Brexit - Theresa May: a Brexit "példátlan" lehetőségeket kínál a brit-japán kereskedelem fejlesztésére

Külföld, 2019.01.10

Theresa May szerint a brit EU-tagság megszűnése "példátlan" lehetőségeket kínál Nagy-Britannia és Japán kereskedelmi és beruházási kapcsolatainak fejlesztésére.

A brit kormányfő, aki csütörtök este londoni hivatalában fogadta Abe Sindzó japán miniszterelnököt, a megbeszélések utáni közös sajtóértekezleten elmondta: a brit gazdaságban jelenlévő japán vállalatok 150 ezer alkalmazottat foglalkoztatnak, és a kétoldalú kereskedelem értéke tavaly elérte a 28 milliárd fontot (csaknem 10 ezer milliárd forint).

Abe Sindzó a Downing Street-i sajtóértekezleten kijelentette: Japán és az egész világ is azt óhajtja, hogy az Egyesült Királyság ne a Brexit feltételrendszerét tartalmazó megállapodás nélkül lépjen ki az Európai Unióból.

A japán kormányfő szerint hazájának "erőteljes szándéka" a nagy-britanniai beruházások növelése, és Tokió ezért is reménykedik abban, hogy elkerülhető a megállapodás nélküli Brexit.

A londoni alsóház a jövő héten szavaz a Brexit-megállapodásról, de egyelőre nincs meg a többség az EU-val elért 585 oldalas egyezség elfogadásához.

Abe Sindzó azonban alig burkolt figyelmeztetésként kijelentette: Japán "jelenleg" az EU-piac kapujának tekinti Nagy-Britanniát. A japán miniszterelnök is kiemelte a csütörtöki sajtóértekezleten, hogy a japán vállalatok 150 ezer munkahelyet tartanak fenn a brit gazdaságban.

A japán cégek mindazonáltal nem derűlátók a rendezett körülmények között lezajló Brexit esélyeinek megítélésében.

A Honda autóipari óriáscég Theresa May és Abe Sindzó csütörtöki londoni sajtóértekezlete előtt szinte percekkel jelentette be, hogy áprilisban - vagyis a brit EU-tagság március végén esedékes megszűnése után - hat napra leállítja nagy-britanniai üzemének termelését. A Honda szerint erre azért van szükség, hogy a délnyugat-angliai Swindonban működő, 3400 alkalmazottat foglalkoztató gyár felkészülhessen a lehetséges logisztikai és határellenőrzési problémákra, mindenekelőtt a beérkező részegységek esetleges szállítási késedelmére.

A Honda szakértői már korábban, egy alsóházi meghallgatáson felhívták a figyelmet arra, hogy a cég angliai üzeméhez hétpercenként érkeznek a kamionok az uniós beszállítóktól származó részegységekkel, és a raktárakban mindössze egynapi termeléshez szükséges készlet van. A Honda illetékesei szerint ha a kontinensről érkező részegység-behozatalt vámvizsgálatnak kell alávetni, a beszállítási folyamat ebből eredő minden negyedórányi késedelme 850 ezer font (több mint 300 millió forint) halmozott éves veszteséget okozna a cégnek a tovagyűrűző fennakadások miatt.

Korántsem ez az egyetlen komoly figyelmeztetés a brit gazdaságban jelenlévő japán autógyárak részéről a megállapodás nélküli Brexit lehetséges kockázataira.

Nemrégiben a Nissan közölte, hogy megítélése szerint súlyos következményei lennének, ha megállapodás híján az Európai Unióval folytatott brit kereskedelemben hirtelen a Kereskedelmi Világszervezet (WTO) szabályrendszere lépne életbe.

A WTO általános szabályzata alapján az EU a brit EU-tagság megszűnése után külső országként kezelné Nagy-Britanniát, és ebben az esetben a járműalkatrészekre 4,5 százalékos, a Nagy-Britanniából érkező autóimportra 10 százalékos vámot vethet ki.

A Nissan néhány héttel ezelőtti felhívása szerint az EU-val folytatott akadálytalan kereskedelem tette lehetővé, hogy a cég angliai termelőüzeme a brit autóipar egyetemes történetének legnagyobb gyárává fejlődhetett. A Nissan az északkelet-angliai Sunderlandben készülő autóinak több mint a felét az EU-piacra exportálja.

A Toyota nagy-britanniai részlegének vezérigazgatója nemrégiben arra hívta fel a figyelmet, hogy megállapodás nélküli Brexit esetén leállhat a cég angliai termelése.

Marvin Cooke a BBC rádiónak nyilatkozva kijelentette: meggyőződése szerint ha Nagy-Britannia megállapodás nélkül "zuhan ki" az EU-ból, és emiatt akár csak egyetlen részegység nem érkezik meg időben valamelyik külföldi beszállítótól, akkor lehetetlenné válik az autógyártás az angliai üzemben a fennakadás idejére.

Cooke elmondta: a Toyota angliai gyárába átlagosan 37 percenként érkeznek a kamionok az európai beszállítók által gyártott részegységekkel, és akár egynapi leállás is komoly veszteségeket okozhatna, mivel az üzem napi termelési értéke 12 millió font (4,3 milliárd forint).
(MTI)
 

Véleménye van? Szóljon hozzá!



Tetszett a cikk?

Ha igen, kérjük like-olja weboldalunkat!
Kövess minket a Facebookon!