tonna szén-dioxid keletkezik. Az iparág éves kibocsátása 800 millió tonna szén-dioxid, ami a globális kibocsátás két, százalékát jelenti, de Magyarország éves kibocsátásának a 14-szerese - tette hozzá.

A hatvanas évekhez képest az utaskilométerekre számolt kibocsátás 80 százalékkal csökkent - hangsúlyozta, hozzátéve: a Jobbik támogatja az indítványt.


KDNP: a javaslat üzenete pozitív


Aradszki András (KDNP) is megemlítette, hogy egy uniós szabályozásból fakadó jogharmonizációs előterjesztést tárgyal a parlament. Az indítvány technikai értelemben egy új fájlformátum használatát vezeti be és előírja a tagállamok számára a jelentéstételi kötelezettséget - közölte.

Emlékeztetett arra, hogy Európában minden órában harmincezer légijárat van a levegőben, aminek komoly hatása van a kibocsátásra és az éghajlatváltozásra is.

A javaslat pozitív klímavédelmi üzenet hordoz - foglalta össze mondanivalóját.
(MTI)
 

Véleménye van? Szóljon hozzá!



Tetszett a cikk?

Ha igen, kérjük like-olja weboldalunkat!
Kövess minket a Facebookon!