OGY - Krónika 4. rész (kérdések)

Belföld, 2019.06.03

A diákmunka körülményeiről, a környezetszennyezésről, a vendégmunkások egészségügyi ellátásáról, az autóiparról, a médiáról és a hajózási szabályokról  kérdeztek képviselők az Országgyűlés hétfői ülésén.



Jobbik: miért nem lép fel a kormány a diákmunka-visszaélések ellen?


Farkas Gergely (Jobbik) kérdésében arra szólította fel a kormányt, hogy lépjen fel a diákmunka-rendszerben tapasztalható visszaélések ellen. Pártja kiáll a diákmunkásokat szolgáló méltó körülmények biztosítása mellett. Mint mondta: sürgősen fel kell lépni a visszásságok ellen, a valós problémákra valós megoldásokat követelnek a diákok.

Tállai András államtitkár szerint megfelelőek a diákmunkára vonatkozó szabályok, és a hatóságok átfogóan ellenőrzik a diákok munkakörülményeit, a speciális szabályok betartását. A kormány célja, hogy a fiatal dolgozókat ért jogsértések az elkövetkező időben a lehető legalacsonyabb szintre csökkenjenek - mondta.


MSZP: mit tesz a kormány a környezetszennyezés ellen?


Szabó Sándor (MSZP) arról beszélt, hogy a műanyag hulladékok súlyosan károsítják a környezetet, egyre komolyabb környezeti válság alakul ki, és ez ellen a kormánynak is tennie kell. Világméretű problémáról van szó, de helyben is hatékonyan fel kell lépni a környezetszennyezés ellen - jelentette ki.

Cseresnyés Péter államtitkár kiemelte: a baloldali kormányzás után jelentős előrelépést értek el a műanyag hulladékok visszaszorítása érdekében, ami sok intézkedésnek köszönhető, és további szigorítások várhatók.


DK: hogyan gondoskodnak a vendégmunkások egészségügyi ellátásáról?


László Imre (DK) arra kérdezett rá: hogyan gondoskodnak a vendégmunkások egészségügyi ellátásáról? Rámutatott: 2017-ben 117 ezer külföldi kapott tartózkodási engedélyt, akiknek egészségügyi ellátást kell nyújtani. Holott az intézményrendszer már most is roskadozik - jelentette ki.

Rétvári Bence, az Emberi Erőforrások Minisztériumának államtitkára úgy felelt: "amit önök a határon túli magyaroknak nem akartak megadni, azt a migránsoknak Röszkénél az első pillanatban megadnák".

A vendégmunkások saját költségeik fedezése mellett érkeznek, szemben a migránsokkal - hangsúlyozta, hozzátéve: az alapellátás segítésére számos többlettámogatás áll rendelkezésre.


LMP: miért az autóipart támogatja a kormány az emberek helyett?


Ungár Péter (LMP) "színtiszta neoliberális gazdaságpolitikának" nevezte a környezetszennyező autógyárak jelentős kormányzati támogatását, miközben ezen üzemek semmit nem tesznek a környezeti terhek csökkentéséért. Kijelentette: ha a kormány a nemzet érdekét képviseli, akkor vétózza meg, hogy ezen "klímabűnöző cégek" adókedvezményhez jussanak.

Magyar Levente, a Külgazdasági és Külügyminisztérium államtitkára úgy válaszolt: légszennyezettség azért van, mert az emberek autóval közlekednek, és nem azért, mert azokat Magyarországon állítják elő. Leegyszerűsítésként értékelte a felvetést, majd azt mondta: a németeknél nincs elkötelezettebb zöld nemzet, mégis jelentős az autóipar. Kijelentette: a követelés teljesítése jelentősen rombolná a magyar gazdaságot.


Párbeszéd: segítették-e oroszok a magyar médiabirodalom kiépítését?



Tordai Bence (Párbeszéd) arra kérdezett rá: történt-e orosz segítségnyújtás a fideszes médiabirodalom kialakításában? Utalt az osztrák belpolitikai válságra, szerinte az ott vázolt lehetőség Magyarországon meg is valósult. Azt kérdezte a kormány képviselőjétől: egyetért-e azzal, hogy a fideszesek is számos hazaárulást követtek el, de elővigyázatosabbak voltak?

Dömötör Csaba a Miniszterelnöki Kabinetiroda államtitkára azt felelte: a felszólalásban említett Heinrich Pecinával az az MSZP üzletelt, "akitől ön a mandátumát szokta kérni". Hasonló a helyzet az oroszokkal kapcsolatban - tette hozzá, utalva, hogy szocialista kormány alatt engedték be az orosz titkosszolgálat embereit a magyar szolgálatokhoz. Kijelentette azt is: pártja a sajtószabadságot látja abban, hogy "véget értek a napkeltés idők".


Fidesz: hogyan jellemezhetők a magyar-spanyol gazdasági kapcsolatok?


Kállai Mária (Fidesz) a magyar-spanyol kereskedelmi és befektetési kapcsolatokra kérdezett rá. Ismertette: a Segura cégcsoport Szolnokon növeli beruházásait, ezzel újabb 80 munkahelyet hoz létre. Méltatta az autóipar foglalkoztatási képességét.

Magyar Levente úgy felelt: a kapcsolatok nem rosszak, de lehetnének jobbak is, Spanyolország a magyarországi befejtetők rangsorában a 17. helyen áll.

A járműgyártás az ipari termelés csaknem harmadát adja - folytatta -, hétszáz vállalat csaknem 200 ezer embert alkalmaz. 2010 óta két és félszeresére nőtt a járműipar kibocsátása. Az iparág egyre inkább az elektromos járművek felé fordul - tette hozzá.


Jobbik: tervezik-e a hajózási szabályok módosítását?


Kepli Lajos (Jobbik) azt kérdezte: tervezi-e a kormány a hajózási szabályok felülvizsgálatát a Hableány tragédiája kapcsán? Felszólalása előtt az elnöklő Lezsák Sándor kérésére a Ház egyperces néma felállással emlékezett a múlt heti dunai tragédia áldozataira.

A politikus azt mondta: a katasztrófa kérdését a hajózási szabályok szempontjából is meg kell vizsgálni.

Cseresnyés Péter, az Innovációs és Technológiai Minisztérium parlamenti államtitkára szintén részvétét fejezte ki.

Azt felelte: a kérdés eldöntésével meg kellene várni a szakértői vizsgálatok eredményét. A dunai hajózás folyamatos felülvizsgálati mechanizmus jellemzi - hangsúlyozta -, 2018-ban már másodízben szigorították a nagyobb hajók haladását.

Szakértők sokasága szerint a szabályozás megfelelő, ugyanakkor ha a vizsgálatok tükrében valóban szükséges, szigorítani fognak - mondta.
(MTI)
 

Véleménye van? Szóljon hozzá!



Tetszett a cikk?

Ha igen, kérjük like-olja weboldalunkat!
Kövess minket a Facebookon!