Az Oroszország Ukrajna elleni támadása miatt megszigorított földgáztárolási szabályok alapján a tárolók üzemeltetői kötelesek legkevesebb 40 százalékos töltöttségi szintet biztosítani február 1-jére. A tényleges töltöttségi szint jóval magasabb, 78,6 százalékos.
A jogszabályban előírt célt "messze túlteljesítettük", ami "nagyszerű közös teljesítmény mindazoktól, akik takarékosan bánnak a földgázzal" - nyilatkozott német hírportálok csütörtöki jelentései szerint Klaus Müller, az ellátórendszer működését felügyelő hatóság vezetője.
Megerősítette, hogy továbbra is valószínűtlennek tartják a földgázhiányt a tél végéig tartó időszakban.
Az első kihívás teljesítése után viszont "az a feladatunk, hogy vezetékes orosz gáz nélkül töltsük fel a tárolókat nyáron a következő télre". Ebben lehet támaszkodni a cseppfolyósított földgáz (LNG) fogadására szolgáló új tengeri terminálokra, de a takarékos fogyasztás fenntartása is elengedhetetlen - mondta a Bundesnetzagentur vezetője.
Az ukrajnai háború előtt Németország a földgázfelhasználásának bő 50 százalékát fedezte orosz importból. Moszkva a háború kezdete óta fokozatosan visszafogta, majd beszüntette a Németországba irányuló exportot, annak ellenére, hogy a háború miatt Oroszországgal szemben bevezetett európai uniós büntetőintézkedések nem érintik a földgázkereskedelmet.
Az Oroszországot Németországgal közvetlenül összekötő Északi Áramlat-1 vezeték augusztus végi leállításával 2022 szeptembere volt az első hónap az oroszországi import kezdete, 1972 óta, amikor nem érkezett Németországba földgáz közvetlenül Oroszországból.
A kormányzati adatok szerint az orosz import kiesését sikerül ellensúlyozni a diverzifikációval, új beszerzési források bevonásával. Az első számú importpartner - azaz Oroszország - helyére Norvégia lépett, és alig egy év alatt felépítették az ország első három LNG-terminálját.
Mind a három úgynevezett úszó terminál, amelyek legfőbb eleme egy különleges hajó, hivatalos elnevezéssel úszó tároló és visszagázosító szerelvény (floating storage and regasification unit - FSRU). Ezen a hajón alakítják gáz-halmazállapotúvá a tartályhajókon érkező LNG-t, hogy betáplálhassák a szárazföldi vezetékrendszerbe.
A berlini vezetés tervei szerint három tengerparti LNG-terminált is építenek majd. Ezek a beruházások legkorábban 2025-ben vagy 2026-ban készülhetnek el. A szövetségi kormány 2022 tavaszán, röviddel az Ukrajna elleni orosz támadás után határozta el az LNG-terminálok fejlesztését, hogy felszámolja Németország függőségét az orosz földgázimporttól.
(MTI)
Véleménye van? Szóljon hozzá!