Demas Nwoko nigériai művész, építész kapja a 18. Velencei Építészeti Biennálé életműdíját

Kultúra, 2023.03.23

Demas Nwoko nigériai művész, építész kapja a Arany Oroszlán-életműdíjat a 18. Velencei Építészeti Biennálé május 20-án megnyíló A jövő laboratóriuma című kiállításán.

Az életműdíjról a rendezvény honlapján csütörtökön megjelent közlemény szerint a 18. Velencei Építészeti Biennálé kurátora, Lesley Lokko javaslata nyomán a La Biennále igazgatótanácsa döntött, amelynek elnöke Roberto Cicutto.

Az életműdíjat a nigériai művész május 20-án, szombaton veheti át a Ca' Giustinianban, a Velencei Biennálé székhelyén.

Lesley Lokko megfogalmazása szerint az idei kiállítás egyik központi témája az építészet "kiterjesztett" megközelítése, amely az anyagi és az immateriális világot is magában foglalja: egy olyan tér, amelyben az ötletek ugyanolyan fontosak, mint a tárgyak.

Az Arany Oroszlán-életműdíjat egy olyan művész kapja, akinek anyagi munkái az elmúlt 70 évet ölelik fel, de akinek immateriális örökségét - látásmódját, gondolatait, ethoszát - még csak most kezdjük értékelni, megérteni, befogadni. Demas Nwoko egyszerre minden: építész, szobrász, tervező, író, díszlettervező, kritikus és történész, aki önmagát művész-dizájnerként emlegeti - fogalmazott Lokko.

A kitüntetett II. Nwoko király fiaként 1935-ben született a dél-nigériai Idumuje-Ugbokóban. A zariai Nigériai Művészeti, Tudományos és Technológiai Főiskolán először építészetet tanult, de később áttért a képzőművészeti tanulmányokra. Alapító tagja volt a "zariai lázadók" művészeti csoportjának, amely a modernitást az afrikai esztétikával ötvözte.

1961-ben ösztöndíjasként a párizsi Centre Français du Théâtre-ben színházi építészetet és díszlettervezést tanult. Hazatérése után 1970-ben kapta első jelentős megbízását az ibadani Dominikai Intézet megépítésére.

Alapítója volt az ibadani előadóművészeti és dizájn-képzési központként működő New Culture Studiosnak és a már megszűnt kortárs művészeti New Culture Magazine-nak is.

Nwoko nigériai épületei előfutárai a fenntartható és kulturálisan hiteles kifejezési formáknak, amelyek manapság fontos szerephez jutnak az afrikai kontinensen. Az ibadani Dominikai Intézet épületkomplexumáról 1977-ben Noel Moffett építészkritikus azt írta: "a trópusi nap alatt az építészet és a szobrászat olyan módon ötvöződik, amire az építészek közül talán csak Gaudí volt képes ilyen meggyőzően".

A 18. Velencei Építészeti Biennálé kiállítását május 20. és november 26. között lehet megtekinteni.
(MTI)
 

Véleménye van? Szóljon hozzá!



Tetszett a cikk?

Ha igen, kérjük like-olja weboldalunkat!
Kövess minket a Facebookon!