Felidézik, hogy a zalaegerszegi járműipari tesztpályát megvalósító Autóipari Próbapálya Zala Kft. (APZ) a Széchenyi István Egyetemért Alapítvány 100 százalékos tulajdonában van, és az alapítvány járműipari innovációs közfeladatainak megvalósítását végzi.
A járműipari innovációs közfeladatok a Széchenyi István Egyetem képzéseinek fejlesztését és piaci megjelenési lehetőségeinek szélesítését eredményezték, új képzések indultak el az egyetemen, és új innovációs központot is alapítottak. Azt közölték: a ZalaZONE tesztpálya fejlődése olyan mértéket öltött, ami kiemelt központtá tette a járműipari innovációk terén, valamint a mesterséges intelligencia területén is országos jelentőségűvé válik a tervezett további fejlesztéseket követően. Mindez szükségessé teszi, hogy a ZalaZONE tesztpálya további működtetése egy önálló közfeladatot ellátó közérdekű vagyonkezelő alapítvány keretében folytatódjon.
A tesztpálya-beruházás harmadik ütemének idei megvalósulásával az oktatási jellegű kutatási célok mellett a piaci jellegű működés jelentősége is megnő, amelynek országos, illetve nemzetközi szintű kihasználhatóságát az biztosítja a leginkább, ha a tesztpálya a jövőben önállóan, országos hatáskörben működik, és tulajdonjogilag nem egy térségi, egyetemi ökoszisztémához kapcsolódik.
A tesztpálya továbbfejlesztéshez elengedhetetlen, hogy egyetemekkel, kutatóintézetekkel, állami fejlesztőkkel és magáncégekkel a jelenleginél is szélesebb körű együttműködéseket építsen fel az energetikai, autóipari, agrár- és védelmi témájú kutatásokon keresztül.
A Széchenyi István Egyetemért Alapítvány kuratóriuma, mint alapítói joggyakorló ezért döntött az alapítvány szétválasztásáról, amelynek eredményeként a Széchenyi István Egyetemért Alapítványból az APZ Kft. 100 százalékos üzletrésze és a kapcsolódó közfeladatok kiválnak, és egy új, önálló közfeladatot ellátó közérdekű vagyonkezelő alapítvány jön létre a ZalaZONE, amelyben az állam csatlakozó alapítóként vesz részt.
Az állam szempontjából fontos nemzeti érdek, hogy a globálisan átrendeződő járműipari környezetben Magyarország kiemelkedő szerepet vállaljon a járműipari innovációkban, valamint hogy az e területet érintő, mesterséges intelligencián alapuló fejlesztésekben is meghatározó tényező legyen.
Ezen célok érdekében egy nemzetközi viszonylatban is kiemelkedő színvonalú, speciális tesztkörnyezetre van szüksége a magyar járműiparnak és a járműiparhoz kapcsolódó MI-iparnak.
Mindezekre tekintettel a kormány nevében Hankó Balázs, a tudománypolitika koordinációjáért felelős miniszter várhatóan kedden törvénymódosítást nyújt be az Országgyűlésnek - közölték.
A hétfői bejelentés kapcsán a zaol.hu arról számolt be, hogy az üzleti, tudományos és kutatási célokat egyszerre szolgáló tesztpálya egyedülálló elemei - többféle, még fel nem mért tulajdonosi részarányok értékén túl - jelenleg több mint 70 milliárd forintos értéket képviselnek, a szolgáltatásait 53 járműipari megrendelő veszi igénybe, a bővítése az igényeknek megfelelően folyamatos.
A heteken belül létrejövő alapítvány kuratóriumában és a felügyelő bizottságban a székhelyül szolgáló Zalaegerszeg képviselői is jelen lesznek.
(MTI)
Véleménye van? Szóljon hozzá!