2021 is az e-kereskedelem éve

IT/Tudomány, 2021.11.09

Folytatódik az e-kereskedelem gyors növekedése, noha egyes elemzések szerint a 2021 esztendő utolsó negyedéve lassuló növekedést eredményezhet.

Black Friday De mi állhat ennek a hátterében és mire számíthatnak az online kereskedők a következő években? Ezeket a kérdéseket igyekeztünk megválaszolni.

Mielőtt rátérnénk napjaink meghatározó tendenciáira, érdemes visszatekinteni az előző évekre. A korábbi években lineáris növekedés jellemezte a hazai online piacot, amit csak a koronavírus-járvány volt képes befolyásolni. Míg a legtöbb gazdasági ágazat komoly nehézségekkel szembesült, addig az e-kereskedők számára az jelentette a legnagyobb gondot, hogyan szolgálják ki a megnövekedett rendelésállományt. Mindenki a biztonságos online térben szeretett volna vásárolni.

A korábbi években évi 15-20 százalékos növekedés volt mérhető, 2020-ban 45 százalékot nőtt a magyarországi online piac. Sokan arra számítottak, hogy a 2021-es esztendő a rendkívül magas bázis miatt a megtorpanás éve lesz, viszont ma már biztosan állíthatjuk, hogy ez nem így van. A GKI Digital és az Árukereső jelentése szerint 2021 első félévében 30%-os bővülés mellett bruttó 494 milliárd forintos belföldi forgalmat bonyolított a magyar online kiskereskedelmi piac, melyen belül az első negyedév forgalma 43,7%-kal múlta felül a 2020-as első negyedév forgalmát.

Felmerülhet a kérdés, honnan ered ez a nem várt mértékű növekedés. A megkérdezett marketingmenedzser szerint ma már relatív pontos mérések és jelentések állnak rendelkezésre, ami alapján tudhatjuk, hogy a vásárlói bázis növekedése egyre kevésbé képes segíteni az online kereskedelmet, hiszen egyre kisebb azok száma, akik még nem vásároltak online, mégis megszólíthatók. Az átlagos megrendelési érték sem növekszik tartósan, noha épp a pandémia időszaka kivétel volt; 2020-ban 18-20 százalékos növekedés volt tapasztalható ennél a mutatónál, de idén már bázis alatti eredmények láthatók. A növekedés legfontosabb motorját a vásárlási gyakoriság adja. Az idei év első hat hónapjában tovább nőtt az egy főre vetített vásárlási gyakoriság, ami jelenleg átlagosan 17 online rendelés / fő / év.

Ezek alapján biztosan tudható, hogy az idei esztendő összesített eredményei jelentős növekedést mutatnak majd, azonban cseppet sem biztos, hogy a Black Friday és a karácsonyi vásárlási láz is beváltja a hozzá fűzött reményeket. Az energiaforrások, üzemanyagok és chipek árai jelentős áremelkedést indokolnak, ami egészen biztosan rányomja a bélyegét az idei vásárlási kedvre. Nem mellesleg a tavalyi évben megjelenő rendelésállomány olyan kihívás elé állította a webáruházakat és legfőképpen a logisztikai szektort, ami kiszállítása során óhatatlanul is történtek hibák. A negatív tapasztalatok és ezek a közösségi médiában folytatott hangoztatása sokakat eltántorít a Black Friday akcióktól, noha ezek jelentős megtakarítást tesznek lehetővé, de csak abban az esetben, ha vállaljuk az esetlegesen hosszabb kiszállítási idők lehetőségét.

Elsősorban a fent leírt tendenciák miatt sokan úgy gondolják, hogy a hazai e-kereskedelem stabil, de némiképp lassuló növekedésre lesz képes a következő években.
(Webrádió)
 

Véleménye van? Szóljon hozzá!



Tetszett a cikk?

Ha igen, kérjük like-olja weboldalunkat!
Kövess minket a Facebookon!