Kortárs üvegművészeti kiállítás nyílik a Klebersberg Kultúrkúriában

Kultúra, 2024.04.22

Kortárs üvegművészeti kiállítás nyílik szerdán a Klebersberg Kultúrkúriában csaknem hatvan üvegművész, köztük tíz MOME üvegszakos hallgató részvételével. A 6. GlasSpring "The Glass is Forever - Az üveg örök!" című kiállítás megnyitóján adják át az okleveleket az UNESCO szellemi kulturális örökség listájára felkerült üvegművesség magyarországi képviselőinek.

A május 19-ig látható tárlat bemutatja a sokszor generációról generációra hagyományozott, ma már szinte kizárólag autonóm módon, kis műhelyekben, stúdiókban gyakorolt szaktudás és művészet aktuális állapotát és egyéni útkereséseit - áll a szellemi kulturális örökség megőrzéséről szóló egyezmény magyarországi szakmai koordinátora, a Szabadtéri Néprajzi Múzeum MTI-hez hétfőn eljuttatott közleményében.

Mint kiemelik, a Kiskép Galéria szervezésében létrejött tárlat az üvegben rejlő lehetőségek technikai sokszínűségére hívja fel a figyelmet. Az évszázadok alatt kiművelt, speciális tudást igénylő üvegfújás, színezés, csiszolás, gravírozás, festés, üvególmozás mellett az újabb technikai vívmányokon, új anyagminőségeken alapuló melegeljárásokkal, mint a rogyasztás, Pate de verre és casting, valamint a labortechnikával készült használati tárgyakkal és szobrokkal, kisplasztikákkal találkozhatnak az érdeklődők a kiállításban, de megjelennek olyan különlegességek is, mint az ókori egyiptomi paszta - írják.

Az április 24-én 18 órakor kezdődő megnyitón az UNESCO szellemi kulturális örökség listájára 2023 decemberében felkerült A kézműves üvegkészítés tudása, mesterségbeli technikája és képességei nevű örökségelem magyarországi képviselői vehetnek át okleveleket.

Az örökségelemet Csehország, Finnország, Franciaország, Magyarország, Németország és Spanyolország együttesen terjesztette fel Az emberiség szellemi kulturális örökségének reprezentatív listájára. A hat európai ország mesterei, művészei, szakemberei, műhelyei, egyesületei és intézményei által jegyzett kezdeményezésben országonként mutatták be az egyes területek jellegzetességeit.

Magyarország az oktatást állította a fókuszba, mert az üvegművesség mesterségbeli és művészeti tudásmegőrzése nálunk gyakorlatorientált formában iskolai, egyetemi, szimpóziumi és műtermi keretek között történik - emelik ki.

Mint írják, az ehhez kapcsolódó kutatási és megőrzési stratégiák kidolgozása, kapcsolati koordinációk kiépítése, a közösségi hagyományok ápolása is hozzájárul az üvegművesség megmaradásához, ahogy a széles körű ismeretterjesztés érdekében tett erőfeszítések is.

Mint kiemelik, a Képző- és Iparművészeti Szakgimnázium szerepe a magyar üvegesoktatásban úttörőnek számított. Báthory Júlia üvegművész hetven évvel ezelőtt a "céhes" világ szigorú szakmai szabályait követve alakította ki az üvegszakot, amely a mai napig az üvegművesség mesterségbeli tudása átadásának legpatinásabb képviselője a középiskolák, szakképzésben résztvevő tanodák között. A felnőtt oktatási intézmények közül a művészeti oktatásban kiemelkedő Szimultán Művészeti Iskola a felterjesztő folyamatban a legaktívabb szerepet vállalta magára. Az oklevelet Szűcs Tibor, a Képző- és Iparművészeti Szakgimnázium igazgatója veszi át.

A Moholy-Nagy Művészeti Egyetem a felsőfokú, akadémikus tudásmegőrzésben, az elméleti és gyakorlati tervezőművész képzésben kiemelkedő, az Arts and Craft mai irányzatait is magába foglaló korszerű intézmény. A Budapesti Iparművészeti Főiskola jogutódja, ahol az 1960-as években Z. Gács György professzor megalapította az üvegszakot, amely számos nemzetközileg elismert üvegművészt és -tervezőt adott. Az oklevelet Koós Pál egyetemi tanár, leendő rektor veszi át.

A hosszúhetényi Nemes János Művelődési Központ üvegtörténeti kiállításának alapítói, Jegenyés János és Papp János példaértékű eredményeket értek el a régió többszázéves hagyományának ápolásában. A szimpóziumrendszerű tudásmegosztásban, a közösségi és nemzetközi kapcsolatok kiépítésében számos kezdeményezés közül kiemelkedő szerepe van a Goszthony Mária Alapítvány által működtetett nemzetközi alkotótelepnek Bárdudvarnokon, és az üvegművesség hagyományának felkutatásával, korabeli üvegcsűrök régészeti feltárásával, restaurálásával és megismertetésével, kiállításokat kísérő előadások szervezésével a mecseki térségben található egyesületeknek. Az oklevelet Derksen Gyöngyi, a Neuglashütte Német Nemzetiségi Kultúrfalu Egyesület elnöke veszi át.

A húsz évvel ezelőtt alapított pannonhalmi Hefter Galéria üvegre szakosodott magángaléria és kortárs gyűjtemény. Összekötő szerepe van a műtermek, restaurátor- és rekonstrukciós műhelyek, valamint a történeti és kortárs tárgykultúrát megjelenítő és népszerűsítő, megőrzési stratégiákat kidolgozó intézmények, múzeumok, kiállítóhelyek és galériák között. Az oklevelet Hefter László üvegművész, iskola- és galériaalapító veszi át.

A Soproni Egyetem Kreatívipari Intézetében külön szakirányként elindította a szilikátipari képzést, az itt működő formatervező tanszék célja az indusztriális "craft" szemlélet meghonosítása. Az itt kihelyezett oklevél elismeri mindazon iparvállalatok mecenatura tevékenységét is, akik hozzájárultak az oktatás magas színvonalához - írják. Az oklevelet Polyák János egyetemi docens, az ipari formatervező tanszék vezetője veszi át.
(MTI)
 

Véleménye van? Szóljon hozzá!



Tetszett a cikk?

Ha igen, kérjük like-olja weboldalunkat!
Kövess minket a Facebookon!