OGY - Krónika 5. rész (EU-s minimálbér, közlekedés)

Belföld, 2024.04.10

Az EU-s minimálbérről szóló európai parlamenti és tanácsi irányelv átültetéséről, és a munkavédelmi törvény módosításáról szóló előterjesztés általános vitáját követően közlekedési tárgyú törvények módosítását kezdte tárgyalni az Országgyűlés szerdán.



Zárszó



Fónagy János, a Nemzetgazdasági Minisztérium államtitkára zárszavában Dobrev Klára (DK) felszólalását és az azzal kapcsolatos érzelmi megnyilvánulásokat a kampány elindulásaként értékelte.

Hangsúlyozta: azt az ellenzéki pártok sem tagadhatják, hogy közel egymillióval többen dolgoznak ma, mint 2010 előtt, 12-ről 4 százalékra csökkent a munkanélküliség, a minimálbér, a garantált bérminimum és az átlagbér pedig 3-3,5-szeresése növekedett. Kiemelte: magyar minimálbér a 17. az EU-s sorrendben, a volt szocialista országok közül pedig a másodikok vagyunk.

A külföldön munkát vállaló magyarokkal kapcsolatban kitért arra: az utóbbi években ez a trend megfordult, ma már több a hazatérő, mint a külföldön munkavállalók száma.

Jobbikos felvetésre reagálva közölte: Somogyban mintegy 2200 harmadik országbeli kapott munkavállalási engedélyt 2024 áprilisáig.


Egyes közlekedési tárgyú törvények módosítása


Államtitkár: a javaslat szabályozási igényekre, jogharmonizációs kötelezettségekre reagál


Nagy Bálint, az Építési és Közlekedési Minisztérium közlekedésért felelős államtitkára expozéjában elmondta, a javaslat a 2023 második félévében elfogadott, átfogó törvénymódosítást követően a közlekedési ágazatban felmerült szabályozási igényekre, jogalkalmazói tapasztalatokra, valamint a jogharmonizációs kötelezettségekre reagál.

A javaslat hét közlekedési tárgyú törvény mellett négy kapcsolódó törvény módosítását célozza; a tarifa- és kedvezményrendszer átfogó korszerűsítése érdekében szükséges, törvényi szintű módosítások mellett tartalmaz hatósági eljárási egyszerűsítéseket, adminisztratív könnyítéseket is.

Szavai szerint a tarifareform részeként a javaslat megteremti az eddigi veszélyhelyzeti kormányrendeletben rendezett törvényi szintű szabályozását a magyarigazolvánnyal rendelkezők kedvezményeinek.

A módosító többek között lehetővé teszi a pontosabb, anonim módon és felvétel nélkül végzett utasszámlálást, valamint a vezetői engedélyek informatikai rendszerből történő lekérdezését - jelezte.

Hozzátette: a javaslat fontos eleme az EU-n belüli útdíjfizetések elmulasztásával kapcsolatos adatok határokon átnyúló cseréje, valamint az útdíjbevételek felhasználásával kapcsolatos pontosítás is.

A módosító pontosítja az utánképzés-foglalkozásvezetőkre vonatkozó szabályokat, költségmentességet rögzít továbbá a járműlopás miatt hivatalból, átmeneti időszakra forgalomból kivont járművek forgalomba helyezésénél - közölte.


A Fidesz támogatja a javaslatot


Szeberényi Gyula, a Fidesz vezérszónoka hangsúlyozta: a javaslat célja a vasúti, légi és közlekedési szakterületen az ágazat elmúlt időszakának tapasztalatai és szabályozási szükségletek rendezése, valamint a jogharmonizációs kötelezettség teljesítése.

A vezetői engedélyeket a járművezetők nem kötelesek maguknál tartani, de a közúti ellenőrzéseket támogató informatikai rendszer alkalmassá tehető a szükséges adatok lekérdezésére, többek között ezt célozza a módosítás - emlékeztetett.

Elmondása szerint a javaslat tartalmazza az útdíj felhasználhatóságának pontosítását is, a rendelkezésre állási díj mellett a rendelkezésre állás alapú szolgáltatási díj feltüntetésével.

Hangsúlyozta, hogy "új időszámítás" kezdődött március 1-jén a magyar közlekedésben, hiszen a tarifarendszer megváltoztatása négymillió ember életét tette könnyebbé; mindenki olcsóbban, gyorsabban és egyszerűbben érhet célba.

Vármegye- és országbérletből már több mint 5,2 milliót adtak el, az intézkedés ugyanakkor nem jelentett bevételkiesést - emelte ki, a Fidesz-frakció támogatásáról biztosítva a javaslatot.


DK: az új tarifarendszer jó irányt jelent


Arató Gergely (DK) jelezte: a közösségi közlekedésben az új tarifarendszer jó irányt jelent, és azt szolgálja, hogy legyen minden magyar embernek megfizethető áron elérhető, ráadásul emellett környezetvédelmi hatása is van.

Az ellenzéki politikus szerint az viszont nem igaz, hogy nem okoz bevételkiesést az új tarifarendszer, a szolgáltatási színvonal pedig a pénzhiány miatt romlik.

Arató Gergely azonban nem nevezte elfogadhatónak a törvényjavaslat "határon túli magyar szavazatok megvásárlására" szolgáló rendelkezéseit. Ugyanis a korábbinál több alkalommal utazhatnak majd kedvezményesen a határon túli magyarok, ráadásul 90 százalék helyett ingyen. Miért nem adják meg ezt a kedvezményt a magyarországi magyaroknak? - tette fel a kérdést.

A légi közlekedés kapcsán megjegyezte, hogy az közlekedési mód nem fenntartható, amely tönkre teszi a főváros egy részének életminőségét.
(MTI)
 

Véleménye van? Szóljon hozzá!



Tetszett a cikk?

Ha igen, kérjük like-olja weboldalunkat!
Kövess minket a Facebookon!