Keresőoptimalizálás: megéri fektetni bele?

IT/Tudomány, 2021.08.27

Az elmúlt időszakban hatalmas lendületet vett a magyar keresőoptimalizáló piac: egyre több üzleti vállalkozás dönt úgy, hogy az online jelenlétét keresőoptimalizálással próbálja megerősíteni.

A nagy kérdés ez: megéri a SEO? Járjuk körül a kérdést!

Mit jelent a SEO?

A keresőoptimalizálás (angolos rövidítéssel SEO) egy online marketing eszköz. Célja egy weboldal forgalmának, látogatószámának növelése. A magasabb forgalom üzleti előnye a megrendelések, új ügyfelek számának emelkedésében szokott megmutatkozni.

Amikor keresőoptimalizálunk egy honlapot, akkor a Google keresőből igyekszünk minél több felhasználót az oldalunkra irányítani. A cél az, hogy a lehető legtöbb releváns keresőkifejezésre (kulcsszóra) a legelső találatok között jelenjen meg a weboldalunk.

Például, ha elektromos kerékpárok szaküzletünk van Szegeden, akkor a SEO révén igyekszünk a legtöbb ide vágó keresésre („elektromos kerékpár Szeged”, „elektromos kerékpár pályázat”, stb. ) jó helyen megjelenni a találati listán.

Mikor éri meg a keresőoptimalizálás?

A SEO nem szuperfegyver, hanem egy marketing eszköz a sok közül. Sok vállalkozás számára lehet kitörési pont, de nem mindenkinek. Léteznek területek, ahol egyszerűen nem éri meg SEO-val foglalkozni.

Az első ilyen eset, ha egy témakörre nincs számottevő keresés az interneten. Ahhoz, hogy keresőoptimalizálásból szerezzen egy vállalkozás plusz bevételt, először is arra van szükség, hogy a termékeire, szolgáltatásaira, megoldásaira legyen valós kereslet az interneten.

Ez könnyen kideríthető egy kulcsszavas piackutatással. Ha egy témakörben nincs keresési potenciál, az adott téma iránt érdeklők nem az interneten keresnek megoldást, akkor felesleges SEO-ra költeni. Szerencsére az ilyen témakör, bár előfordul, alapvetően ma már ritka.

Szintén kizáró ok lehet, ha egy adott témakörön belül túl erős a verseny, túlságosan erősek a versenytársak. Ha például a nagy skandináv bútoráruházakkal kell versenyezni, akkor érdemes végiggondolni, biztosan meg fog-e térülni a befektetés. Ugyanez igaz például az ingatlanos vagy használtautós piacon: lehet próbálkozni, de nem néhány milliós tétel lesz a beszállási költség. Rengeteg szegmens létezik azonban, ami SEO szempontból egy aranybánya: sok keresés, alacsony verseny. Más területeken már erősebb a verseny, de bőven van kitörési pont. Az ilyen szegmensekben a SEO nagyon komoly eredményeket hozhat, mert képes hosszú távon is stabilan magas forgalmat hozni a keresőoptimalizált honlapra.

Ez a stabilitás adja a SEO legfőbb előnyét: a fizetett hirdetések esetén csak addig van forgalom, amíg megy a fizetett kampány. A SEO azonban nem feltétlenül igényel folyamatos befektetést. Egy jól keresőoptimalizált honlap akár évekig is uralhatja a Google találati listát. Ráadásul akár teljesen ingyenesen is el lehet indulni vele, szemben a fizetett hirdetésekkel.

Milyen módjai lehetnek a SEO munkának?

A SEO egy komplex folyamat, ami sok kisebb – de önmagában is összetett – munkafázisra tagolódik. Ezzel együtt a SEO tanulható. Kisebb vállalkozások számára ezért, ha van idejük és energiájuk, jó megközelítés lehet, ha saját maguk kezdik el optimalizálni a honlapjukat.

Az interneten rengeteg SEO témájú cikk olvasható, és vannak nagyon jó online tanfolyamok is, ahol elsajátítható, mit jelent a keresőoptimalizálás lépésről-lépésre.

A másik – drágább, de legtöbbször hatékonyabb – út, ha szakértővel dolgozunk. Ma Magyarországon egyre több ügynökség és szabadúszó vállal SEO munkát. A kép meglehetősen vegyes, nagyon nehéz a különböző szolgáltatókat ár/érték arány mentén összehasonlítani. Vannak, akik külön vállalnak kulcsszókutatást vagy linképítést, mások csak teljeskörű, komplex szolgáltatást nyújtanak. A leggyakoribb konstrukciók a magyar piacon a sikerdíjas, projektalapú és havidíjas keresőoptimalizálás.

Miért jó megoldás a havidíjas keresőoptimalizálás?

A havidíjas SEO azt jelenti, hogy egy hosszabb időszakon (általában 1 év) keresztül dolgozunk együtt a SEO szakértővel a honlapunk keresőoptimalizálásán. A hangsúly a közös munkán van: a megrendelő sosem tudja teljesen kiszervezni a SEO feladatokat.

Egy jó SEO kampányhoz mindig szükség van a honlaptulajdonos aktív részvételére, szakmai tapasztalatára van szükség, hiszen ő ismeri a vállalkozását, a vásárlóit/megrendelőit. Ennek a közös munkának jó keretet ad a havidíjas SEO.

A havidíjas konstrukció másik előnye, hogy rávilágít a keresőoptimalizálás egyik alapjellemzőjére: a SEO minden esetben hosszú távú folyamat. A keresőoptimalizálásban a gondos tervezés, a pontos kivitelezés és a sok türelem az, ami eredményt hoz. Ehhez a szemlélethez jól idomul a havidíjas SEO szolgáltatás – szemben például a sikerdíjas megállapodásokkal.

Mennyi idő alatt hoz a SEO eredményt?

A SEO munka általában egy új honlap esetén leghamarabb nagyjából 5-6 hónap alatt hoz eredményt. Régebbi, jelentős minőségi linkkel és tartalommal rendelkező weboldalak esetén már hamarabb is jöhetnek az első eredmények.

Természetesen ez azt is jelenti, hogy ha egyből kézzel fogható eredményre kell – azonnali bevételnövekedés –, akkor a SEO nem jó megoldás. Ilyenkor érdemes más online marketing csatornák, pl. PPC hirdetések felé tájékozódni.
(Webrádió)
 

Véleménye van? Szóljon hozzá!



Tetszett a cikk?

Ha igen, kérjük like-olja weboldalunkat!
Kövess minket a Facebookon!