ITM: Magyarország élen jár a közlekedési kihívások kezelésében

Kék hírek, 2019.10.15

A közlekedés terén Európa komoly kihívások előtt áll, melyeket Magyarország ért és élen jár az ezekre adandó válaszok keresésében - jelentette ki az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) közlekedéspolitikáért felelős államtitkára kedden, a III. Magyar Közlekedési Konferencián, Egerben.

Mosóczi László kiemelte: Magyarország büszke lehet új autóipari tesztpályájára és arra, hogy az M76-os autópálya "okos szakasza" lehetővé fogja tenni a Zalaegerszegen tesztelt innovatív megoldások kipróbálását a forgalomban is. Ausztriával és Szlovéniával együttműködve pedig ez a tesztüzem határokon átnyúló programként működhet majd.

Bejelentette: az Innovációs és Technológiai Minisztérium egy vasúti tesztpálya létrehozásán is gondolkodik, melynek megvalósításáról a tervek szerint jövőre születhet kormánydöntés.

Tájékoztatása szerint 2017-2024 között 3200 milliárd forintból fejlesztik a gyorsforgalmi úthálózatot és épülnek elkerülő utak Magyarországon. Ennek a keretösszegnek több mint 56 százaléka hazai forrás, ami a gazdaság erősödését is mutatja - fogalmazott. Példaként említette az M44-es gyorsforgalmi út nemrégiben átadott új szakaszát Tiszakürt és Kondoros között, melynek 145 milliárd forintos kiadását a magyar költségvetésből finanszírozták. A közlekedés átfogó fejlesztésére a 2027-ig szóló vasútfejlesztéssel együtt összesen közel 5000 milliárd forintot fordít a kormány, a vasútfejlesztést a klímavédelmi célokkal összhangban az unió is támogatja.

Az államtitkár emlékeztetett: az unió célkitűzése szerint 2050-re teljes egészében meg kell szüntetni a közlekedésben a károsanyag-kibocsátást, valamint a papíralapú adminisztrációt. Ezen kívül el kell érni, hogy Európa útjain ne történjen halálos kimenetelű közlekedési baleset.

Ez komoly beruházásokat, technológiai fejlesztéseket és szemléletformáló akciókat igényel - mondta. Alkalmazni kell továbbá a digitális technológiákat, az innovatív megoldásokat, köztük kiemelten az "okos közlekedés" lehetőségét, mert a 21. század felfokozódó mobilitás-igényét az eddigi rendszerek már nem képesek kiszolgálni.

Szólt arról is, hogy az előrejelzések szerint tíz év múlva a mainál közel kétszer több vonat közlekedik majd a kontinens vasúthálózatán, ezért nélkülözhetetlen a biztonságos önvezető vasúti járművek fejlesztése.

Mosóczi László a szemléletformálásra kitérve fontosnak nevezte a közúti közlekedésbiztonsági és az Európai mobilitási héthez kapcsolódó környezetvédelmi akcióprogram folytatását, a közúti ellenőrzéseket és a kerékpáros közlekedés népszerűsítését.

Újságírói kérdésre válaszolva közölte: a Modern városok programján belül jelenleg is tart és jó ütemben halad az Egert az M3-as autópályával összekötő M25-ös autóút építése. Az első 7 kilométeres, Maklárt és Andornaktályát elkerülő szakaszt tavaly decemberben helyezték forgalomba - emlékeztetett jelezve, hogy az autóút teljes átadása 2020 végére várható.
(MTI)
 

Véleménye van? Szóljon hozzá!



Tetszett a cikk?

Ha igen, kérjük like-olja weboldalunkat!
Kövess minket a Facebookon!