Lassuló ütemben, de továbbra is csökken a brit gyáripar aktivitása

Gazdaság, 2024.03.01

Lassuló ütemben ugyan, de továbbra is csökken a brit feldolgozószektor aktivitása a pénteken ismertetett havi mérőszámok alapján. A folytatódó gyengeség elsődleges oka a vállalatok beszámolói szerint jemeni húszi lázadók támadásai által a vörös-tengeri szállítási forgalomban okozott felfordulás.

Az S&P Global pénzügyi-gazdasági adatszolgáltató csoport és a brit vállalati szektor beszerzési aktivitását mérő intézet (Chartered Institute of Procurement & Supply, CIPS) közös felmérése szerint a brit gyáripar szezonálisan kiigazított beszerzésimenedzser-indexe (BMI) februárban 47,5 volt a januárban mért 47,0 után.

Az 50 alatti BMI-indexek a vizsgált szektorok aktivitásának lanyhulását jelzik, vagyis a 47,5-ös adat továbbra is a brit feldolgozó ágazat teljesítményének visszaesését mutatja.

A brit feldolgozóipar aktivitási mérőszáma tizenkilenc hónapja folyamatosan az 50-es határszint alatt jár.

Rob Dobson, az S&P Global Market Intelligence igazgatója a februári feldolgozóipari BMI-indexet kommentálva kiemelte: a brit gyáripari vállalatoknak továbbra is a vörös-tengeri válság okoz problémákat, mivel a húszik támadásai miatt késnek a nyersanyagszállítások, emelkedtek a beszerzési árak és mindez nyomást gyakorol a termelési kapacitásokra.

Dobson szerint ez a keresletben is érezteti tovagyűrűző hatásait, mivel a szállítási felfordulás és a megemelkedett fuvarköltségek miatt az új exportmegrendelések is visszaestek.

Rövid időn belül ez a második olyan felmérés, amely azt jelzi, hogy a brit vállalati szektor megszenvedi a vörös-tengeri szállítmányozási fennakadásokat.

A Brit Kereskedelmi Kamarák által 1087 brit vállalat bevonásával e hét elején elvégzett vizsgálat résztvevői közül az exportcégek 55 százaléka, a feldolgozóipari és az üzleti szolgáltatásokat nyújtó vállalatok 53 százaléka nyilatkozott úgy, hogy tevékenységükre negatív hatást gyakorol a vörös-tengeri teherhajózásban kialakult válság.

A kamarai szövetség által kérdezett vállalatok egyes esetekben a konténerbérleti díjak 300 százalékos emelkedéséről és a szokásosnál három-négy héttel hosszabb szállítási időtartamról számoltak be.

Az Irán által támogatott húszik a Vörös-tengeren közlekedő - szerintük Izrael felé tartó vagy Izraelt védő - kereskedelmi és hadihajókat november óta támadják rendszeresen, válaszul arra, hogy Izrael háborút indított a gázai övezetet uraló Hamász iszlamista terrorszervezet ellen.

Az izraeli hadműveletek előzményeként a Hamász tavaly október 7-én Izrael déli térségében példátlan terrortámadást hajtott végre, amelyben 1200 ember meghalt, háromezren megsérültek.
(MTI)
 

Véleménye van? Szóljon hozzá!



Tetszett a cikk?

Ha igen, kérjük like-olja weboldalunkat!
Kövess minket a Facebookon!