Szakértők: rendszerszintű problémát jeleznek Romániában a magyar érettségizők gyengébb eredményei

Külföld, 2021.07.07

Rendszerszintű problémákat jelez, hogy az országos átlagnál gyengébben teljesítettek a magyar diákok a romániai érettségin, ezért mélyreható reformokra van szükség - mutattak rá az oktatási szakemberek, akiket szerdai számában idézett a Krónika című erdélyi lap.

Idén 800-zal kevesebb (5870), tanulmányait magyarul befejező diák jelentkezett a vizsgára, és csökkent a teljesítési arány is a tavalyi 60 százalékhoz képest. A bukaresti oktatási minisztérium kisebbségi oktatásért felelős államtitkársága által kedden közölt adatok szerint a magyar tannyelvű iskolákban idén a jelentkezők valamivel több mint 58 százalékának sikerült az érettségije, míg az országos átmenési átlag a 68 százalékot közelíti.

A magyar diákok több mint 35 százaléka megbukott a román nyelv és irodalom vizsgán, míg magyar nyelv és irodalomból több mint 95 százalékuk szerzett legalább elégséges osztályzatot.

Területi bontásban Hargita a második leggyengébben teljesítő megye a jegyek átlaga tekintetében.

Demeter Levente, Hargita megye főtanfelügyelője szerint a nyelvi elszigeteltség is az oka a gyengébb teljesítési aránynak, hisz a román nyelvvel jórészt csak románórán találkoznak a székelyföldi diákok. Úgy vélte, a járvány miatt bevezetett online felmérések is félrevezetők lehettek, sok diákban megerősítve azt a tévhitet, hogy kevés erőfeszítéssel is jó jegyet lehet elérni.

Kovászna megye főtanfelügyelője, Kiss Imre a lap megkeresésére úgy vélekedett: líceumba jár sok olyan gyerek is, akinek nem ott volna a helye, egy részük pedig nem is akar érettségizni. Sok esetben jó osztályzatot kap a diák románból, de igazából képtelen kommunikálni román nyelven, hiszen az érettségi memorizálásról szól, szövegrészek betanulásáról, jobb képességűek jobban veszik ezt az akadályt, azért teszik le sikeresen a vizsgát.

Ferencz-Salamon Alpár, a Romániai Magyar Pedagógusszövetség (RMPSZ) szakmai alelnöke szerint a tananyag és az egész oktatási rendszer mélyreható reformjára, a 21. századi követelményekhez igazítására van szükség. Nem fognak változni az érettségi eredmények és a román nyelv elsajátításának hatékonysága sem, ameddig ezeket a reformokat nem hajtják végre a közoktatásban - szögezte le.

Hozzátette, óriási a szakadék a nyelvi készségek és a vizsgakövetelmények között, hátrányos helyzetbe hozzák azokat a tanulókat, akiknek a nyelvi környezete nem teszi lehetővé a román elsajátítását. A szakember szerint nem a diákokban vagy a pedagógusokban kell keresni a hibát, hanem az évek óta toldott-foltozott oktatáspolitika okozza a gondokat. "Alaposan kellene az újításhoz hozzáállniuk a törvényhozóknak, tananyagíróknak" - mondta az RMDPSZ alelnöke.
(MTI)
 

Véleménye van? Szóljon hozzá!



Tetszett a cikk?

Ha igen, kérjük like-olja weboldalunkat!
Kövess minket a Facebookon!