Sokan döntöttek úgy idén is, hogy a Fekete Péntek túl jó lehetőséget jelent ahhoz, hogy csak egyetlen napig tartson; a piacvezető Extreme Digital szokásához híven egy héttel korábban tartotta a saját akcióját, a Mall-nál pedig az egész hónap a fekete péntekről szól. Sokan egész hétvégén, mások egész héten megtartották a kedvezményes áraikat. A koncentrált hazai e-kereskedelemben a Fekete Péntek a nagy webáruházak csataterévé vált. A legnagyobbak elsősorban a gyártói és beszállítói kapcsolataiknak köszönhetően olyan árakat képesek biztosítani a vásárlók számára, amire a kis online áruházaknak nincs lehetőségük. Másodsorban az ő marketing gépezetük és a raktárkapacitásuk alkalmas arra, hogy kiszolgálja az egész Black Friday őrületet.
A kis szereplők viszont képtelenek felvenni a versenyt, esetükben a Fekete Péntek sokkal inkább a piacvesztés minimalizálásáról szól, mintsem a bevételek növeléséről. Számukra szinte lehetetlen küldetésnek tűnik a nagyok által keltett reklámzaj túlharsogása, ráadásul nem is képesek olyan mértékű leárazásokat finanszírozni, mint a gyártói támogatással rendelkező piacvezető webáruházak.
A kis webáruházaknak komoly árversenyben kell érvényesülniük és fennmaradniuk. A piacvezetők folyamatosan versengenek azon, ki tud magasabb leárazást biztosítani, ezáltal nagyobb piaci részesedést szerezni magának. A kis szereplők természetesen nem kelhetnek versenyre ezekkel az akciókkal, de közvetett módon ők is profitálnak a nagyok versengéséből.
A telített magyar piacon a fokozott árverseny elbizonytalanítja a terjeszkedni kívánó külföldi kereskedőcégeket, ezért a hazai online szektor kevésbé vonzó számukra. Tudják, hogy egy jó exportterv önmagában nem elegendő a magyar piacszerzéshez, ha nem tudnak megfelelő árrésre szert tenni. A kontinens e-kereskedelmére egyre határozottabban jellemző a globalizáció. Éppen ezért az e-commerce szakértők többsége arra számít, hogy a telített piacokról egyre több külföldi kereskedőcég nyit Magyarország felé, de ugyanez elmondható lesz a hazai kereskedőktől is. A külföldi áruházak szerepe már most is jelentősnek mondható, hiszen a GKI Digital toplistáján szereplő tíz legnagyobb forgalmat bonyolító shop fele közülük kerül ki; a román eMAG, a cseh Alza és Mall, a brit Tesco és a német MediaMarkt kivétel nélkül fontos szereplői a hazai e-kereskedelemnek.
A hazai e-kereskedőket egyre inkább foglalkoztatja a külföldi piacnyitás gondolata. Korábban egyértelműen a nagy népességszámmal rendelkező Románia és a fővároshoz közeli Szlovákia tűnt népszerű célpiacnak, mára azonban egyre többen fordulnak Horvátország és Szlovénia felé. Mivel relatív alacsony népességszámmal rendelkeznek, így természetes módon védve vannak a nagy nemzetközi kereskedők dominanciájával szemben, ugyanakkor jó lehetőséget tartogatnak a magyar webshopok számára. Az Extreme Digital szlovén
edigital.si webáruháza 2015 óta szolgálja ki a vásárlók igényeit, illetve jó példát szolgáltat arra, hogy a komolyabb erőforrásokkal rendelkező hazai webáruházak stabilan működhetnek a szomszédos országokban.
(X)
(Webrádió)
Címkék
Fekete péntek
Black friday
Edigital.si
Véleménye van? Szóljon hozzá!