OGY - Krónika 6. rész (kérdések, azonnali kérdések)

Belföld, 2019.11.11

A kérdések között a Balaton-parti nádirtásról, majd az azonnali kérdések sorában a szociális ágazatban dolgozók bérhelyzetéről és a vasúti késésekről volt szó hétfőn az Országgyűlésben.



Jobbik: hogyan kíván a kormány gátat szabni a Balaton-parti természetkárosításnak?


Balczó Zoltán (Jobbik) azt kérdezte, hogyan kíván a kormány gátat szabni a Balaton-parti természetkárosításnak? Felidézte, tavasszal látott napvilágot a hír, hogy Balatonakali partjainál a fokozottan védett nádast jelentős mértékben kiirtották. Azt mondta, ezután olyan tevékenységet végeztek az érintett területen, amely valószínűsíti, hogy az okozott természetkárosítást nem szándékoznak helyre állítani, erre utal a kiszabott bírság is.

Farkas Sándor, az agrártárca államtitkára elmondta: a nádirtás lakossági bejelentése után a természetvédelmi hatóságként eljáró Veszprémi Járási Hivatal azonnal helyszíni szemlét tartott. Rámutatott: a Balaton medrének területe egyes helyeken a partszakaszok is, a Natura 2000 természetvédelmi előírások hatálya alá esik. A vonatkozó kormányrendelet alapján a nádgazdálkodással kapcsolatos, és egyéb tevékenység csak természetvédelmi hatóság engedélyével végezhet. A helyszíni szemle során a hatóságnak az érintett ingatlanfejlesztő cég képviselői a nádirtásra vonatkozó engedélyt nem tudtak bemutatni, ezért azonnali hatállyal eltiltották a céget minden "mechanikai beavatkozástól."

Ezek megszegése esetére bírság kiszabását írták elő, az eddigi tevékenység miatt egymilliós bírságot szabtak ki és helyreállításra kötelezték az ingatlanfejlesztő céget.


Azonnali kérdések


Jobbik: elszakadt a szociális ágazatban dolgozók bére a valóságtól


Sneider Tamás (Jobbik) azt kérdezte, mennyit ér a szociális dolgozók megbecsülése a kormánynak? Szerinte körülbelül annyit, hogy a szociális ágazatban már 10 ezer dolgozó döntött a munkabeszüntetés mellett az elmúlt időszakban. Ők azonban nem a most meghirdetett sztrájkra készülnek, már elhagyták a szakmájukat - jegyezte meg. Hozzátette: kilenc éve hitegetik ezeket az embereket, de csak garasokat juttatnak az ágazatnak. Az itt dolgozók bére annyira lecsökkent, hogy az már a megélhetésüket veszélyezteti. A november 13-i sztrájkot pedig a még elégséges szolgáltatások ellehetetlenítésével próbálják megakadályozni - közölte.

Rétvári Bence, az Emmi parlamenti államtitkára kiemelte: a kormány számára fontos, hogy amikor lehetősége nyílik, fejezze ki mint anyagiakban, mind erkölcsiekben megbecsülését a szociális szférában dolgozók felé. Kitért arra, hogy bár az ellenzék nem támogatta, a szociális munka napjává nyilvánították november 12-ét. Kitért arra is, hogy igyekeztek a béreknél is emelést biztosítani. 2019-ben 2010-hez képest 84 százalékkal nagyobb az a bértömeg, amiből a szociális intézmények gazdálkodni tudnak. A jövő évi költségvetésben sok korábbi, sokszor külön jogcímen biztosított támogatással szemben 40 milliárdos olyan többlet van, ami sokkal kiszámíthatóbbá teszi a szociális intézmények működését - ismertette.

Most is tárgyalásokban vannak, hogy ilyen és hasonló béremelésekről tudjanak beszámolni - mutatott rá.


MSZP: mikor lesz érdemi változás a vasúti késéseknél?


Bangóné Borbély Ildikó (MSZP) felidézte az előző heti interpellációjára adott minisztériumi választ, miszerint naponta 3900 vonat, és 32.500 autóbusz indul el, közel 4 millióval többen utaznak a vasúton 2015 óta, a kárpittisztítások száma pedig 25 százalékkal nőtt az elmúlt években. Úgy számolt a fenti adatok alapján, hogy lényegében nem végeznek több tisztítást, hiszen az utasok száma is ennyivel nőtt. Emellett folyamatosak a késések, minősíthetetlen a vasút állapota, aminek a pénz és szakemberhiány az oka. Mikor lesz érdemi változás? - tette fel a kérdést a politikus.

Fónagy János nemzeti vagyonnal kapcsolatos parlamenti ügyekért felelős államtitkár azt mondta: idén 8200 személyszállító vonat közlekedési ideje összesen 159 év volt, míg az összes vonat összes késése 2,9 év. Eszerint egy vonatra két perc késés jutott. Hozzátette: tudja, hogy ha egy-egy vonat késik, akkor nem ennyit késik, de amikor káoszt emleget a képviselő, akkor érdemes felhívni a figyelmet arra is, hogy aki pusztán a számokkal játszik, nem tudja a valós képet láttatni.

A vasút mintegy 10 százalékán van késés, és ez az elmúlt időszakban csökkent, de ennek mértékével nem elégedettek, jobb lenne, ha sokkal kevesebb vasútjárat késne - mondta. Összességében ugyanakkor a magyar vasút biztonságosan közlekedik, biztonsággal szolgálja az utasok érdekeit.


A DK a nevelőszülői rendszerről


Arató Gergely (DK) azt mondta, az elmúlt hetekben újabb nevelőszülővel fordult elő, hogy bár fél éves kora óta neveltek egy gyereket, de négy és fél év után elvették tőlük annak ellenére, hogy kezdeményezték az örökbefogadást. A kisgyerek egy idegen párhoz került, ráadásul szokatlanul gyors eljárásban, pár nap alatt elszakították a gyereket a nevelőszülőktől. Ez az eljárás nem szolgálja a gyermek érdekét, ugyanakkor nem egyedi esetről van szó - hangsúlyozta, és azt kérdezte: terveznek-e jogszabály-változást, vagy más intézkedést az ilyen esetek elkerülésére.

Nagy István agrárminiszter úgy reagált: csak a gyerek számít, az a biztonság, hogy az a gyerek, aki a vér szerinti szüleit elveszíti, családot találjon.

Az a cél, hogy a gyerekek a lehető legjobb körülmények közé kerüljenek - mondta. Hozzátette: az egyedi eseteket nem tudja megvizsgálni, de nevelőszülőknél a gyerekek biztosan jó helyen vannak. Ha olyan helyzet alakul ki, hogy örökbe fogadnák a gyermeket, azt érdemes támogatni - jegyezte meg.
(MTI)
 

Véleménye van? Szóljon hozzá!



Tetszett a cikk?

Ha igen, kérjük like-olja weboldalunkat!
Kövess minket a Facebookon!