Londoni elemzők: az amerikai gazdaságban megtorpanást, Mexikóban recessziót okozhatnak Trump új vámjai

Gazdaság, 2019.05.31

Londoni pénzügyi elemzők szerint az amerikai gazdaságban hirtelen lassulást, Mexikóban recessziót okozhatnak az amerikai elnök által bejelentett új importvámok, amelyek hatásait a globális autóipari vállalatok különösen megszenvedhetik.

Donald Trump közölte, hogy az Egyesült Államok június 10-től az amerikai piacra irányuló teljes mexikói exportra 5 százalék vámot vet ki, és e vámtétel havonta 5 százalékponttal emelkedik, amíg el nem éri a 25 százalékot.

Trump az intézkedéssel az Amerikába tartó illegális bevándorlás megfékezésére akarja rákényszeríteni Mexikót.

Az egyik tekintélyes londoni pénzügyi-gazdasági elemzőház, az Oxford Economics pénteken kidolgozott előrejelzésében közölte: az általa kifejlesztett számítási módszer - Oxford Economics' Global Economic Model - azt mutatja, hogy ha a mexikói importra alkalmazott amerikai vám valóban eléri a 25 százalékot és tartósan ezen a szinten marad, az amerikai gazdaság növekedése 2020-ban a cég alapeseti előrejelzéséhez képest legalább 0,7 százalékponttal 1 százalékra vagy még alacsonyabb ütemre lassul, a mexikói gazdaság pedig valószínűleg recesszióba kerül.

A ház londoni elemzőinek adatai szerint a Mexikóból Amerikába érkező áruimport értéke tavaly elérte a 350 milliárd dollárt, a Mexikóba irányuló amerikai áruexport 270 milliárd dollár volt.

Ráadásul a kétoldalú kereskedelem erőteljesen integrált, az áruk rendszerint többször is átlépik a határt oda-vissza, különös tekintettel arra, hogy a Mexikóba exportált amerikai termékek 40 százaléka, a Mexikóból importált áruk 75 százaléka további feldolgozást igénylő köztes termék.

Így az amerikai elnök által kilátásba helyezett vámok a határ északi és déli oldalán egyaránt komoly kockázatokkal terhelik az üzleti szektor aktivitását - hangsúlyozzák pénteki helyzetértékelésükben az Oxford Economics londoni közgazdászai.

Az amerikai gazdaság a legutóbbi vámpolitikai fejleményektől függetlenül túljutott a növekedési ciklus fordulópontján. Ezért az amerikai jegybank feladatait ellátó Federal Reserve következő lépése várhatóan egyébként is egy 0,25 százalékpontos kamatcsökkentés lesz 2020 elején, de a Mexikóval szembeni vámintézkedések hatásai növelik annak a valószínűségét, hogy a Fed már az idei év vége előtt végrehajtja ezt a kamatcsökkentést - jósolták az Oxford Economics elemzői.

Egy másik nagy londoni pénzügyi-gazdasági elemzőház, a Capital Economics pénteki helyzetértékelésében a globális autóiparra nehezedő kockázatokat emeli ki.

A ház becslése szerint az amerikai vámintézkedések hatásaként 5 százalékkal is csökkenhet az amerikai piacra irányuló mexikói export, és ez 0,7 százalékos veszteséget okozhat a mexikói hazai össztermék (GDP) éves értékében ahhoz a szinthez képest, amelyet a mexikói gazdaság a vámhatások nélkül elérhetne.

Ez két okból is komoly ütést mérne a globális autóiparra: Mexikó ugyanis egyrészt önmagában hatalmas autópiac, és az amerikai export csökkenésével a mexikói kereslet is gyengülne, másrészt számos nagy autógyár Mexikót használja gyártási központként, éppen azért, hogy onnan az amerikai piacra exportálhasson.

Mindez azt jelenti, hogy az amerikai vámintézkedések jelentős hatást gyakorolhatnak a globális autóipari vállalatok bevételeire - hangsúlyozták a Capital Economics londoni elemzői.

A ház szerint nem meglepő, hogy pénteken zuhantak azoknak az autógyártóknak a részvényárfolyamai, amelyek a leginkább ki vannak téve a Trump által kilátásba helyezett vámok hatásainak, és e papírok gyaníthatóan a jövőben is gyengén teljesítenek, ha az amerikai kormány teljes egészében végrehajtja a vámemelési tervet.

A Capital Economics kimutatása szerint a Fiat-Chrysler csoport globális eladásainak több mint 10 százalékát a Mexikóból Amerikába irányuló autóexport adja, de a GM és a Nissan esetében is 6-8 százalék között van ez az arány.
(MTI)
 

Véleménye van? Szóljon hozzá!



Tetszett a cikk?

Ha igen, kérjük like-olja weboldalunkat!
Kövess minket a Facebookon!